Ideea unui astfel de fond a fost vehiculata in aceasta luna si in Romania, premierul Emil Boc anuntand in 9 martie crearea unui fond public de investitii alimentat din participatiile minoritare ale statului la companii si din alte surse. Banii ar urma sa fie utilizati pentru finantarea proiectelor mari de investitii.

Ministrul Economiei, Adriean Videanu, a venit cu detalii suplimentare, precizand ca fondul de investitii al statului urmareste atragerea de capital privat si ar putea fi operational in cateva saptamani sau luni.

In Marea Britanie, nicio decizie nu a fost inca luata asupra celei mai bune modalitati de a incuraja investitiile private in infrastructura, insa bugetul pe anul fiscal urmator, pe care guvernul il va prezenta in 24 martie, ar trebui sa schiteze cateva directii in acest sens, potrivit NewsIn.

Mandelson a explicat ca Marea Britanie va trebui sa faca rost de circa 500 miliarde de lire sterline (552 miliarde euro) in urmatorii zece ani, din care mare parte ar urma sa vina probabil din surse private, pentru a finanta lucrarile care sa permita tarii sa ramana competitiva, sa sustina cresterea economica si sa dezvolte energiile verzi.

"Avem nevoie sa-i mobilizam pe investitorii privati asa cum nu s-a mai facut pana acum. Aceasta sar putea necesita mai intai un studiu privind crearea de institutii financiare sustinute de sectorul public", a afirmat ministrul britanic.

Joi, guvernul britanic a anuntat proiectul unui tren de mare viteza, dupa model francez, care sa lege Londra de alte orase importante ale regatului, costul fiind estimat la 30 miliarde lire. Lucrarile ar urma sa dureze circa zece ani, incepand din 2017, iar guvernul laburist spera ca proiectul sa fie finantat partial din surse private.

"In Marea Britanie, ca si in alte parti, cei ce economisesc si cauta sa plaseze sumele detinute pe termen lung pentru pensie constituie un enorm rezervor de capital, foarte potrivit pentru acest tip de investitie pe termen lung", a explicat Mandelson.
Marea Britanie este ramasa in urma unor state de pe continent, mai ales Franta si Germania, in ceea ce priveste infrastructura, iar unii experti considera ca acest decalaj poate penaliza pe termen lung dezvoltarea economica a regatului.

In Romania, miza este similara, tara fiind in urma unor state vecine in ceea ce priveste infrastructura, iar marile proiecte finantate de la buget avanseaza cu mare greutate.

Ideea unui astfel de fond public de investitii, alimentat eventual si din surse private, apare in conditiile in care contrangerile bugetare impiedica o finantare adecvata a marilor proiecte.

FMI si Comisia Europeana au fixat pentru acest an o limita de deficit bugetar de 5,9% din PIB, in cadrul acordului de finantare in valoare totala de 20 miliarde euro, iar in anii urmatori constrangerile vor continua, Romania fiind obligata sa reduca deficitul sub 3% din PIB pana in 2012.

Masura anticriza: Guvernul pune la cale crearea unui fond de investitii

Masura anticriza: Guvernul pune la cale crearea unui fond de...