Cat Music detine din nou licenta Sony Music Entertainment, o companie care are in portofoliu artisti precum Michael Jackson, Alicia Keys, Depeche Mode, P!nk, Jennifer Lopez, Beyonce, dupa sase ani in care aceasta a fost in portofoliul Nova Music. De asemenea, Cat Music a mai avut licenta Sony Music intre 1997 si 2007.

“Dincolo de a castiga niste bani, acest parteneriat ne consolideaza pozitia in lumea muzicala si speram ca astfel vom putea influenta mai bine inclusiv autoritatile in combaterea pirateriei”, a spus managerul Cat Music, o companie cu afaceri de 4 milioane de euro anul trecut.

Vor afaceri de 5 milioane de euro anul acesta

Dan Popi a adaugat ca odata cu preluarea portofoliulul de artisti Sony Music mizeaza pe o crestere a cifrei de afaceri la circa cinci milioane de euro. De asemenea, pana la finalul anului compania detine o parte din portofoliul EMI, divizia de materiale inregistrate a acestei companii fiind cumparata in 2011 de Universal Music. Din 2007 si pana acum, perioada in care nu a mai avut licenta Sony, compania Cat Music a detinut intreg portofoliul EMI.

“Acest parteneriat local face parte din intentia Sony de a fi mai aproape de consumator, iar produsele noastre incepand din 2013 aduc mult mai mult o experienta emotionala. Vrem ca artistii sa fie primii nostri clienti, sa creada ca produsele noastre livreaza mai mult decat hardware”, a explica Lucian Radulescu, country head al Sony pentru Romania, Bulgaria si Republica Moldova.

In prezent, artistii Sony Music inseamna 14% din difuzarile la posturile romanesti de radio si televiziune, fata de 24% in 2007, a declarat Dan Popi.

Cat Music are 30% din difuzarile pe radio si televiziune

“Cat Music are o cota de piata de 27-30% din difuzarile de la radio si televiziune, Roton are in jur de 20%, iar MediaPro Music aproximativ 10%. Si, astfel, repertoriul strain a ajuns la 40% din difuzarile de la radio si TV. Dar m-as bucura, ca dupa preluarea licentei Sony Music, sa ajungem anul viitor undeva la 45-47% cu difuzarile internationale. Iar ca sa se intample asa, trebuie sa tratam produsele ca si cum ar fi ale noastre. Pentru ca in ultimii ani s-a mers foarte mult pe inertie cu artistii internationali. S-a mers la modul: <<Domne, daca lanseaza Rihanna o piesa, poate o dau si cei de la radiourile noastre. De ce sa ma mai duc sa le explic cum a fost produsa?>>”, a explicat managerul Cat Music.

O piata fara statistici de vanzari. Anii 2000 au fost "de cosmar"

Dan Popi afirma ca nu exista estimari despre valoarea vanzarilor de muzica pe piata romaneasca, pentru ca astfel de statistici nu au fost facute niciodata. Astfel, indicatorul care este luat in seama pentru a indentifica care sunt jucatorii mari in zona caselor de discuri ori care sunt cei mai populari artisti este cel legat de numarul difuzarilor pe canalele de radio ori televiziune. De asemenea, in ultimii ani, a devenit tot mai important traficul prin platformele de streaming video (YouTube), iar, mai recent, si streaming audio (Spotify, Zonga si Deezer).

“La noi, in industria muzicala, anii 2000 au fost un cosmar pentru ca a aparut internetul si nicio casa de discuri nu a stiut ce sa faca cu el. Acum lucrurile s-au mai asezat, internetul a inceput sa faca si bani, nu doar sa ne fure. Si trendul este unul foarte optimist. Statistici de vanzari nu s-au facut niciodata, iar acum nici nu ar mai trebui sa se faca… decat pe partea digitala. Dar s-a diversificat atat de mult si zona digitala, incat ar trebui sa se ia in considerare de la vanzarile din iTunes, traficul de pe YouTube- care a inceput sa genereze bani, vanzarile unor ringtonuri pana la Zonga si Deezer care reprezinta viitorul consumului pe bani. Practic, experimentul fabulos al prezentului este streamingul, fie ca este vorba de video ori audio ”, explica Popi, care conduce o companie care are in portofoliu 6.000 de piese si in jur de 300 de artisti, printre care Iris, Hi-Q, Proconsul, Andreea Banica, Delia, Elena Gheorghe, Directia 5, Cezar sau Voltaj.

Pe de alta parte, CD-urile mai sunt cumparate doar de “melomani”, adica de persoanele de peste 40 de ani.

Trei sferturi din importurile de CD-uri sunt comenzi speciale

“Vanzarile de CD-uri au scazut dramatic dupa anul 2000, uneori si cu 50% pana in 2010, dar in ultimii trei ani vanzarile s-au plafonat, chiar am vazut o usoara crestere. Insa se cumpara pentru cadouri, cam trei sfeturi din ce importam sunt comenzi speciale in sensul ca deja le-am vandut. Si stim exact unde se duc, adica fie in magazine foarte nisate, fie direct la oameni”.

Citeste si:

Odata cu dezvoltarea internetului, una dintre mai mari probleme pentru industria muzicala din Romania, dar si la nivel international, a fost pirateria, tot mai multi oameni descarcand ilegal muzica de pe internet, in loc sa cumpere sa continue sa cumpere CD-uri ori plateasca melodiile de pe site-uri care ofereau fisierele in format digital, legal.

“Nu poate nimeni sa masoare rata pirateriei si nici impactul nu poate fi masurat. Acum, insa ceea ce este este fascinant este ca si alte industrii au inteles cat este de importanta muzica pentru oameni. Ma refer la companii giganti ca Google care a investit in YouTube, care este la baza un canal de muzica, ori Sony Corporation care a hotatat sa stranga legaturile cu divizia sa de entertainment”, a mai spus Popi.

Cat Music este o companie cu afaceri de circa patru milioane de euro anul trecut, dublu fata de 2011, si 20 de angajati. Pe de alta parte, compania colaboreaza cu aproximativ 500 de persoane, printre care compozitori, producatori, regizori, dansatori ori operatori.

Casa de discuri a fost fondata in 2003 si este detinuta de Dan Gheorghe Popi (45 de ani) si Sorin Golea (47 de ani), fiecare avand 50% din actiunile companiei.

Cele mai mari companii de productie muzicala din Romania sunt Cat Music, Roton si MediaPro Music.