In intreaga lume, industria producatoare de armament se zbate pentru supravietuire, iar companiile cu cele mai mari cote de piata isi fura una alteia contractele cele mai grase.

Producatorul european al avioanelor Airbus, compania franco-germana EADS (European Aeronautic Defence and Space Agency), este implicata in acest moment intr-un adevarat razboi cu principalul sau competitor american, gigantul Boeing, pentru furnizarea catre armata din Statele Unite a unor avioane-cisterna. Daca in momentul solicitarii ofertelor nimeni nu credea ca o firma europeana le-ar putea sufla celor americane un astfel de contract-mamut, in ultima perioada se pare ca EADS se afla in pole-position, lovind puternic in chiar principala sursa de venit a celor de la Boeing. in prima faza, armata americana a lansat o cerere de oferta pentru schimbarea a nu mai putin de 100 de avioane de transport al combustibilului in valoare de aproximativ 23 miliarde de dolari, urmand ca in scurt timp sa fie schimbate si celelalte 400 de astfel de aparate din totalul de 500, contractul putand atinge incredibila valoare de 100 de miliarde. Ca o confirmare a contactelor dintre EADS si US Air Force, Ralph Crosby, presedintele diviziei americane a companiei franco-germane, a declarat recent ca este gata sa cumpere o fabrica din orasul Mobile (Alabama) care va angaja aproximativ 1.000 de persoane, acestea fiind pregatite pentru a prelua o mare parte a comenzilor facute de Pentagon.

Cum se castiga un contract

Pentru o companie europeana, intrarea pe piata Statelor Unite poate fi extrem de dificila in cazul in care nu sunt cunoscute anumite reguli strategice. Din fericire, in cazul EADS, Crosby a fost presedinte al companiei americane Northrop Grumman si pare a fi "uns cu toate alifiile". in primul rand, actualul presedinte EADS North-America a lansat ideea angajarii unui numar important de americani, cucerind astfel inimile multor congresmani. in plan secund, Ralph Crosby a angajat discutii cu fosta sa companie, Northrop, pentru o eventuala colaborare, castigand astfel si interesul industriasilor, iar o ultima, dar extrem de importanta, conditie este atragerea unui sprijin politic important. Pentru aceasta din urma problema, EADS a apelat la liderii Partidului Republican din Alabama si la unii dintre sustinatorii presedintelui american George Bush Jr.

in acest moment al negocierilor, Crosby a declarat numai ceea ce era de asteptat: "Vom invinge!", insa acest lucru este foarte usor de spus, dar extrem de greu de realizat. Cei de la Boeing nu stau cu mainile in san. Ronald Marcotte, angajat al companiei americane, promite ca "va fi o competitie foarte agresiva, dar suntem gata de lupta." Dupa cum se vede, lupta va fi stransa, iar razboiul abia incepe, insa pentru EADS, chiar si castigarea unei mici parti din acest contract poate insemna extrem de mult. Conform "Der Spiegel", pana acum europenii detineau numai 1% din contractele ministerului american al apararii, in timp ce companiile din SUA au castigat cel putin 20% dintre contractele de pe piata europeana.

Costurile razboiului

Razboiul din Irak si mentinerea trupelor americane in zona au fortat Pentagonul la cheltuieli imense, iar solutia de a reduce aceste costuri a fost gasita prin atragerea companiilor straine la licitatii pentru a scadea pretul de achizitie al echipamentelor. Militarii americani nu mai folosesc de mult pistoale Colt, acestora fiindu-le preferate mai ieftinele Beretta din Italia, avioanele de recunoastere produse de Gulfstream au pierdut teren in fata celor produse in Brazilia de Embraer, iar elicopterele Sikorsky au fost recent inlocuite de cele sub marca AgustaWestland, o firma italo-britanica. "Aceasta decizie a demonstrat ca si companiile straine pot concura cu succes in programele mai mult sau mai putin secrete ale Guvernului american", declara cu cateva saptamani in urma John Douglas, presedintele American Aerospace Industries Association.

Multe firme europene spera acum sa poata urma calea britanicilor de la BAE Systems care au reusit sa obtina contracte de aproape 5 milioane de dolari in SUA, Pentagonul fiind pentru aceasta firma un client mai bun chiar decat ministerul britanic al apararii. Cam acelasi lucru este urmarit acum si de EADS, mai ales ca in timpul testelor aeronava lor Airbus KC-330 s-a dovedit mai buna decat concurentul Boeing KC-767, in special din cauza posibilitatii de a transporta combustibilul in aripi, lasand astfel o parte a interiorului pentru alte incarcaturi.

"Buy american"

Pentru a-si creste sansele de a cuceri contracte in fata competitorilor europeni, cei de la Boeing au lansat un slogan populist: "Cumparati americane".

Ei considera ca echiparea armatei cu avioane sau alte transportoare produse de firme din afara SUA reprezinta un adevarat pericol pentru securitatea Americii. Congresul a fost chiar chemat sa adopte o pozitie oficiala in aceasta privinta, insa cei de la EADS sunt tot cu un pas inainte. Reclamele pe care americanii le vad la televizor prezinta acum EADS ca o companie la fel de americana ca McDonaldÂ’s.

Finalul acestui adevarat razboi intre europeni si americani pare a fi inca departe, insa implicatiile sunt majore. Daca EADS castiga, piata americana poate deveni o atractie tot mai mare pentru companiile din Europa, un raspuns defavorabil din partea Pentagonului aducand Boeing in postura de a monopoliza o mare parte a contractelor si de a mentine preturile ridicate. Expertii militari considera, conform "Der Spiegel", ca americanii ar trebui sa ofere parti egale ambelor companii; astfel, in cazul aparitiei unor probleme majore la unul dintre aparate, flota aeriana nu este nevoita sa renunte la toate avioanele-cisterna, ci numai la cele ale producatorului cu probleme. Aceste considerente au impins conducerea EADS North America sa propuna atribuirea unei parti egale de 30% atat Airbus, cat si Boeing, restul de 40% urmand sa faca obiectul unei licitatii publice. Chiar si cu 30%, EADS ar obtine o mare victorie, iar Crosby pare sa prevada deja acest lucru daca avem in vedere ca la o prezentare din Washington, oficialul a daruit celor prezenti machete din plastic ale aeronavei Airbus KC-330 purtand emblema "US Air Force".