“Inceputa in 2006, consolidarea peisajului mediatic romanesc continua, ceea ce inseamna ca ne putem astepta la noi tranzactii. Avem jucatori cu ambitii mari si care nu par sa se uite prea mult la bani; si acest lucru poate stimula noi tranzactii”, a declarat, pentru Wall-Street, Alexander Theobald, General Manager al Ringier Romania si Ungaria.

Consolidarea se va realiza in jurul a trei-patru poli, atat in televiziune, cat si in presa scrisa, sustine Razvan Corneteanu, Director General al trustului Adevarul Holding: “Jucatori care vor conta... restul vor privi si vor mima businessul”. Despre patru grupuri de presa diversificate, in jurul carora se vor coagula micile publicatii, vorbeste si un reprezentant al investment banking-ului autohton, care are in desfasurare tranzactii in media. Potrivit acestuia, fiecare din respectivele grupuri ar urma sa fie sustinut de una-doua publicatii fanion, locomotive de “cash flow” si ornate cu o pleiada de publicatii de nisa, complementare. Un alt model posibil ar fi presa scrisa alipita de audiovizual.

Dar ce ar fi dispusa sa vanda media romaneasca? “Orice publicatie independenta care inregistreaza profit operational si orice grup media independent mic (sub 3-5 milioane euro turnover) care se afla aproape de break-even sau pe profit va fi, cu siguranta, ofertata de un player mai mare, in urmatorul an”, explica Dragos Stanca, Director General Publishing, Print si Online, in cadrul Grupului Realitatea-Catavencu.

Mai exact, grupurile cu potential de vanzare ar fi BMG si Media On, ultimii independenti cu un oarecare volum, ramasi dupa vanzarea Hiparion catre De Telegraaf, considera consultantul media Iulian Comanescu. Comanescu mai spune ca, potrivit unor informatii care circulau in primavara acestui an, BMG se afla in tratative cu Edipresse-AS si Realitatea Catavencu. Suma vehiculata atunci era de cinci milioane de euro, o cifra considerata prea mare pentru potentialul cumparator. Pe de alta parte, si Adrian Sarbu ar putea sa vanda procente din companiile care deruleaza operatiuni de print, radio si Internet, catre grupul international CME.

Pretul unui cotidian romanesc de calibru s-ar situa, in conditii normale, intre 25-30 de milioane de euro, potrivit lui Dragos Stanca, si nu ar depasi 10-20 de milioane, in opinia lui Iulian Comanescu. Astfel ca suma de 50 de milioane de euro, vehiculata in legatura cu vanzarea Evenimentului Zilei ar putea fi exagerata, chiar daca ziarul este publicatia fanion a trustului Ringier. Iar General Managerul Ringier Romania, Alexander Theobald, a infirmat in repetate randuri zvonurile conform carora Evenimentul ar fi de vanzare.

Cu toate acestea, chiar ziarele “flagship” au pretul lor. “ Cred ca orice este posibil, la un pret corect sau mai ales la un pret de nerefuzat. Depinde foarte mult de balanta rational-sentimental. Daca patronatul este legat sentimental de un produs, acesta nu e de vanzare. Si punct. Daca nu este legat sentimental, optiunile sunt nelimitate. In Romania (din pacate, din fericire?), multe decizii se iau strict din ratiuni sentimentale. Mai ales in media”, comenteaza Dragos Stanca.

Citeste si:

Potentialii cumparatori ai institutiilor romanesti de presa sunt investitorii straini, financiari si strategici, dar si trusturile autohtone. Specialistii considera, insa, ca patronii din media au o rezerva in a face business cu fonduri de investitii, preferand parteneri din acelasi domeniu. Cat despre investitorii straini, acestia ar putea avea in vizor grupuri de presa mari, in nici un caz publicatii, luate punctual. “ Toate conglomeratele media romanesti importante, MediaPro, Intact si Realitatea-Catavencu sunt, cred eu, extrem de sexy pentru orice investitor media. Dar nu cred ca sunt de vanzare. Nu acum. Desi primii pasi i-a facut deja MediaPro, prin cedarea unui pachet minoritar catre CME”, a declarat Dragos Stanca.

Intrebate direct daca au ceva de vanzare, trusturile de presa raspund hotarat: nimic de vanzare, consolidam. “In configuratia actuala, este de luat in calcul si situatia destul de amuzanta in care exista multi jucatori pe piata interesati sa cumpere si putini dintre cei dispusi sa vanda”, spune Alexander Theobald. In ceea ce priveste Ringier Romania, grupul este pornit pe crestere si pe consolidarea unui portofoliu bogat de publicatii. “ Portofoliul Ringier din Romania este unul dintre cele mai puternice portofolii din tarile unde suntem prezenti. Cel putin in ceea ce priveste media tiparita, portofoliul nostru este atat de diversificat, incat sunt putine titlurile care ar putea sa ne intereseze. Insa new media este un teritoriu foarte atractiv, unde noi suntem deja foarte frumos reprezentati, dar care poate fi dezvoltat in continuare”, a adaugat Theobald.

Pe de alta parte, Adevarul Holding beneficiaza de planuri de extindere din partea lui Dinu Patriciu, cel mai bogat roman, si pe deasupra hotarat sa investeasca in presa. Potrivit lui Razvan Corneteanu, Adevarul Holding are in prezent actiuni in desfasurare: “Unele dintre ele se afla inca intr-o faza copiabila, iar in aceste conditii trebuie sa fim relativ discreti, fara a avea insa pretentia ca exista in piata presei scrise vreo semnificatie pentru cuvantul «secret»”. Corneteanu mai spune ca ia in considerare atat lansarea de noi publicatii, cat si cumpararea unora deja existente. Vor urma investitii in tipar si distributie, iar Adevarul Holding nu exclude nici intrarea in audiovizual.

Nici Grupul Realitatea-Catavencu nu are nimic de vanzare, ci urmareste doar cresterea, dezvoltarea si consolidarea, potrivit Directorului sau General.

“ Peste ceva mai multa vreme, s-ar putea sa vedem anunturi spectaculoase cu privire la grupurile romanesti, adica Vintu, Patriciu sau Voiculescu”, conchide Iulian Comanescu. Pana atunci, urmarim cresterile si consolidarile, lansarile si eventual asimilarile jucatorilor mai mici.