Razvan Blid, director general CHR Consulting, a raspuns cititorilor Wall-Street, in cadrul rubricii Live, intrebarilor despre francize, servicii de consultanta pentru francize sau oportunitati de francizare pe piata.
Dana: Ce tarife practica un consultant CHR Consulting pentru serviciile de consultanta in afacerile in franciza?

Razvan Blid: Tarifele difera in functie de doi factori: nivelul de pregatire al consultantului, spre exemplu, un senior consultant al CHR tarifeaza cu 125 euro+TVA/ora de consultanta, dar difera si in functie de marimea lucrarii comandate si de numarul de resurse implicate. Plaja noastra de preturi porneste de la 1.500 de euro si poate ajunge la lucrari laborioase de 15.000 euro.


Florin Velicu: Imi puteti da exemple din strainatate de francize in domeniul asigurarilor si ce fel de rezultate au avut?

Razvan Blid: Din investigatiile noatre, piata cea mai activa de asigurari in franciza este in Statele Unite. Iata cateva exemple:Blue Coast, Allstate Insurance Company, Accive Insurance, ClaimTek,L&W
The Pajama Man. Multe dintre ele sunt active de peste 20 de ani si au multi francizati aderenti, ceea ce ne poate conduce la senzatia ca este un domeniu cu rezultate pozitive.

In Romania, exita o legislatie stricta in domeniul asigurarilor si, de aceea, aceste sisteme pot patrunde mai greu, dar avem cunsostinta si despre companii romanesti de asigurari care subcontracteaza anumite servicii intr-un regim asemanator francizei.


Mircea Mariana: Am reprezentat compania Neoset timp de 8 ani, ca franciza, in Romania. Acum sunt stabilita in Cipru si as dori sa reprezint o companie de mobilier aici - in acelasi sistem. Cum sa procedez?

Razvan Blid: Nu este clar, din intrebarea dvs, care a fost forma de reprezentare a companiei Neoset in Romania, fie cea de director de sucursala, fie cea de agent de dezvoltare. Pentru a putea reprezenta, in general, interesele unei companii, aveti la indemana 2 sisteme: primul este reprezentat de un contract de mandat, in care se stipuleaza clar drepturile cuvenite, inclusiv cele pecuniare precum si obligatiile privind reprezentarea acelei firme, cel de-al doilea este reprezentat de un constract de master franciza, in care achizitionati drepturile exclusive pe un anumit teritoriu privind deschiderea, operarea si sub-francizarea afacerii respective.

Reprezentarea exclusiva este conferita de o clauza a contractului de master franciza care restrictioneaza francizorul de a acorda pe acel teritoriu si alte francize, precum si de a face distributie sau alte operatiuni de vanzare directe.

Sebastian Martinescu: Exista un numar destul de mare de francizori care acorda direct francize potentialilor clienti. De ce credeti ca acesti francizori nu apeleaza la o firma de consultanta specializata in acest domeniu pentru a acorda francize si care este riscul de a acumpara direct franciza de la francizor?

Razvan Blid: In general, cam 40% dintre francizori nu apeleaza la serviciile de brokeraj ale firmelor specializate, dar o buna parte dintre acestia relateaza ca au apelat in trecut la acest gen de servicii. Cei care francizeaza in mod direct pot fi impartiti in doua categorii: fie acei francizori a caror notorietate este atat de mare incat isi permit sa gestioneze direct relatia cu numerosii aplicanti, fie francizori aflati la inceputul acestei activitati, care nu isi pot permite costurile brokerului.

Riscul de a investi intr-o afacere in franciza nu este neaparat diminuat daca se apeleaza la servicii de brokeraj, adica la o prezentare concentrata de oportunitati de franciza si la o posibilitate accelerata de a intra in contact cu francizorii. Riscul este acela ca, indiferent de modul de abordare al francizorului (direct sau prin brokeri), sa nu se intocmeasca un plan de afaceri realist privind functionarea sistemului in acea piata. Riscul, pentru a raspunde direct intrebarii dvs, ar fi acela unor asteptari eronate privind performanta afacerii, sau, mai rau, neprofitabilitatea ei in acea piata.

Petrea Ghiulnaz: Exista un catalog/site al francizelor pentru Romania care se poate consulta?

Razvan Blid: Singura publicatie de acest gen, cu aparitie anuala, care prezinta toate francizele din Romania care cauta parteneri este suplimentaul revistei Capital – “120 de Francize de top” care isi lanseaza maine a doua editie. De asemenea, exista mai multe site-uri specializate, care prezinta diferite sisteme de franciza, cum ar fi: www.francize.ro, www.fbb.ro, www.thinkbig.ro si site-ul Salonului international de franciza www.rofrancize.ro

Denisa Apostol: In opinia dvs, care sunt francizele care asigura o profitabilitate ridicata? Care sunt cele mai profitabile piete pe care activeaza francizele?

Razvan Blid: Profitabilitatea francizelor este, cel mai adesea, masurata de un indicator numit “rata de recuperare a investitiei initiale”, in fapt, perioada de timp presupusa de operarea unui sistem de franciza care permite recupararea taxelor si a costurilor de deschidere a primei unitati. Se spune ca daca acest indicator este mai mic decat 3 ani, atunci vorbim de o reusita a acelei afaceri.

Cat priveste profitabilitatea, doua elemente mai merita mentionate: cu cat investitia intr-un sistem de franciza este mai mare, cu atat asteptarea de profit este mai consistenta, cat si faptul ca profitul realizat este in stransa dependenta de alegerea unei locatii propice si de o puternica dedicatie a celui care utilizeaza sistemul respectiv.
Astazi, in Romania, domeniul in care francizele aduc cele mai mari satisfactii materiale achizitorilor este fashion retailul.

Petre Ghiulnaz: Care sunt capcanele/dezavantajele francizelor?

Razvan Blid: As propune o diferentiere: capcanele francizelor sunt date de mai multi factori: pe de o parte lipsa de experienta in acest domeniu a francizorului, pe de alta parte slaba capacitate manageriala a achizitorului de franciza. Capcana, in terminologia data de dictionar, - in franciza – este totusi un termen rar intalnit, pentru ca franciza presupune castiguri de ambele parti, numai daca exista un parteneriat pe termen lung, deci o capcana nu ar folosi nici unei parti.

In schimb, dezavantajele francizei, sunt intotdeuna intalnite, de la bun inceput cunoscute de achizitori, si acceptate ca atare in schimbul minimizarii riscului afacerii: printre dezavantajele larg mentionate, la nivel teoretic, amintesc: restrictionarea francizatului de a aplica alte retete, de a vinde alte produse si servicii dacat cele pe care i la permite francizorul; apoi costurile, reprezentate de taxele francizei pentru accesul la know how si la imprumutul de brand si nu in ultimul rand, dependenta de evolutia retelei de franciza, privitor la recunoasterea in piata.

Mihai Stan: Care este cea mai interesanta/atragatoare piata a francizelor din Europa, in opinia dvs?

Razvan Blid: De departe, daca privim cifra de afaceri generata de franciza, Statele Unite reprezinta cea mai atragatoare piata a francizei, cu un turnover de peste 800 mld. dolari. Cat priveste Europa, Franta are cele mai multe sisteme de franciza, peste 1000, dar si cel mai mare numar de aderenti la aceste sisteme de franciza, mai bine de 18.000 francizati.

Petronela Rusu: Cand si in ce situatii este recomandata apelarea la consultanta pentru preluarea afacerilor in sistem de franciza?

Razvan Blid: Personal, recomand apelul la consultanta tuturor celor care pasesc prima oara in acest domeniu al francizei, atat in ceea ce priveste studiul de fezabilitate al proiectului ales, cat si in elucidarea juridica a contractului de franciza propus de francizor. Sigur, multi investitori in acest domeniu considera consultanta un cost in plus.Eu cred, in schimb, ca este o investitie care poate feri de pierderi sau esecuri mult mai mari in viitor.
Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Live »


Setari Cookie-uri