La nivel european, programele de Corporate Social Responsability au devenit deja o parte din business-ul liderilor de piata din diverse sectoare de activitate. Companiile multinationale investesc in acest tip de programe o parte importanta din cifra de afaceri, astfel ca bugetele pentru dezvoltarea de proiecte in beneficiul comunitatii ating adesea sume foarte mari.

Desi un concept nou in Romania, Corporate Social Responsibility si-a facut intrarea intr-un mod activ si sustinut prin intermediul multinationalelor care vin sa implementeze platforme globale, bineinteles adaptate la piata locala. Programele des intalnite sunt cele de asistenta sociala, de sprijin al fundatiilor umanitare, donatiile si sustinerea programelor educationale si de cercetare.

Considerata la inceput o practica la moda, implicarea in proiectele comunitatii incepe sa capete contur in Romania si sa nu mai fie privita ca o simpla modalitate de construire a imaginii, de obtinere a notorietatii sau ca un simplu act de caritate ci ca un element esential al desfasurarii activitatii de business, care conduce la succesul pe termen lung, direct legat de performantele economice si sociale ale comunitatii in care ne desfasuram activitatea.

S-a spus ca in Romania, dintr-o data, programele de CSR sunt subiecte in lumina reflectoarelor. Tot mai multe publicatii abordeaza in materialele lor aceasta tema si prezinta proiecte ale companiilor multinationale ca exemplu demn de urmat pe piata romaneasca. Personal consider ca acest subiect nu a aparut brusc pe agenda companiilor, ci a evoluat in mod natural, o data cu consolidarea pozitiei lor pe piata. Azi se constientizeaza mai mult ca oricand importanta crearii unor programe de responsabilitate coerente, pe termen lung.

CSR-ul romanesc se afla pe drumul cel bun, iar implicarea companiilor in proiecte de anvergura demonstreaza acest lucru. De altfel, exista un mediu propice de dezvoltare, tinand cont de nevoile cu care se confrunta comunitatea romaneasca si in acest sens pot depune marturie cele cateva companii care fac CSR de ani buni in Romania, sustinand comunitatea locala si contribuind astfel la dezvoltarea ei.

In plus fata de nevoia locala, cred ca avem nevoie de un contact mai bun si permanent cu legislatia europeana care promoveaza si reglementeaza activitatile de CSR. Ar fi de real folos existenta si pe piata romaneasca a unor norme aliniate la ceea ce se intampla in tari cu traditie mai indelungata in privinta responsabilitatii sociale a companiilor.

Citeste si:

Am putea spune, pe de alta parte, ca un punct slab poate fi considerat faptul ca programele de responsabilitate sociala nu-si regasesc ecoul in presa de specialitate, popularizarea lor in randul opiniei publice nu este inca foarte mare. La aceasta se mai adauga faptul ca sunt putine programe de mare anvergura si inca putine companii care se implica in proiecte de responsabilitate sociala in Romania. Poate ca odata devenita obligatorie si in Romania, practica de a publica rapoarte de responsabilitate sociala va impulsiona si companiile locale sa se implice in astfel de proiecte.

Conform organizatiei Business in the Community, mai mult de jumatate din primele 250 de companii din lume alcatuiesc rapoarte in ceea ce priveste performanta etica si sociala. Comisia Europeana a adoptat deja o directiva prin care se cere ca organizatiile din Uniunea Europeana sa intocmeasca declaratii privind activitatile de responsabilitate sociala, ca parte a raportului anual de activitate. Este posibil ca incepand cu anul viitor aceasta practica sa devina obligatorie.

Intocmirea unor astfel de rapoarte nu trebuie privita insa ca o modalitate de promovare pentru organizatiile care desfasoara programe de responsabilitate sociala, ci ca un mijloc de comunicare cu actionarii, angajatii, clientii partenerii de business si comunitatile locale, ca o dovada in plus ca gandirea globala se regaseste in practica locala.

# # #

Articol realizat de Anca Ungureanu, PR Officer UniCredit Romania, pentru www.responsabilitatesociala.ro.

www.responsabilitatesociala.ro este un un program care isi propune sa convinga companiile romanesti sa investeasca in dezvoltarea societatii si a comunitatilor in care functioneaza. Programul este realizat de agentia de consultanta in comunicare online Selenis, in parteneriat cu JTI Romania si este sustinut de wall-street.ro.