Conferinta a fost deschisa de Cristina Guseth, director al Freedom House Romania – organizator al evenimentului, impreuna cu Media Management Institute. “Inovatia in media” a fost sustinuta de organizatii ca World Association of Newspapers, IFRA, Centrul pentru Jurnalism Independent, APEL, Clubul Roman de Presa, Biroul Roman de Audit al Tirajelor si IAA Romania.

“Dupa 1989 au fost desemnati tot felul de terminatori ai presei scrise, mai intai TV-ul, apoi Internetul. Insa adevaratul dusman al presei nu este «media», ci «mass»: omul abtibild, fara adancime”, a declarat Cristian Tudor Popescu, Presedinte al Clubului Roman de Presa si Director General al cotidianului Gandul. CTP a adus in atentia ascultatorilor faptul ca revista presei are mai multa audienta decat presa insasi si ca bagajul cultural al jurnalistului s-a transformat in “balast”.

“Presa scrisa nu va disparea. Ceea ce nu va supravietui, va fi ziarul print quality pe profit. Acesta trebuie permanent alimentat cu carti si suplimente pentru a se vinde, ceea ce produce un important dezechilibru financiar”, a adaugat Cristian Tudor Popescu.

Aura Iordan, fondatorul Media Management Institute, a adus cu sine cifre impresionante: peste 500 de milioane de copii de ziare sunt vandute zilnic. In plus, sunt distribuite gratuit inca 40 de milioane de copii. In Europa, tirajele stationeaza la 95 de milioane de ziare vandute zilnic si 26 de milioane distribuite gratuit. In Romania, insa, sunt citite zilnic doar 74 de ziare la mia de locuitori, in timp ce danezii citesc 659 de ziare la mia de locuitori, iar slovenii 175. Locuitorii tarilor mai sarace cheltuiesc un procent mai mare din bugetul de familie pentru a cumpara ziare, desi acestea sunt mai ieftine decat in tarile bogate.

Redactorul-sef al Evenimentului Zilei, Razvan Ionescu, a prezentat trei tipuri de viziuni pentru viitorul presei scrise: “pesimistii” – David Ratz, care sustine ca ultimul ziar de hartie va fi citit in anul 2036; “optimistii sceptici” – editorul New York Times, care spune ca, desi ziarul la care lucreaza a supravietuit 156 de ani, nu crede ca il va mai tipari peste cinci ani. Si nici nu ii pasa. In final, “optimistii” – Mario Garcia, care spune: “Sfarsitul printului? Cu siguranta nu. Schimbarea de rol pentru print? Desigur”.

Alexander Theobald, CEO Ringier Romania si Ungaria, a adus in discutie problema ziarelor gratuite. Din 2001 pana in 2005 s-a dublat numarul publicatiilor gratuite din lume, chiar daca tirajele ziarelor platite au scazut. Unul din doi europeni cu varste cuprinse intre 18 si 34 de ani citesc cate un ziar gratuit in fiecare saptamana, iar 25% dintre europeni citesc cate un gratuit zilnic.

“Compact se afla in linie perfecta cu planurile noastre si ne-a depasit asteptarile”, a spus Alexander Theobald, referindu-se la singurul cotidian gratuit al Bucurestiului, editat de Ringier. Compact se adreseaza persoanelor cu varste cuprinse intre 18 si 34 de ani, editeaza 160.000 de copii pe zi, care sunt citite de aproape 320.000 de persoane. Dat fiind ca publicitatea este unica sursa de venit a ziarelor gratuite, ea tinde sa devina agresiva, cu pagini intregi acoperite de reclame. “Sincer, nu am pune niciodata atata publicitate in unul din ziarele noastre platite”, a declarat Theobald.

Invitatul special al evenimentului a fost Jim Chisholm,recunoscut ca cel mai mare expert in strategie si dezvoltare de presa din lume. Chisholm a lucrat pentru titluri si organizatii precum: The Guardian, The Telegraph, Le Monde, The Irish Times, Hurriyet, Comisia Europeana, World Association of Newspapers.

Jim Chisholm ne-a reamintit ca Romania are 61 de titluri de ziare platite, dintre care unul acopera o cota de piata de 22% (Libertatea). De asemenea, cea mai multa publicitate autohtona este inghitita de televiziune, semn al unei tari in curs de dezvoltare. Chisholm a desfiintat, cu date concrete, cateva mituri care bantuie prin mass-media, demonstrand ca: in prezent, copiii citesc mai mult ca niciodata; la nivel mondial, presa scrisa atrage mai multa publicitate decat Internetul, care sta mai bine decat televiziunea; consumatorii sunt inca dispusi sa plateasca pentru continut; media integrate nu functioneaza intotdeauna.

A doua sectiune a conferintei s-a centrat in jurul programelor si strategiilor pentru ziarele locale si a fost deschisa de Ioana Avadani, director executiv al Centrului pentru Jurnalism Independent. “Disparitia continutului local din statiile locale din audiovizual este o strategie de supravietuire, consecinta a afilierii la retele”, a declarat Avadani.

Tot o strategie de supravietuire si modernizare este si schimbarea formatului ziarelor. Marian Toader, omul care a realizat design-ul ziarelor Evenimentul Zilei, Gazeta Sporturilor, Pro Sport, Cotidianul, Averea si CanCan, a operat in direct, prin intermediul unei prezentari power-point, transformarea unui ziar de tip broadsheet intr-unul in format compact, explicand toate modificarile necesare. “Ce inseamna un ziar modern? Usurinta in manevrare, propuneri editoriale clare si claritate. Din pacate, isi pierde eleganta”, a spus Marian Toader.

Silviu Ispas, Managing Director ARBO Media, a vorbit despre strategiile din presa autohtona: “Cu cateva exceptii cu totul notabile, presa din Romania nu are strategii, nici de lansare, nici de produs”. Pe langa rarele strategii pozitive, in presa se mai intalnesc si asa numitele “strategii negative”, in care sunt lansate publicatii cu intentia de a scoate pe cineva de pe piata, fenomen intalnit cu precadere pe piata presei locale.

Citeste si:

Despre evolutia ziarelor locale din Romania a vorbit Marius Stoianovici, presedinte APEL si director general al Monitorului Expres Brasov. Astfel, in 2006, piata presei locale s-a dezvoltat si s-a consolidat, au aparut investitii straine si a crescut numarul titlurilor auditate de BRAT. Interesant este ca unele ziare locale au tiraje mai mari decat multe cotidiene centrale. Cifrele sunt elocvente: 48.580 (Agenda), 28.211 (Gazeta de Sud), 24.796 (Adevarul de Arad).

Strategiile pentru imbunatatirea rezultatelor in presa locala ar fi: folosirea Internetului pentru a atrage cititori, sindicalizarea costurilor, introucerea de suplimente, promovarea, imbunatatirea caitatii produselor si infiintarea de retele proprii de distributie la domiciliu.

Dan Balotescu, Director General Media Investment, a scos in evidenta faptul ca ziarele online cresc mai repede decat celelalte site-uri, ducand la cresterea audientei pentru anumite titluri, chiar daca, in general, audienta si tirajele scad.

Manuela Necula, Managing Director Ogilvy Romania, a vorbit despre inovatiile tehnologice si despre conceptul de “user generated content”. “Tehnologia provoaca un shift din mana editorilor si a reprezentantilor media in cea a publicului”, a declarat directoarea Ogilvy, dand exemplul efectelor puternice pe care le au filmuletele de pe YouTube asupra opiniei publice si asupra destinelor companiilor.

Despre Internet si publicitatea online a vorbit Orlando Nicoara, CEO Media Pro Interactiv. Nicoara a amintit de castigurile evz.ro din anul 2000, care se situau intre 3.000 si 5.000 de dolari pe luna, de cele ale ziua.ro (1.000-2.000 de dolari lunar) si prosport.ro (aproximativ 1.000 de dolari). Primul an in care online-ul a depasit 1.000.000 de euro a fost 2003, ajungand, in 2007, la 8.000.000 de euro.

Pasii pentru succes care ar trebui urmati de publicatiile exclusiv online sunt, in opinia lui Orlando Nicoara, dezvoltarea redactiilor dedicate, a serviciilor online, a continutului furnizat de utilizator si a identitatii digitale. “Offline-ul nu va avea probleme pana cand actuala generatie de peste 40 de ani va disparea”, a conchis Nicoara.

Arina Ureche, director general BRAT, a amintit ca luni, 15 octombrie, vor fi publicate primele date de trafic pe Internet, rezultate din Studiul SATI, condus de BRAT. De ce va monitoriza BRAT traficul pe Internet? Pentru ca este o sursa de cifre independente, credibile, comparabile si corecte. Obiectivele SATI sunt cresterea credibilitatii mediului online si, implicit, stimularea investitiilor in aceasta zona.

“Nu este o revolutie, este o evolutie”, a declarat Cosmina Noaghea, Director Publishing Publimedia International, referitor la evolutia publishing-ului la nivel mondial. Noaghea a prezentat prototipul redactiei ideale, structurata spatial si a comparat-o apoi cu redactia Ziarului Financiar.

Dragos Stanca, Director General Publishing, Print si Online in cadrul Grupului Realitatea-Catavencu, este de parere ca “media nu mai e ce-a fost”. Media 1.0, cea in care fiecare mediu alearga singur dupa public, a fost depasita si inlocuita de Media 2.0, in care “nu conteaza cum, ci cati oameni atingi”. Consumatorul trebuie vanat de mic, chiar de pe consola de joc Play Station, iar media terbuie adaptata la inovatia tehnologica. Un exemplu in acest sens este eCatavencu, primul ePaper din Romania, pe care Dragos Stanca l-a prezentat in detaliu. “Hartia se digitalizeaza, ziarul se intalneste pe Net cu radio si TV”.

O interventie foarte apreciata a avut Catalin Tolontan, redactor-sef la Gazeta Sporturilor si Manager General al Convergent Media, care a vorbit despre relatia dintre jurnalisti si utilizatorii generatori de continut. “Nu ignorati publicul, dar infruntati-l. Un jurnalist in genunchi nu aduce audiente pe termen lung”. Tolontan a dat exemplul comentariilor primite din partea publicului direct pe blogul personal si al diferitelor actiuni realizate de Gazeta Sporturilor si comentate de cititori.

Ioan Margarit, editor coordonator Hotnews.ro si Anchete.ro, a spus povestea infiintarii Hotnews.ro, site-ul care a pornit ca un experiment de redactie, in 2000. Hotnews se va relansa peste doua saptamani, utilizand o platforma mai moderna, care va delimita clar continutul original de cel preluat de agregatorul de stiri.

In final, Iulian Comanescu, consultant media, a vorbit despre agregatorul de stiri versus producatorul traditional. A dat exemplul drumului parcurs de informatie, de la surse la cititori, in era in care ziarele detineau monopolul si l-a comparat cu nasterea unei stiri prin intermediul blogurilor.