Primul-ministru si reprezentantii organizatiilor de media au incercat ieri sa gaseasca o solutie practica pentru reglementarea publicitatii platite din bani publici. Urmatoarea intalnire a fost programata la 30 martie.

Acordarea publicitatii din bani publici urmeaza sa fie reglementata, fie prin modificarea Legii achizitiilor publice, fie printr-o lege noua. Acesta este, de altfel, singurul aspect concret asupra caruia au reusit sa se puna de acord participantii la prima reuniune a grupului de lucru privind acordarea publicitatii de catre stat. Dezbaterea, la care a participat si premierul Calin Popescu-Tariceanu, a reunit reprezentanti ai Centrului pentru Jurnalism Independent, ai Agentiei de Monitorizare a Presei, ai Clubului Roman de Presa, ai Asociatiei Pro-Democratia, ai Asociatiei Romane pentru Comunicatii Audio-Vizuale, ai Ligii Romane de Presa. "Este nevoie de un nou inceput, care sa insemne un comportament corect", a declarat premierul Tariceanu. La randul lor, organizatiile de media, prezente la reuniune, vor ca noua lege sa cuprinda obligativitatea marcarii cu semnul "P" a tuturor materialelor publicitare si ca publicitatea de la stat sa se dea in functie de audienta si de numarul de cititori. Tot ele cer reexaminarea prevederilor privind publicitatea din Legea electorala, prezentarea de catre institutiile media a resurselor de finantare si orientarea publicitatii in functie de specificul acesteia si de profilul publicatiei.

Licitatii anuntate in "Monitorul Oficial"

Centrul pentru Jurnalism Independent (CJI) a propus ca Legea achizitiilor publice sa fie modificata in vederea instituirii unui regim special pentru contractele de publicitate platite de catre institutii, regii si companii nationale. Astfel, directorii societatilor de stat ar trebui sa-si anunte intentia de a cumpara spatiu publicitar in "Monitorul Oficial (MO)", daca reclama depaseste valoarea de 2.000 de euro anual. CJI sustine si varianta in care un site guvernamental sa posteze astfel de anunturi. In opinia celor de la Centrul pentru Jurnalism Independent, anuntul de intentie trebuie sa fie insotit de un referat in care cumparatorul de publicitate sa justifice ratiunea campaniei publicitare pe care vrea sa o lanseze, impactul estimat al acesteia, precum si criteriile de evaluare a rezultatului obtinut.
Mai mult, CJI este de parere ca documentele implicate in procedura de achizitie publica a spatiului publicitar, de la contract si pana la informatiile legate de derularea acestuia, trebuie sa fie facute publice, indiferent daca intelegerea a fost incheiata in mod direct sau prin intermediul unei agentii de publicitate.