Consumatori “trei in unu”. Asa sunt priviti tinerii (pornind de la cei aflati in primii ani de viata si ajungand la cei trecuti deja de 20 de ani) de o buna parte a furnizorilor de produse si servicii. Asta pentru ca ei deja sunt consumatori, influenteaza, mai mult sau mai putin direct, cumparaturile pe care le face familia lor si, nu in ultimul rand, sunt viitori consumatori de sine statatori. Acest statut privilegiat ii face cu atat mai importanti si creste miza luptei care se da, zi de zi, pentru a ocupa un loc cat mai bun in preferintele lor. “Mai sensibila la contagiunea sociala, mai dezinhibata si mai vulnerabila la influente exterioare, generatia tanara este tinta cea mai ravnita a marketingului oriunde”, explica psihologul Aurora Liiceanu.

Fie ca e vorba de mancare sau de haine, de produse electronice sau de excursii, de bautura sau de CD-uri, de restaurante sau de bauturi, tinerii sunt unii dintre cei mai importanti, daca nu cumva cei mai importanti clienti. Ei isi schimba cel mai des infatisarea, ei petrec cel mai mult timp in afara casei, ei urmeaza cel mai cu foc preceptul “traieste clipa” si cheltuiesc cu placere si fara prea mult discernamant tot ce detin.
La prima vedere, nimic mai usor decat sa-i faci sa cumpere ceea ce le oferi.

In realitate, insa, lucrurile nu stau deloc asa. Daca acum cateva decenii era destul de simplu sa abordezi generatiile cvasi-uniforme, care ascultau cam aceeasi muzica, se uitau cam la aceleasi lucruri la televizor sau citeau cam aceleasi publicatii, misiunea celor care lucreaza astazi in publicitate si marketing este mai dificila. Explicatia este simpla: generatiile tinere de azi sunt mult mai diverse, cea mai mare influenta asupra acestui fapt avand-o “fracturarea” mass-media. Publicatiile din ce in ce mai numeroase, posturile de radio specializate, televiziunile de nisa si, mai ales, internetul, au ajutat la crearea unei structuri eterogene a categoriei de varsta de pana in 25 de ani. In ciuda greutatilor, nici o companie care-si doreste sa vanda nu-si permite sa-i ocoleasca pe cei mai fragezi consumatori.

Citeste si:

Inca de la doi-trei ani, un copil poate fi convins, prin reclame vesele si atragatoare, ca merita sa-si bata parintii la cap pentru a-i cumpara un anumit produs. La inceput e vorba de alimente si jucarii, dar, treptat, gama se largeste, ajungand uneori ca rolul de influentare al tinerilor intr-o familie sa conteze si in gandirea unei campanii pentru un autoturism sau un ansamblu de locuinte. “Ai mei vroiau sa-si cumpere Logan, insa atat i-am hartuit, incat n-au mai rezistat si au mai facut rost de niste bani pentru un Clio”, povesteste Mihai S., un elev de 17 ani din Capitala.

In paralel cu rolul jucat in achizitiile familiei, copiii, adolescentii si tinerii au si ei banii lor. De cele mai multe ori, depind de darnicia parintilor, dar de la o varsta incolo incep sa castige si ei, chiar daca e vorba de sume mici sau ocazionale. MasterCard a inteles foarte bine cat de mult cumpara tinerii si a lansat, in SUA, Family Account, o linie de credit destinata intregii familii, inclusiv copiilor, care vor avea propriile carduri.

Chiar si produsele care, cel putin teoretic, nu sunt adecvate minorilor sunt interesate sa-i cucereasca. “Oficial, noi suntem impotriva faptului ca tinerii sa fumeze. In realitate, prin actiunile de promovare pe care le organizam, incercam sa devenim cat mai atragatori pentru ei, astfel incat, daca au de gand sa fumeze, sa ne aleaga pe noi si nu alte marci”, a declarat sub protectia anonimatului reprezentantul unei cunoscute firme de produse din tutun.

Sursa: http://www.capital.ro/index.php?a=23714&shift=1