Contract de franciza principala, adica situatia in care un comerciant "aduce" o franciza dintr-o tara straina, inseamna practic ca antreprenorul devine delegat sa desfasoare activitatea francizorului intr-un anumit teritoriu, preluand functiile de asistenta si control ale francizorului.

Potrivit specialistului Tuca Zbarcea & Asociatii, franciza este reglementata la nivel comunitar, deci nu sunt diferente semnificative sub aspect juridic.

Unele state membre reglementeaza intern franciza, la fel si alte tari care nu sunt membre ale UE si stabilesc, in principal, reguli cu privire la existenta si continutul obligatiei precontractuale de informare a viitorului francizat si, ca urmare, exista diferente dar acestea nu sunt majore.

Insa, nu inseamna ca daca o franciza a avut succes intr-o tara, va avea si in Romania, iar cele doua parti (francizorul si francizatul) fac impreuna o analiza de oportunitate sa decida daca respectivul business se poate adapta la specificul local.

"Pentru o retea care are o anumita notorietate, esecul extinderii intr-o zona este rasunator. De aceea retelele importante sunt atente la o multitudine de factori ce tin de specificul local si de profilul consumatorului cand decid extinderea. La fel, sunt atente in alegerea francizatului care va dezvolta afacerea in respectiva zona", a spus Mihaela Mocanu.

Ea considera ca putem vorbi de o franciza de succes doar cand aceasta se extinde, nu doar in Bucuresti, ci si in tara, adica "cele care fac dovada ca se pot replica".

Cele mai frecvente greseli intr-o franciza

Majoritatea greselilor deriva din nerespectarea intocmai a standardelor retelei, potrivit Mihaelei Mocanu.

Astfel, odata ce francizorul a venit si l-a invatat pe proaspatul francizat tehnologia, metoda de comercializare folosita in retea, acel „know how to do it”, beneficiarul informatiilor este dator sa le respecte intocmai si se creeaza sistemul omogen de comercializare care este scheletul francizei.

De multe ori insa, francizatii manifesta tendinte de "nesupunere", ceea ce este gresit intr-o astfel de relatie de afaceri.

"Orice idee de modificare, evident in sensul de imbunatatire a know-how-ului trebuie adusa la cunostinta francizorului, pentru a fi eventual acceptata. As dori sa va dau exemplul celebrului Big Mac. Francizatul care a inventat si a testat noul sandvis l-a propus francizorului spre a fi introdus in meniul restaurantelor McDonald’s si a avut de dus o munca de convingere pentru ca produsul sa fie acceptat. De acest lucru s-au bucurat, intr-un final, toti membrii retelei si evident, consumatorii finali. Dar totul cu aprobarea francizorului", a explicat Mocanu (foto).

Avocatul TZA a dat un exemplu tot din reteaua McDonald’s, pentru a explica cat de mult se poate "negocia" in privinta strictetii unei francize.

Marele lant de fast-food a introdus recent pe piata locala un produs care combina sandvisurile marca McDonald's cu traditionalul produs mititei, acesta fiind un exemplu clasic de adaptare.

Citeste si:

"Acum cativa ani, cand interesul meu pentru franciza abia se contura, am observat existenta salatei Caprese in meniul aceluiasi lant de fast-food. Evident, era vorba de meniul adaptat pentru o tara mediteraneana! Deci, se poate negocia. Evident ca indiferent de tipul de franciza (de productie, distributie ori prestari de servicii) trunchiul comun trebuie respectat, produsele comercializate, serviciile prestate trebuie sa aiba un mare grad de uniformitate, care insa nu este absolut", subliniaza Mocanu.

Ea precizeaza ca acest contract de franciza poate "ascunde" si clauze care sa nu-l avantajeze pe francizat.

"Le-as sugera celor care doresc sa se afilieze unei francize sa se asigure ca ceea ce cumpara este cu adevarat o franciza, ca activitatea a fost probata, a avut succes, ca exista o marca inregistrata, un know-how valoros, care justifica plata redeventelor, ca francizorul le asigura asistenta la debutul activitatii, cat si pe parcurs. Contractul de franciza este extrem de complex, consultanta acordata in franciza este importanta, practic poate salva banii celui dispus sa investeasca intr-o frumoasa iluzie bine impachetata", a declarat Mihaela Mocanu.

Este important insa ca un antreprenor sa stie ca, daca decide sa se alature unei retele de franciza, trebuie sa aiba o cat mai buna cunoastere a retelei, ce presupune activitatea din retea, care sunt constrangerile si care sunt exigentele retelei.

"Situez pe prim plan acest aspect, cel al activitatii, deoarece factorul emotional este important atunci cand te alaturi unei francize. Multi o fac deoarece le place produsul oferit de retea, sunt „fani” ai produsului retelei... Apoi, important este ca viitorul francizat sa verifice existenta reala a francizei, de cata vreme francizorul opereaza activitatea, care sunt planurile de extindere, daca au existat cazuri de esec ale francizatilor retelei s.a.m.d. Toate cele mentionate sunt aspecte care verifica viabilitatea retelei", a completat avocatul TZA.

Franciza, o metoda de maturizare a mediului de afaceri

"Francizarea este categoric un factor de modernizare. La randul lor, francizatii vor aduce imbunatatiri conceptului, iar aceste imbunatatiri vor crea un produs mai bun. Faptul ca mai multi comercianti, situati in zone diferite contribuie la desavarsirea produsului este benefic, accelereaza procesul", crede Mocanu.

Cu toate acestea, francizarea prezinta si riscuri, chiar daca acestea sunt mai reduse decat in cazul unui start-up clasic, deoarece presupune replicarea unei afaceri care deja a avut succes.

Riscurile insa nu pot lipsi cu desavarsire, iar beneficiarul poate intampina probleme care sa fie determinate de specificul consumatorului, cu atat mai important este riscul in cazul unei francize importate dintr-o alta tara, adica riscul ca ceea ce a functionat intr-o zona sa nu functioneze la fel in aria teritoriala a francizatului (beneficiarului).

"Inainte de incheierea contractului de franciza, viitorul francizat este informat de catre francizor cu privire la caracteristicile retelei, ale know-how-ului. De asemenea, acesta pune la dispozitia beneficiarului informatii concrete care sa il ajute sa isi faca un business plan. De aceea spuneam ca riscul este mult redus. La toate acestea se adauga notorietatea marcii francizorului, care atrage automat clientela fidela marcii", a explicat Mihaela Mocanu.

Un beneficiar trebuie sa se astepte tot timpul si la evenimente neplacute, de genul sincopelor in aprovizionare, care desi reduse in cazul francizei, pot totusi aparea.

"Un aspect relevant cu privire la „neplacerile” beneficiarului sunt regulile impuse de retea. Pentru un francizat care provine din acelasi sector de activitate si are deja un sistem propriu, aceste rigori sunt dificil de integrat. As da aici exemplul, recent evocat de un francizor care a trebuit sa le impuna francizatilor sai rearanjarea marfii pe rafturile magazinului de proximitate conform standardelor retelei si nu potrivit obiceiului locului", a completat avocatul.