Exceptand jurnalele online ale adolescentilor, filmuletele haioase cu animale, videoclipurile muzicale sau episoadele pilot ale serialelor respinse de televiziuni, pe site-ul YouTube circula si o alta categorie de clipuri video: reclamele.
In acest caz, firmele de publicitate nu platesc pentru publicitatea facuta produsului pe care trebuie sa-l promoveze, dar nici nu pot influenta sub ce forma va aparea sau unde.

YouTube, preferatul adolescentilor

YouTube este un site care permite userilor sa uploadeze, sa vizioneze sau sa share-uiasca clipuri video. Infiintat de curand, in februarie 2005 de trei tineri angajati ai serviciului PayPal, YouTube isi are sediul in San Mateo, California si are deja cincizeci de angajati. Pentru a putea accesa site-ul YouTube este nevoie de programul Adobe Flash. Clipurile continute de site-ul preferat al adolescentilor pot foarte usor sa fie transferate pe bloguri sau alte site-uri. Cu toate ca YouTube interzice postarea clipurilor cu drept de copyright de catre alte persoane decat detinatorul, restrictionarea materialelor piratate s-a dovedit a fi foarte dificila.

Flateaza Stupid Things

Campania Stupid Things pentru furnizorul telefonic de Internet Vonage este in topul preferintelor utilizatorilor YouTube, reclamele fiind inspirate de parodiile prezente pe site. Cateva dintre acestea sunt livrate online direct de pe televizor. Campania este populara si destul de inteligenta pentru a castiga asa-zisa tractiune pe YouTube, fapt ce permite userilor sa posteze si sa vizioneze clipurile de sute de milioane de ori, se arata intr-un studiu The New York Times.

Unele reclame par facute acasa, uploadate necizelate si arata ca si cat ar fi scurtmetraje cu buget redus. Altele combina reclame adevarate cu falsuri, puse impreuna prin copierea originalului la care sunt adaugate pe fundal cadre filmate de amatori.

Este vorba despre reclamele al caror prim scop este amuzamentul. Faptul ca acestea s-au inmultit a atras atentia agentiilor de publicitate, care incet, incet si-au transformat produsele din spoturi dibace, rafinate, slefuite in spoturi care amintesc de parodiile ce faceau deliciul talk-showlui Saturday Night Live. "Faptul ca suntem prezenti pe YouTube ne flateaza", a declarat Matt Lindley, director executiv de creatie la Arnold Worldwide din Boston, agentie insarcinata cu promovarea serviciilor Vonage, citat de The New York Times.

Lucruri prostesti, spoturi amuzante

Atat titlul, cat si campania in sine, Stupid Things, au fost inspirate de indrazneata serie Jackass, prezentata de MTV. Spoturile, ce aduc a imitatie au explodat pe YouTube. Aproximativ 100 de farse Vonage sunt postate pe site si multe au fost accesate de cel putin 5.000 de ori. Campania Vonage derulata pe YouTube are in prim plan persoane cazand de pe scaune sau coborand din masina in mers.

Pornind de la sloganul campaniei originale "Oamenii fac lucruri prostesti. De exemplu platesc prea mult pentru serviciile telefonice. Asa ca treceti la Vonage", parodiile YouTube le adapteaza in stilul caracteristic. Un spot Vonage postat de curand pe YouTube debuteaza cu un adolescent lovind cu capul un perete dupa care isi maseaza fruntea. Explicatia este "Oamenii fac lucruri prostesti si eu doar ce am facut unul pentru a face spotul amuzant".

Branduri terorizate pe Internet

YouTube a parodiat si promovat in acelasi timp branduri celebre ca Apple, Dr Pepper sau Burger King. Unele branduri, insa nu sunt atat de magulitoare. Spoturile presupun prezentarea defectelor unui produs. Un exemplu in acest sens este falsul dupa Apple care ruleaza mai mult de trei minute, de sase ori mai lung decat un spot obisnuit. "Una dintre cele mai cool trasaturi ale Macintosh este ca nu se inchide cu usurinta", spune cu sarcasm persoana din spotul Apple.

"Tot ce trebuie sa faci este sa folosesti o parte din software si apoi.. puff! S-a dus cu el. Se inchide. Nu apesi niciun buton, nu-l inchizi, nici macar nu salvezi. Pur si simplu s-a dus!". Un alt fals, care a circulat anul trecut vreme indelungata pe YouTube, prezinta un barbat detonand o bomba in Volkswagen-ul sau in fata unei cafenele aglomerate, departe de a fi imaginea pe care brandul de automobile ar vrea s-o implementeze in mintea oamenilor.

"Intr-o oarecare masura, este ca terorismul brandurilor pe Internet", a spus Jeff Benjamin, creative director la Crispin Porter & Bogusky, agentia de publicitate responsabila cu imaginea Volkswagen. "Nu ai absolut niciun control asupra lucrurilor de genul acesta", a adaugat Benjamin. "Daca unei agentii nu-i place un spot care circula pe YouTube, nu prea are cum sa ii puna capat. Este o situatie dificila deoarece ca brand nu iti permiti sa cenzurezi oamenii. Uneori trebuie sa lasi sa se intample si sa afisezi destul curaj cu brandul, pentru a da ocazia lucrurilor bune sa se intample", a conchis Benjamin.

Creativii tintesc marile agentii

Cu toate acestea, agentiile nu fac eforturi in a rezista tentatiei de a manipula site-uri ca YouTube sau Google Video. Chiar daca spoturile nu sunt tocmai magulitoare, faptul ca brandul este in primele randuri, aduce mari avantaje agentiilor. Multe agentii de publicitate iti posteaza propriile creatii pe site-uri, sperand ca vizitatorii le vor vedea si nu in ultimul rand le vor recomanda si altor persoane. Creativitatea de care au dat dovada parodiile Vonage de pe YouTube, l-au facut pe Lindley, director de creatie al agentiei Arnold sa afirme, mai mult sau mai putin in gluma, ca se teme pentru slujba lui. "Cand produsele lor vor fi mai bune decat ale mele, voi ramane somer", a spus Lindley, citat de The New York Times.

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Media & Pub »


Setari Cookie-uri