Lansarea noului volum al aventurilor lui Harry Potter a avut loc simultan in intreaga lume. Ce mai conteaza ca unii critici au comentat negativ ultimul volum ! S-au vandut peste noua milioane de exemplare in prima zi numai in SUA si in Marea Britanie.

Exista peste 20 de milioane de pagini de referinta pe internet care se refera la acest fenomen. Se pregateste un al patrulea film despre eroul principal. Se estimeaza ca Harry Potter este un brand care a vandut peste 1,5 miliarde de euro de servicii si produse diverse (casete video, dvd-uri, bilete de cinema, jucarii, postere, jocuri de carti, jocuri de calculator, harti, figurine de plastic, si desigur carti).

Chiar si pentru cei care nu sunt interesati de aventurile unui tanar vrajitor, Harry Potter este un fenomen ce merita observat. Pentru specialistii in branding este dovada ca un brand bun poate fi construit astfel incat sa aiba un impact international. Pentru cei care dezvolta povesti complexe, cei care scriu texte de PR pentru politicieni si slogane pentru produse, este o lectie.

Nu orice brand trebuie sa fie simplu. O poveste buna poate fi captivanta. O poveste complicata, foarte complicata, poate fi adorata de public, daca stii sa o faci atragatoare. Cei care spuneau despre Constitutia europeana ca este prea complexa pentru a interesa publicul, nu stiu cat de complicate sunt ritualurile din Harry Potter. Cei care cred ca opinia publica nu poate tine minte numele unor politicieni, ar trebui sa-si aminteasca ca in Harry Potter exista sute de personaje fantastice si ca fanii stiu uneori mai bine decat autorul cand si in ce ocazie s-au intalnit intre ele.

Care sunt secretele brandingului Harry Potter? Un roman bun desigur. Un interes pentru povestirile fantastice , o mitologie atragatoare pentru tineri. Dar mai ales marketingul vital. Marketingul vital combina instrumentele clasice de promovare cu zvonurile, rumorile si comentariile trimise de publicul larg.

Citeste si:

Dar cum sa convingi publicul sa creada si sa se implice in proiectul tau atunci cand exista mii de filme produse pe an? Harry Poter are astazi sprijinul unei comunitati autentice de milioane de fani, care a fost creata initial pe internet de un grup de experti in marketing.

Mii de mesaje au fost postate zilnic pe forum-uri de internet, pe site-uri de stiri, comentarii , zvonuri si intrebari au fost trimise de oameni in toata firea, experti in relatii publice care se prefaceau ca sunt tineri adolescenti.

Acesti experti au initiat o adevarata comunitate mondiala de fani adevarati. Au suscitat curiozitatea presei (articolul acesta este un exemplu). Au oferit editorului posibilitatea sa raspunda la intrebari nerostite, sa dezvolte o poveste din ce in ce mai sofisticata (autoarea a declarat emfatic ca se teme de ce va pati eroul principal in ultimul capitol anuntat al aventurii). S-au dezvoltat zeci de servicii si de sub categorii de creatie, pentru care au trudit sute de conceptori de PR si de marketing. Fanii au la dispozitie un univers intreg: pot testa formule de potiuni magice, inventa si repeta ritualuri, afisa testamente si harti, imagina dialoguri, evoca vorbe de duh rostite si verifica parerile anuntate de personajale principale.

Totul este credibil si atragator pentru publicul tinta pentru ca nu este vorba numai de reclama si de slogane: in spatele brandului H.P. se afla eforturi reale de conceptie audio vizuala si narativa, iar rezultatul este coerent, complex si amuzant in acelasi timp.

Multi vor spune ca exista sute de romane merituoase cu o constructie narativa la fel de sofisticata care nu se bucura de un succes comparabil. Desigur. Dar ele nu beneficiaza de un mecanism de branding atat de sofisticat.