Wall-Street:Care au fost inceputurile companiei Fit Distribution?

A fost un start-up din punctul de vedere al businessului. Astfel, in vara anului 2002 am fondat practic compania Fit Distribution, construind un business de la zero. Inca de la inceput, focusul nostru a fost indeosebi pe componente cheie de calculatoare si pe PC-uri ansamblate, iar in ceea ce priveste orientarea, ca si segment de clienti, principala tinta pe care ne-am propus-o a fost segmentul de dealeri specializati in IT si multimedia.

Wall-Street: Cum s-a dezvoltat piata in timp si care au fost efectele asupra strategiei companiei?

In timp, lucrurile s-au schimbat pe fondul evolutiei pietei. Canalele de distributie s-au amestecat putin, existand in acelasi timp si migratii semnificative la nivelul clientilor finali de la un anumit tip de achizitie la altul. Am ajuns astfel sa fim unul dintre distribuitorii de IT cu o buna reputatie in segmentul de mijloc cu o cifra de afaceri de aproximativ 10 milioane de dolari anual care serveste o piata nationala.

Wall-Street: Care a fost statutul dvs. in companie de-a lungul timpului?

Inca din 2002 eu am detinut 50% din Fit Distribution, iar recent am preluat compania in proportie de 100%. Am avut alaturi de noi pentru o buna perioada de timp si un fond de investitii strain. Am ales sa preiau compania in totalitate deoarece mi se pare o oportunitate interesanta pentru a duce compania intr-o noua etapa de dezvoltare. Din propria experienta, caile de a ajunge acolo sunt, in primul rand, consolidarea pe piata prin fuziunea cu un alt distribuitor complementar de o talie asemanatoare astfel incat volumul de business sa creasca semnificativ.

In al doilea rand, in masura in care vom aduce afacerea Fit Distribution la o cifra de afaceri de peste 20 milioane de euro, aceasta va deveni o tinta interesanta pentru o posibila achizitie strategica. Estimez ca aceasta miscare nu se va produce foarte rapid, fiind vorba de niste etape care trebuie bine esalonate in timp, insa ma astept la un orizont de timp de 2-3 ani pentru un asemenea plan de dezvoltare. Ca in orice business, destinatia finala este valorificarea cat mai bine a investitiilor initiale si ulterioare, iar un exit prin integrarea intr-o retea mai mare de distributie reprezinta cea mai eficienta metoda in acest sens.

Wall-Street: Ati inceput negocierile cu acest posibil partener?

Pe partea de fuziune negocierile au inceput deja. In acest moment suntem pe o lista scurta si previzionez ca in umatoarele trei luni am putea sa semnam un plan de fuziune sau de consolidare.

Wall-Street: Ati cautat dvs. companiile sau acestea au venit direct la dvs.?

Aceasta initiativa s-a produs din ambele sensuri. Au fost investitori care mi s-au adresat in ideea unei posibile dezvoltari de o asemenea natura. De asemenea, si eu m-am orientat catre afaceri pe care le-am considerat potrivite si complementare.

Wall-Street: Care au fost motivatiile care v-au determinat sa incepeti o afacer de la zero?

Proiectul Fit Distribution a fost inceput exact dupa ce am vandut intreaga participatie la Flamingo, adica la inceputul lui 2002. Consider ca la momentul respectiv era ultimul tren pentru un start-up la un nivel rezonabil din punctul de vedere al investitiei initiale intr-o asemenea industrie. De atunci, lucrurile s-au schimbat destul de mult pentru ca structura pietei s-a modificat iar distributia a suferit o serie de socuri. Cu toate acestea, investitia initiala nu a fost una mica, aceasta ridicandu-se la 1 milion de dolari.

Wall-Street: Care este obiectivul companiei pentru anul acesta in ceea ce priveste cifra de afaceri?

Ne uitam undeva pe la 10 milioane de dolari, iar in ceea ce priveste obiectivele care nu sunt neaparat masrabile in vanzari, cel mai important obieciv este acela de a sustine o lansare reusita a siteului PCFun in mod eficient cu platforma offline pe care o detinem. Acesta este obiectivul tactic cel mai important al companiei pentru anul in curs.

Wall-Street: Descrieti, va rog, segmentul online din Romania.

In ceea ce priveste piata de Internet din Romania se vorbeste de un pic peste 5 milioane de utilizatori. Aceste cifre dau un anumit tip descriere a mediului online din Romania, insa nu reflecta tipul de utilizare al Internetului. Putem face astfel o paralela cu cardurile de credit sau de debit, de asemenea niste instrumente electronice, si ajungem la concluzia ca utilizarea acestora si a Internetului sunt asemanatoare. La fel ca in cazul cardurilor care in Romania sunt folosite in proportie de 80% de doar doua ori pe luna pentru retragerea salariului, si valoarea utilizarii Internetului in Romania este inca scazuta.

Romania are un drum lung de parcurs in ceea ce priveste Internetul, insa este imbucurator ca segmentul online autohton creste intr-un ritm superior celor din alte tari. Cu privire la jucatorii din piata, deocamdata, daca comparam cu Internetul la scara globala, nu exista practic niciun brand online cu adevarat bina stabilit si notoriu in Romania. Insa traim acum un moment deosebit de interesant pentru acest tip de dezvoltare de branding online. Consumatorii, fie ei offline sau online se asociaza mai curand cu branduri decat cu produse si servicii. Din acest punct de vedere, o asemenea dezvoltare este absolt necesara in online asa cum s-a intamplat si in retailul traditional.

Wall-Street: Credeti ca lipsa de originalitate a proiectelor din Internetul romanesc influenteaza imaginea mediului online?

Cred ca lipsa unei istorii semnificative influenteaza aspectul mediului online. De fapt, aici sunt handicapurile pe care le avem in momentul de fata. Suntem abia la inceput si este foarte greu sa te impui intr-un interval de timp foarte scurt. Al doilea element care ne da un handicap este tocmai aceasta utilizare extrem de modesta a Internetului in Romania. In al treilea rand, avem in Romania un cerc vicios in ceea ce priveste publicitatea si promovarea online.

Wall-Street: La cat estimati piata comertului electronic din Romania si care este ponderea produselor IT si multimedia?

Noi am incercat sa definim in primul rand ce inseamna piata de e-commerce. In realitate, dintr-o analiza destul de sumara reiese ca majoritatea tranzactiilor efectuate pe Internet se termina offline. Probabil numai cateva procente din cumparatori incheie intr-adevar tranzactia printr-o plata electronica. Indiferent de modul de plata al tranzactiei, putem vorbi de comert electronic in Romania, segment care este estimat annual undeva la 25-30 milioane de euro. Procentul produselor IT si multimedia este cam 70% din aceasta piata.

Wall-Street: Credeti ca retailerii traditionali vor avea un cuvant greu de spus in mediul online autohton?

In ceea ce priveste businessul online nu cred ca vor fi o amenintare pe viitor. Reputatia comerciala si de brand a acestor retele va fi semnificativ mai mare in spectrul offline decat in cel online, astfel incat cineva care oricum stia si vroia sa cumpere de la un magazin Flamingo merge acolo si cumpara. PCFun se adreseaza unui segment diferit de consumatori.

Wall-Street: Aveti de gand sa intrati si in alte segmente ale mediului online?

Nu vrem sa diversificam portofoliul de produse si servicii fara o analiza serioasa asupra lucrurilor. Vrem sa ne dezvoltam sa ne dezvoltam mai mult in zona de electonice si electrocasnice. Nu excludem desprinderea in mai multe siteuri pentru ca clientii sa aleaga exact ceea ce au ei nevoie.