Jurnalistii de la "AutoBild" au testat vehiculul Dacia care va intra pe piata din Germania in vara acestui an. Rezultatul? Logan a fost depasit la toate capitolele de un Golf second-hand.

In Germania, orice noua aparitie pe piata auto este disecata la sange de presa auto, clientii afland inainte chiar de lansarea oficiala la ce se pot astepta de la vehiculul cu pricina. In urma cu cateva zile, tinta unui astfel de test a fost modelul Logan fabricat la Pitesti, pe care factorii de decizie de la Renault au hotarat ca il pot oferi si clientilor din vestul Europei.

Pe ce dai 8.800 de euro

Cei de la "AutoBild" sustin ca au gandit testul prin prisma cumparatorului care detine 8.800 de euro si are de ales intre o Dacia Logan noua si un Volkswagen Golf IV second-hand cu cinci ani vechime si 60.000 km la bord. Din nefericire, pentru producatorul roman, masina fabricata la Pitesti a fost depasita la aproape toate capitolele de batranul Golf. Lasand la o parte gama de motoare, dotarile si performantele dinamice, testul care are cea mai mare importanta si care conteaza enorm in decizia cumparatorului occidental este cel al sigurantei. Ei bine, conform germanilor, Logan asigura o protectie slaba atat pentru ocupanti, cat si pentru pietoni.

Mai exact, rezultatele crash-testului realizat in laboratoarele Institutului Dekra au aratat ca automobilul romanesc nu este atat de bine gandit precum sustineau in momentul lansarii cei de la Renault. In zona picioarelor, soferul unui Logan poate fi ranit de pedala de ambreiaj, iar capetele ocupantilor din fata ai masinii sunt si ele expuse. O alta problema detectata de specialistii Dekra este cea a deschiderii usii din stanga fata dupa un impact frontal. Ei bine, spre deosebire de Golf, usa Loganului ramane blocata, fiind nevoie de interventia specialistilor in descarcerare. Ziaristii de la "AutoBild" considera ca airbag-urile masinii romanesti se deschid intr-un moment inoportun, iar centurile de siguranta au o conceptie arhaica, rezultand o protectie sub asteptari.

Campanie denigratoare

Pentru un roman, faptul ca nemtii au gasit ca termen de comparatie tocmai un automobil fabricat in Germania este cel putin suspect. Mai mult chiar, in afara pretului, cele doua masini nu sunt nici pe departe comparabile, iar inginerii de la Renault si Dacia nu au sustinut niciodata ca masina lor va obtine un calificativ maxim la un eventual test al EuroNCAP, singurul organism european recunoscut ca etalon in siguranta auto. Reactia presei germane, care s-a grabit sa anunte ca Dacia Logan nu este o masina suficient de buna pentru piata din vestul Europei, nu este singulara. In urma cu cateva saptamani, la Salonul Auto de la Geneva, oficialii unor companii concurente celor de la Renault au declarat ca masina produsa in Romania nu se poate compara cu cele fabricate in uzinele din Occident, iar pretul redus nu va fi apreciat de cumparatori din cauza lipsei dotarilor moderne.

Sperietoarea Logan

"In mod clar, Logan ingrijoreaza concurenta. Cu ceva timp in urma, multa lume spunea ca un astfel de vehicul este imposibil de realizat. Masina este deja pe sosele, e deci posibil, si clientii sunt interesati de aceasta masina. Dincolo de rezultatele seci ale testului, comentariile care sunt facute par sa tradeze o anume ingrijorare legata de succesul pe care modelul Logan l-ar putea avea pe piata germana."

Aceasta este declaratia directorului general al Automobile Dacia, Francois Fourmont, care considera ca presa germana pare a fi subiectiva. In sprijinul declaratiei acestuia vin deja din ce in ce mai multe elemente. Dupa succesul incontestabil avut pe piata din Romania, unde au fost comercializate numai in primul trimestru al acestui an 19.340 de unitati, Dacia Logan a prins foarte bine si la clientii din alte 13 state, exportul fabricii din Pitesti fiind in continua crestere. Chiar si in statele din Vest, unde comercializarea nu a inceput inca, vehiculul are deja clienti. In Belgia, spre exemplu, firma Cardoen a decis sa puna in vanzare modelul Dacia inainte ca acesta sa fie lansat oficial. Intr-un singur week-end, 45 de belgieni au cumparat cate un Logan.

Daca teama concurentei a dus la o campanie denigratoare a produsului Dacia este greu de probat, insa cert este ca Logan va intra in iunie pe pietele din Franta si Germania, doar cumparatorii fiind cei care vor putea da un verdict in ceea ce priveste succesul acestui model.

Comentariile sunt partinitoare

"In primul rand, trebuie spus ca Logan este certificat la nivel european. Au fost facute o serie de teste care au permis omologarea la fel cum se procedeaza in cazul tuturor modelelor recent lansate pe piata europeana. Obiectivul pe care ni l-am fixat din punct de vedere al securitatii este obtinerea de trei stele la testul EuroNCAP, ceea ce situeaza Logan foarte bine in raport cu competitorii sai, si pot fi citati aici Hyundai Accent, Kia Picanto, Fiat Panda sau masini din clase superioare, precum Alfa 147 sau Chrysler PTCruiser. Logan nu a fost inca testat de EuroNCAP, insa va realiza acest test in saptamanile ce urmeaza si suntem increzatori ca va obtine cele trei stele.

Pe de alta parte, vorbind despre comentariile facute in urma testului germanilor, cred ca ele sunt partinitoare, avand in vedere caracterul masinii noastre si al faptului ca este produsa in Romania. Si voi da doua exemple. Primul este legat de faptul, criticat de nemti, care spun ca usa din fata stanga nu se deschide dupa impact. Aceasta este o decizie luata de noi inca din timpul proiectarii vehiculului pentru a evita ca in anumite situatii, deschiderea accidentala a usii sa duca la aruncarea soferului din masina. De altfel, reglementarile europene prevad ca, in caz de impact, cel putin una dintre portiere sa se deschida, iar in cazul nostru se pot deschide trei. Din punct de vedere practic, daca vrei sa scoti o persoana accidentata din masina, o poti face mai usor prin una dintre cele trei usi decat printr-o singura portiera. Al doilea comentariu pe care as dori sa il fac este legat de critica adusa pentru zona pedalei de ambreiaj. Atunci cand exista pericolul unui soc, primele manevre care se fac impun ca piciorul soferului sa apese mai curand pedala de acceleratie sau frana decat ambreiajul. Atunci cand am proiectat masina, am dat o atentie mai mare acestor doua pedale, pentru ca acolo exista un risc mai mare.

Ceea ce ma intristeaza cel mai mult este faptul ca in comentariile presei germane se pune la indoiala faptul ca o masina produsa in Romania poate fi buna. Criteriile de evaluare luate in considerare de cei de la Dekra nu sunt aceleasi cu cele ale EuroNCAP, acestea fiind referinta mondiala in domeniu. In momentul de fata avem deja contacte cu Dekra pentru a vedea cum anume s a derulat testul."
Francois Fourmont, director general Automobile Dacia