Roland Vogt isi potriveste cu grija lupa si incepe o activitatea demna atat de admiratia ceasornicarilor cat si de cea a celor mai renumiti bijutieri: plasarea a mii de diamante minuscule pe o suprafata de aur. La finalul sarcinii sale, care poate dura si zile intregi, va rezulta numarul 4810, format din diamante si scris pe penita unuia din cele mai reprezentative produse pentru luxul in materie de scris: Montblanc.

Cea mai timpurie mentionare a unui instrument de scris cu rezervor dateaza din secolul X cand un calif egiptean a cerut sa i se aduca un instrument cu care sa poata scrie fara a isi mai pata hainele cu cerneala. Diferite insemanari privind prototipurile stiloului ne arata revolutia scrisului a fost precedata in secolele urmatoare de mai multe instrumente care contineau unul sau mai multe elemente ale stiloului modern.

Una din inventiile cu care ne mandrim ca popor este cea a lui Petrache Poenaru care a inventat practic stiloul cum il stim astazi, inventia sa fiind brevetata in 1827 de guvernul francez. Insa, ca si in alte cazuri, meritele morale pentru inventarea stiloului revin lui Lewis Edson Waterman, care si-a brevetat inventia in anii 1880, devenind apoi un industrias preosper.

O anecdota spune ca Lewis Waterman, care in 1883 era broker in New York, a avut probleme cu un stilou care a curs exact in momentul semnarii unui contract important. A plecat imediat sa cumpere un nou stilou, dar a pierdut contractul in fata unui rival din cauza absentei sale. Astfel s-a decis sa produca pe scara larga stilouri care sa nu mai curga, deschizand prima fabrica in 1899 in Montreal. Conducerea fabricii Waterman a fost preluata de nepotul lui Lewis, dupa ce acesta din urma a decedat in 1901, Waterman fiind liderul industriei de profil pana in anii 1920.

In timp ce oamenii de rand descopereau noua unealta de scris, mai multi industriasi si specialisti ai producerii de instrumente de scris cu rezervor pentru cerneala s-au unit pentru a crea stilouri definite de superlativ in tot ceea ce inseamna calitatea lor: mecanisme, design, materiale si tehnici folosite. Stiloul devenise si o marca personala nu doar un element de scris, denotand statutul social al posesorului precum si afinitatile sale pentru arta si lux.

Penite din aur ornamentate cu diamante

Simplo Filler Pen si Manifattura pennini d'oro e penne stilografiche reprezinta doua dintre cele mai cunoscute manufacturi de stilouri pe plan mondial, ambele cu o istorie de aproape 100 de ani. Daca prima companie a purtat initial doar nuemele de Simplo Filler Pen, pana a isi lua denumirea sub care este astazi cunoscuta Montblanc, cea de a doua s-a numit din primul moment la fel cum se cheama si astazi: Montegrappa.

Citeste si:

Ambele manufacturi isi revendica intaietatea cronologica. Precursorul Montblanc a aparut in 1906, bazele companiei fiind puse de un papetar, un inginer si un bancher. Compania, fondata in Germania, a produs primul stilou purtand marca Montblanc peste trei ani, aceasta devenind ulterior marca intregii companii. In 1913 a fost definitivata si steaua cu sase colturi, care a devenit simbolul companiei, steaua reprezentand varful inzapezit al Montblanc. Inaltimea varfului din Alpi, de 4810 metri, a inceput sa fie inscriptionata pe fiecare penita a stilourilor Montblanc incepand cu 1929, devenind alaturi de steaua cu sase colturi semnatura producatorului.

Montegrappa a fost fondata in 1912 in Bassano del Grappa, NE Italiei, fiind prima manufactura locala de stilouri. La fel ca si rivalul sau german, compania italiana s-a pozitionat din start ca un producator de instrumente de scris de lux, ambele companii avand in descrierea activitatii producerea de penite de aur. Acesta a ramas insa doar un mic amanunt in fata avalansei de elemente luxuriante care au inconjurat produsele celor doua companii in ultimul secol.

Cea mai emblematica colectie a Montblanc, Meisterstuck (capodopera in germana), a fost lansata in 1924, devenind un simbol al luxului instrumentelor de scris. Penita realizata din aur de 18 carate, steaua cu sase colturi si numarul 4810 inscriptionate cu platina sau inele de pe carcasa realizate din platina reprezentand elementele de top in materie de design. Producatorul a lansat in anii urmatori mai multe editii de colectie, din ani '90 celebrand cate o mare personalitate printr-o editie limitata (primele doua au omagiat pe Lorenzo de Medici si Ernest Hemingway).

Ernest Hemingway reprezinta un stindard si pentru Montegrappa, care se mandreste cu faptul autorul american a scris note de razboi in timpul primului razboi mondial folosind un stilou produs de catre compania italiana. Ca si rivalul sau german, Montegrappa a lansat mai multe editii de colectie, dedicate personalitatilor din istoria omenirii, precum Ayrton Senna sau Shakespeare. Manufactura italiana a realizat de-a lungul tipului editii dedicate diferitelor perioade din istorie sau chiar zodiacului chinezesc, principala lor trasatura fiind designul magnific al cilindrului principal. Montegrappa are chiar o oferta prin care doritorul poate sa cumpere un stilou pe a carui suprafata va fi suflata o imagine pe care o doreste, stiloul fiind livrat practic cu un portret suflat in materialul din care este realizat stiloul.

Designul nu este insa singurul aspect de care producatorii stilourilor de lux se ingrijesc pentru a satisface si cele mai exigente dorinte in domeniu. Materialele alese nu absorb transpiratia mainii mainii astfel incat stiloul sa nu alunece. De asemenea, materialele pretioase din care stiloul este construit adesea au determinat producatorii sa caute formule prin care sa distribuie egal greutatea. Nu in ultimul rand, manufacturile de lux din industrie isi asigura clientii de calitatea produselor oferite prin garantii de cativa ani a diferitelor parti componente.

Niciun rabat de la calitate este deja un cliseu, care insa, pus in practica de manufacturile de stilouri de top, a facut ca si o insemnare in agenda personala sa nu treaca neobservata de privirile celor din jur.