Acest interviu a fost extras din discutiile care au avut loc la conferinta „Managerii despre CSR: cat e adevar, cat e manipulare”, din cadrul Olimpiadelor Comunicarii 2008, conferinta sponsorizata de Carpatcement Holding.

Dan Pascariu, Presedintele Consiliului de Supraveghere al UniCredit Tiriac Bank, vorbeste despre ce inseamna la ora actuala CSR pe piata romaneasca, exemplificand cu preocuparile locale sau internationale ale companiei sale. Un punct central al discutiei il constituie problema mediului si rolul pe care il joaca sistemul bancar. Dincolo de formele clasice, sub care am fost obisnuiti sa intalnim proiectele de CSR, el crede ca responsabilitatea sociala tine in primul rand de felul in care o companie isi obtine profiturile si isi desfasoara business-ul de zi cu zi.

I: Cat de mult conteaza in alegerea initiativelor de CSR beneficiile companiei si cat conteaza beneficiile sociale?
Cred ca trebuie sa demitizam putin conceptul de CSR. Companiile nu sunt societati de binefacere, nu exista nimic altruist in ceea ce fac. Prima sarcina a companiilor este sa produca bani. Cum anume isi obtin ele profiturile este extrem de important. Aici e primul loc in care apare notiunea de responsabilitate sociala.

In ceea ce priveste programele specifice de CSR, sunt unele care tin si de imagine. Evident, in astfel de cazuri te uiti la ce anume reprezinta ele, pentru ca nu doresti sa-ti asociezi imaginea cu orice si cu oricine. Pentru toate companiile, si pentru UniCredit in special, riscul reputational este extrem de important.

In acelasi timp, exista si programe care nu au o componenta de imagine. Sunt gesturi pe care pur si simplu le facem pentru ca trebuie sa dam ceva inapoi societatii. Sunt proiecte pentru care nu facem publicitate. De exemplu, am donat calculatoare la o scoala sau un aparat de dializa la un spital. Facem asta pentru a da ceva inapoi societatii si pentru ca sunt proiecte care ajuta un numar mare de oameni.

I: Cum alegeti proiectele de CSR in care va implicati?

Inainte de a ajunge la finantarea unor proiecte de catre o companie, trebuie sa pornesti de la modul in care aceasta isi obtine profitul. Cred ca o companie nu este responsabila social daca nu respecta legile si standardele mediului in care opereaza, sau daca nu este transparenta. Abia apoi vin proiectele.
Proiectele in care se implica o companie tin foarte mult de personalitatea ei, de mediul in care opereaza sau de anvergura sa - locala, nationala sau internationala. O banca opereaza diferit fata de o uzina. Aceasta din urma are o comunitate de care e legata prin legile proximitatii. O banca nu are o astfel de comunitate locala. Ea opereaza pe piete multiple, nationale sau internationale.

De asemenea, originea nationala a companiei influenteaza alegerea tipurilor de proiecte de CSR. Companiile germane, din domeniul auto, vor sublinia componenta nationala, pentru ca prinde la public. In schimb, o banca precum Unicredit, care, la origini, este o banca italiana, va pedala pe partea de cultura. Asta pentru ca bancile italiene au fost, in mod traditional, promotoarele artelor.

In ceea ce ne priveste, ne implicam in multe proiecte, atat in partea de finantare si comunicare, dar mai ales in activitatea noastra de zi cu zi. Asta pentru ca, spre deosebire de o uzina sau o companie producatoare de marfuri, noi ne ocupam de bani, producem bani si, mai ales, distribuim bani. Pentru noi conteaza in primul rand daca acesti bani sunt distribuiti corect.

Aici intervine un aspect al responsabilitatii care este diferit in privinta bancilor. Din ce in ce mai mult, acestea se gandesc unde se duc banii, catre ce fel de industrii, daca industriile respective sunt poluante sau nu. Conteaza in ce masura ai curajul sa finantezi industrii noi, care pornesc de la zero, dar care in final ar putea inlocui industriile traditionale si ar putea crea noi oportunitati. Acesta e un domeniu asupra caruia ne concentram acum, dincolo de cele traditionale, precum proiectele culturale sau proiectele sociale.

I: Raportandu-va la Romania, care cedeti ca sunt cele mai importante domenii unde e nevoie de actiuni de CSR? Cum se implica Unicredit in aceste domenii?

Eu personal cred ca ar trebui sa pornim de la faptul ca activele cele mai importante ale unei natii sunt gradul de sanatate si nivelul de educatie al populatiei. Tot ce faci din punct de vedere al responsabilitatii sociale, trebuie sa aiba o componenta legata de aceste directii. De asemenea, trebuie sa includa partea de mediu, pentru ca aceasta ne afecteaza tuturor sanatatea.

In ceea ce priveste Grupul UniCredit, in anul 2003 a infiintat o fundatie care se numeste Unidea si care primeste anual 10 mil. EUR. Cu acesti bani, fundatia este activa in 5 domenii distincte. Ele ating ce am spus mai devreme: atat ingrijirea sanatatii cat si partea de educatie, de includere sociala si de dezvoltare economica.

Citeste si:

I: Ce parere aveti despre problema mediului? Poti fi responsabil daca sponsorizezi campanii de mediu, insa nu faci mare lucru pentru a-ti reduce propriul impact?

Daca nu dai un exemplu personal nu putem vorbi de responsabilitate sociala. De aceea, grupul nostru si-a reorientat in totalitate politica in ceea ce priveste finantarea diverselor proiecte care tin de mediu, cum ar fi cele din domeniul energiei nucleare. Acum doi ani a existat o dezbatere care s-a indreptat si impotriva UniCredit Grup, descurajand banca sa participe la finantarea proiectului nuclear din Bulgaria. Grupul nostru a acceptat atunci sa-si reorienteze politicile in acest domeniu. La ora actuala finantam diverse proiecte de energie alternativa, inclusiv eoliana, in diverse tari din lume.

Oricat s-ar considera ca se fetisizeaza mediul, nu este adevarat. In momentul de fata incalzirea globala este unul din cele mai arzatoare, si la propriu si la figurat, punct pe ordinea de zi. Ca principiu, UniCredit Titiac Bank nu finanta pana acum niciun fel de start-up, nicio companie care pornea de la zero. Recent am decis sa finantam un astfel de start-up, tocmai datorita industriei in care opereaza. Este vorba de o intreprindere care recicleaza deseuri electrice si electronice.

La nivel international, Grupul are un proiect ambitios de reducere a emisiilor de carbon si de introducere a energiei verzi in propriile cladiri. Pe aceasta tema, UniCredit Grup a primit chiar luna aceasta (n.r. "aprilie 2008") un premiu - Green Light Award. Premiul vine in urma unui proiect care a cuprins circa 170.000 de metri patrati de spatii de birouri, in care au avut loc 450 de interventii menite sa reduca substantial emisiile de carbon. Aceleasi 450 de interventii au generat si o economie pentru grup de 750.000 de euro anual.

Din pacate, in Romania autoritatile nu au facut suficient pentru a promova energiile alternative prin politici comerciale si fiscale. Spre exemplu, Grupul UniCredit este atent la modul in care consumam energie si emitem dioxid de carbon. Exista initiative internationale privind reducerea emisiilor de carbon. Divizia administrativa din Milano ne-a cerut sa spunem ce procent din energia pe care o consumam este termica, cat este nucleara, cat eoliana si cat hidro. Cu toate incercarile noastre, nu am putut sa dam un raspuns relevant, pentru ca nu aveam de unde.

I: CSR poate inlocui rolul de implicare sociala al guvernelor? Asistam la un transfer de responsabilitate public catre privat?

Nu se pune problema de substituire. Relatia dintre autoritati si sectorul privat este una de parteneriat, de complementaritate. Autoritatile sunt cele care trebuie sa stabileasca cadrul legislativ. De aceea exista atatea autoritati de reglementare care vegheaza la respectarea interesului public. Odata ce acest cadru este stabilit, intervine sectorul privat. Ce poate sa faca guvernul, si face deja, este sa puna la punct acele politici fiscale care stimuleaza aparitia de firme care promoveaza energiile alternative. De cealalta parte, institutiile financiare trebuie sa le sprijine, pe cale financiara.

Cred ca exista o imagine deformata despre responsabilitatea sociala. Revin la ce am spus mai devreme - bancile nu sunt o Maica Tereza si nici celelalte corporatii nu sunt. Realizeaza profit, asta e scopul lor principal. In acelasi timp intorc o parte din ce realizeaza societatii, in diverse feluri. Responsabilitatea sociala tine, insa, de felul in care isi desfasoara business-ul zi de zi, de felul in care aplica diversele standarde si principii in modelul de business.

In momentul de fata, sistemul bancar este printre cele mai reformate din Romania. Asta si pentru ca peste 90% dintre banci sunt detinute de grupuri mari, internationale. Dupa perioada de copilarie din deceniul trecut si dupa trecerea in proprietate privata, sistemul bancar a devenit cu adevarat ce trebuia sa fie - un fel de sanitar al economiei.

Bancile reprezinta in momentul de fata un filtru extrem de important al modului in care se face intermedierea finantelor. Oamenii depun bani la banci, iar dobanda pe care o primesc nu vine din cer, ci in urma intermedierii pe care bancile o fac dand credite mai departe. Felul in care bancile dau credit este foarte important. El ne permite sa indeplinim o functie sanitara pentru economie, sa-i incurajam pe antreprenori sa investeasca acolo unde consideram ca este bine, nu numai din punct de vedere economic, dar si din punct de vedere social.

###

Interviul cu Dan Pascariu, Presedintele Consiliului de Supraveghere al UniCredit Tiriac Bank, a fost realizat pentru www.responsabilitatesociala.ro.

www.responsabilitatesociala.ro este un un program care isi propune sa convinga companiile romanesti sa investeasca in dezvoltarea societatii si a comunitatilor in care functioneaza. Programul este realizat de agentia de consultanta in comunicare online Selenis, cu sprijinul partenerilor principali BRD Groupe Societe Generale si Orange Romania si al sponsorilor Tuborg Romania si Carpatcement Holding. ResponsabilitateSociala.ro este sustinut de Wall-Street.ro.