Scaderea numarului de cititori ar fi fost si mai mare, de aproximativ jumatate, daca intre timp nu si-ar fi facut aparitia o noua publicatie, care a ajuns chiar lider de piata. Este vorba despre revista care prezinta oferta de produse Kaufland, cel mai mare retailer din Romania cu afaceri de 1,8 miliarde de euro anul trecut.

Astfel, publicatia a ajuns in mainile a 3,3 milioane de cititori, in perioada septembrie 2013-mai 2015, conform celor mai recente date SNA.

Libertatea, de pe primul loc pe zece

In urma cu sapte ani cea mai citita publicatie din Romania era cotidianul Libertatea, tabloidul editat de elvetienii de la Ringier avand in octombrie 2008 in jur de 1,38 milioane de cititori. In prezent, Libertatea este pe locul al zecelea, cu doar 293.000 de cititori.

Citeste si:

Publicatia care s-a mentinut continuu in top de-a lungul anilor este Practic in Bucatarie, o revista lunara care prezinta retete de bucate de la cititori si care este editata de Burda.

De alfel, primele 10-15 locuri sunt dominate de publicatii cu retete culinare sau despre sanatate. Fac exceptia, ghidul TV (Click! Ghid TV), tabloidele Click! si Libertatea, Gazeta Sporturilor de Duminica si lunarul Ce se intampla dectore?.

Romania nu a avut o perioada de maturitate pentru presa scrisa

Scaderea importanta de audienta a venit atat ca urmare a schimbarilor de consum, context in care tot mai multi oameni au inceput sa se informeze online, dar si din cauza crizei care i-a facut pe cititori sa renunte la achizitia de ziare sau reviste. Pe de alta parte, scaderea bugetelor de promovare pentru presa scris, de la 82 de milioane de euro in 2008 la 17 milioane de euro anul acesta, a dus la reduceri masive a jurnalistilor din redactii, ceea ce a facut continutul tiparit mai putin atractiv in fata alternativelor numeroase de pe internet.

"Investitiile advertiserilor in presa scrisa urmeaza acelasi trend descendent, printul fiind acum doar un mediu de suport. Din pacate, in Romania nu a existat o perioada de maturitate pentru presa scrisa, o perioada lunga de acumulare, de asezare, iar scaderea bugetelor de publicitate a fost doar una dintre problemele cu care s-au confruntat publisherii, pe langa cele legate de distributie. Ca o concluzie, o revenire semnificativa a tirajelor e foarte putin probabila. In lipsa unui continut exclusiv, intr-o lume in care informatia este la un click distanta, dispare motivatia consumatorilor de a cumpara ziare", mai spune Alina Stanescu, specialist print, radio & communication manager in cadrul agentiei de media Starcom MediaVest Group