Campania a vizat informarea publicului larg asupra contributiei UE la dezvoltarea infrastructurii nationale, dar si a partenerilor si beneficiarilor finali implicati in implementarea POST, cu scopul cresterii gradului de absorbtie a fondurilor europene.

Contractul pentru realizarea campaniei de informare publica a fost atribuit in iunie 2010 consortiului format de firmele romanesti Mercury360 Communication - Grapefruit si a avut o durata de un an. Din valoarea totala a proiectului, 2,37 milioane lei, fara TVA, reprezinta contributia UE, diferenta fiind asigurata de la bugetul de stat.

Informarea publica a constat in realizarea unei campanie media care a cuprins un spot audio si TV, machete de presa si publicitate outdoor si online, dezvoltarea unui site, realizarea unei strategii de brand si a unor cercetari calitative si cantitative privind nivelul actual de cunostinte despre fondurile structurale, realizarea de materiale promotionale (cate 40.000 de pixuri, de CD-uri, afise, brosuri despre POST, mape, un banner orizontal si doua verticale), precum si activitati de relatii publice.

Campania media a fost la nivel national si s-a desfasurat anul trecut in perioada 15 august-15 septembrie. La finalul acesteia au fost chestionate cu privire la impactul proiectului 1.191 de persoane cu varsta peste 18 ani din mediul urban si rural.

Astfel, 8% din respondenti au declarat ca au vazut sau au auzit o reclama referitoare la POST, iar notorietatea programului a crescut cu cinci puncte procentuale, la 30%, in randul persoanelor de pana in 50 de ani, dar mai ales in mediul urban.

Totodata, 30% din cei care au vazut sau auzit reclama considera ca aceasta are drept subiect modernizarea si constructia de infrastructura rutiera, iar opiniile referitoare la destinatarii banilor din cadrul POST si suspiciunile cu privire la frauda s-au accentuat fata de luna august.

Citeste si:

"Aceste opinii (referitoare la frauda - n.r.) pot fi influentate de existenta sau amplificarea unor conflicte de pe scena politica din perioada imediat urmatoare lansarii campaniei", se arata in concluziile sondajului.

Cercetarea cantitativa a fost realizata in doua faze, inainte si dupa finalizarea campaniei media, iar cercetarea calitativa a fost efectata pana acum doar la inceputul campaniei. Cel de-al doilea sondaj va fi efectuat dupa diseminarea materialelor informative.

"Consider ca a fost un succes al nostru si cred ca este un bun punct de pornire in activitatea noastra de comunicare. Ne-a interesat sa crestem un pic notorietatea in randul publicului larg. Situatia e in general ok, avem un grad de notorietate de 30% si suntem asociati cu cei responsabili de conditiile de imbunatatire a Romaniei", a declarat intr-o conferinta de presa Catalin Costache, directorul Directiei Programare AM-POST.

Rezultatul campaniei a fost ca site-ul programului a fost accesat de 38.000 de ori, spotul TV a fost difuzat de 1.414 ori, cel radio de 193 de ori. De asemenea, au fost 129 de aparitii in presa scrisa locala si nationala.
Prin POST 2007-2013, Romania beneficiaza de fonduri nerambursabile de 4,5 miliarde euro, la care se adauga contributia statului, de 1,09 miliarde euro, pentru dezvoltarea infrastructurii de transport.

In prezent, gradul de absorbtie al fondurilor europene este la MTI de aproximativ 4%, dupa ce la finele anului trecut se plasa la putin peste 1%.