Anca Jurcovan s-a indreptat spre aceasta profesie dupa ce a cunoscut doi avocati „remarcabili” in vremea liceului.

„Un scotian care negocia contracte peste mari si tari stand confortabil in fotoliul sau de langa Edinburgh. M-a fascinat acest limbaj universal al dreptului, mobilitatea si deschiderea pe care le poti dobandi stapanindu-l. Apoi, un avocat cu intuitie m-a indrumat spre drept si economie, ca fiind meserii legate. Nu era departe de adevar, acum un avocat bun are nevoie de cunostinte economice solide si capacitatea de a asimila si intelege rapid business-ul clientului si piata, in general”, isi aminteste tanara avocata.

Primul pas in cariera l-a facut intr-un cabinet mic, de tip boutique, care abia se infiintase.

„Eram primul avocat pe care l-au angajat si faceam mai de toate cu entuziasmul absolventului care da de viata reala. Inceputurile au intotdeauna o nota de romantism, insa eu stiam din facultate ca-mi doresc ceva diferit, un domeniu al dreptului mai putin conventional, de care putini auzisera la acea data, dreptul concurentei. Or, concurenta nu puteam face decat intr-o casa mare de avocatura, care sa aiba clientii de un anumit calibru. Momentul s-a potrivit de minune: in 2005, Tuca Zbarcea & Asociatii tocmai ce-si punea bazele echipei extinse iar eu cautam cel mai bun loc de a incepe. In timp, s-a dovedit ca nu puteam face o alegere mai buna”, povesteste avocata.

Despre promovare, Jurcovan spune ca vine ca o evolutie fireasca, pe masura maturizarii profesionale si in urma aplicarii unor criterii de performanta cuantificabile (dosarele gestionate, calitatea lucrarilor etc). „Cred ca cel mai important este sa-ti placa sa faci meseria asta, daca-ti place, energia si inspiratia de a duce lucrurile la capat vin de la sine”, a adaugat ea.

Intr-o promovare insa conteaza si imaginea. „Avocatura, dincolo de organizarea in echipe largite, ramane o profesie liberala, in care performantele sunt masurate si la nivel individual. Imaginea liderului de echipa conteaza, fara discutie, oamenii vor sa stie ce cazuri ai castigat si ce te recomanda sa-i reprezinti”, mai spune Jurcovan.

De ce ai nevoie ca sa ajungi partener intr-o firma mare? „Promovarea tine de un parcurs firesc, pana la urma se cern oamenii care fac aceasta meserie cu profesionalism, dar si cu placere. Desigur, exista niste criterii obiective care te pot plasa pe orbita parteneriatului, dar cred ca cel mai important lucru este sa poti demonstra ca te-ai integrat perfect intr-un mecanism si ca echipa, ca un intreg, se poate baza pe tine atat ca profesionist, cat si ca om”, a declarat avocatul managing associate al Tuca Zbarcea.

Fata de un incepator, un avocat cu mai multi ani in spate are „beneficiul delegarii si experienta de a stabili prioritati, te poti concentra pe lucrurile poate mai putin urgente, insa mai importante. Documentarea continua, a ramas o constanta intr-un domeniu care se innoieste uimitor de repede. Diferenta consta in indemanarea cu care poti „asambla” acum apararile pentru un caz, avand o baza solida, iti poti exersa creativitatea”, considera avocata.

Citeste si:

Pentru ea, succesul masurabil imediat sta in cazurile dezlegate in instanta, impreuna cu echipa de avocati pledanti, in favoarea clientilor (UPC, Colgate, recent BCR Pensii). In activitatea de consultanta, succesul are la baza capacitatea de a livra solutii rapide si adecvate business-ului. „Am gustat din amandoua, satisfactia venind din creativitate”, spune Jurcovan.

Despre esecurile din cariera, Anca Jurcovan spune ca au fost poate doar mici insatisfactii legate de o anumita inabilitate de raspuns a autoritatilor.

Printre cele mai grele momente prin care a trecut in aceasta meserie se numara inceputurile, in 2005, „cand inca ne cautam uneltele si asimilam masiv „know-how” de la birourile de avocatura de la Bruxelles. Acum practica noastra e mult mai asezata, ne dezvoltam si multiplicam continuu resursele”, povesteste tanara avocata.

Care au fost cel mai complex caz din cariera?”Cazurile de concurenta sunt poate printre cele mai complexe domenii ale practicii in avocatura. E nevoie sa te adaptezi usor de la o industrie la alta, sa vorbesti clientilor pe limba lor cunoscand cadrul de reglementare si din alte domenii, sa intelegi cum functioneaza business-ul. E de asemenea nevoie de buna expertiza de natura economica, complexitatea cazurilor constand tocmai in interpretarea rezultatelor analizei economice si punerea creativa in valoare a acestora la speta data”, considera Anca Jurcovan.

Anca Jurcovan are o experienta practica de 7 ani in domeniul dreptului concurentei si al dreptului proprietatii intelectuale. Anca Jurcovan a absolvit in 2003 Universitatea Bucuresti.

Acest articol face parte dintr-o serie de interviuri si povesti despre tinerii avocati de succes din Romania care au fost promovati in cadrul caselor de avocatura in care activeaza.