Conform legii nationale privind comertul electronic, pentru a clarifica SPAM-ul, trebuie sa plecam de la definitia unei comunicari comerciale, care reprezinta: "orice forma de comunicare destinata sa promoveze, direct sau indirect, produsele, serviciile, imaginea, numele ori denumirea, firma sau emblema unui comerciant ori membru al unei profesii reglementate".

In aceeasi lege, se prevede ca "nu constituie prin ele insele comunicari comerciale urmatoarele: informatiile permitand accesul direct la activitatea unei persoane fizice sau juridice, in special pe nume de domeniu sau o adresa de posta electronica, comunicarile legate de produsele, serviciile, imaginea, numele ori marcile unei persoane fizice sau juridice, efectuate de un tert independent fata de persoana in cauza, mai ales atunci cand sunt realizate cu titlu gratuit."

SPAM-ul in conceptia legii comertului electronic, reprezinta efectuarea de comunicari comerciale prin posta electronica daca destinatarul nu si-a exprimat in prealabil consimtamantul expres pentru a primi asemenea comunicari.

Termenul de social media nu este tocmai reglementat in Romania insa, termenul se refera la tehnologiile web si mobile care permit transformarea unei comunicari intr-un dialog interactiv (Wikipedia).

Situatia pe care o voi analiza se refera la retelele sociale, fiind una dintre caile de comunicare si promovare cele mai raspandite in ziua de azi. Si prin urmare, intrebarea s-ar pune daca prin aderarea persoanelor la un "group" sau "page" datorita afinitatii pentru un comerciant anume, inseamna acordul expres al persoanelor cu privire la primirea de comunicari comerciale destinate sa promoveze produsele, serviciile, imaginea, numele ori denumirea, firma sau emblema unui comerciant!

Desigur ca situatia trebuie analizata. Pe de o parte, faptul ca o persoana adera la o pagina sau grup de promovare in social media unde este de notorietate ca un comerciant posteaza date cu privire produsele si serviciile sale, inseamna ca implicit persoana care adera este interesata de activitatea (cu referire si la produse si servicii) comerciantului in sine. Pe de alta parte, faptul ca o persoana adera la o
pagina sau grup de promovare nu inseama ca implicit doreste sa se aboneze mai mult sau mai putin la un newsletter de promovare.

Analizand legea nationala, se poate constata ca social media reprezinta un mijloc de SPAM daca persoanele care adera in social media la un comerciant, primesc email-uri (direct sau indirect) de promovare a produselor, serviciilor, imaginii, numelui ori denumirii, firmei sau emblemei comerciantului respectiv, fara sa-ti fi exprimat anterior consimtamantul in acest sens.

Citeste si:

Prin urmare, aderarea la un grup sau la o pagina nu reprezinta implicit consimtamantul expres al persoanelor care adera la respectivul grup sau la respectiva pagina, de a primi comunicari de promovare pe adresa de email.

Desi se poate sustine ca nu comerciantul trimite direct email-uri folosindu-se astfel de intermediul platformei de comunicare (retelei sociale in sine), apreciez ca este vorba strict de modalitatea operationala de comunicare a email-ului si nu poate fi vorba de inexistenta unei comunicari comerciale.

Sanctiunea in cazul SPAM-ului este prevazuta in articolul 22 din legea comertului electronic (365/2002) si poate consta in contraventie ce se sanctioneaza cu amenda de la 1.000 lei la 50.000 lei,daca fapta in sine nu constituie o infractiune penala. Mai mult decat atat, persoana prejudiciata poate solicita si despagubiri daca aceasta dovedeste ca a suferit un prejudiciu in urma primirii unei comunicari comerciale nedorite.

Ca atare, sanctiunile nu sunt tocmai usoare, iar pentru un antreprenor tanar sau pentru o afacere online aflata la inceput de drum, o amenda chiar si de 1.000 de lei poate fi un impas in desfasurarea activitatii.

Cristian Barcan este avocat in cadrul Baroului Bucuresti U.N.B.R . In calitate de colaborator al site-ului CJO.ro, Cristian Barcan a acordat consultanta juridica in peste 2000 de cazuri.