Legea nr. 457/2004 (publicata in "Monitorul Oficial" nr. 1067 din 17/11/2004) introduce noi dispozitii in materia publicitatii si sponsorizarii pentru produsele din tutun. Legiuitorul roman a urmat exemplul statelor din UE, care au transpus in legislatia lor unele norme recente de la nivelul Uniunii Europene.

Mai exact, reglementarile europene in materie sunt Directiva nr. 2003/33/CE privind armonizarea dispozitiilor legale ale statelor membre cu privire la publicitatea si sponsorizarea pentru produsele din tutun si unele dispozitii din Recomandarea nr. 2003/54/CE cu privire la prevenirea fumatului si la initiativele de imbunatatire a controlului asupra tutunului. Aceasta noua legislatie reprezinta un raspuns la preocuparile societatii in legatura cu riscurile la adresa sanatatii publice generate de fumat.

Sub imperiul actualei reglementari intra toate produsele destinate fumatului, prizatului, suptului sau mestecatului, fabricate total ori partial din tutun, fie ca sunt modificate genetic sau nu.

Prin publicitate pentru produse din tutun este denumita generic orice forma de comunicare comerciala al carei scop sau efect direct ori indirect consta in promovarea unui produs din tutun. Legea introduce masuri care interzic publicitatea in presa scrisa si in alte publicatii tiparite; la posturile de radiodifuziune si de televiziune publice sau private; in cinematografe; pe panouri publicitare sau alte structuri de afisaj in scop publicitar; prin serviciile societatii informationale; prin folosirea marcilor de tutun pe produse sau servicii care nu au legatura cu produsele din tutun. Legea adauga si interdictia mediatizarii acestui tip de produse prin vanzarea de dulciuri sau de jucarii destinate copiilor si fabricate cu intentia evidenta de a da produsului si/sau ambalajului sau asemanarea cu un tip de produs din tutun.

Activitatea de sponsorizare, in intelesul prezentei legi, inseamna orice forma de contributie publica sau privata pentru orice eveniment, activitate ori persoana, cu scopul sau avand ca efect direct ori indirect promovarea marcilor produselor din tutun. Este interzisa sponsorizarea pentru produsele din tutun a evenimentelor ori activitatilor care au efecte transfrontiere sau care implica ori au loc in cel putin doua state membre ale Uniunii Europene, dintre care unul este Romania. In cadrul acestor evenimente se interzice distribuirea gratuita a produselor din tutun.