Mediul online din Romania devine din ce in ce mai atractiv pentru clientii politici si, potrivit Directorului Executiv Inpolitics Media (divizia de servicii pentru comunicare online a firmei Kondiment), Diana Dragomir, noul sistem de vot uninominal va influenta in mod pozitiv veniturile companiilor de profil.

"Noul sistem de vot uninominal se traduce si printr-o crestere a volumului de proiecte pe care le desfasuram. Mai multe proiecte, mai multa munca, mai multe resurse investite, venituri mai mari", a explicat Dragomir, potrivit NewsIn.

Tarifele practicate de Inpolitics Media difera in functie de complexitatea fiecarui proiect in parte, a explicat Diana Dragomir, dar, a adaugat ea, "de cele mai multe ori un actor politic cu o pozitie mai vizibila va avea si pretentii mai mari, la servicii complexe aceasta generand si un cost mai mare".

Pentru alegerile locale din 2008, cele mai solicitate servicii online au fost marketingul viral, optimizarea pe motoarele de cautare, jocurile pe internet (advergamimg), precum si mobilizare de tip "Go to vote" (activitati specifice de atragere a oamenilor la vot si de crestere a prezentei la vot).

In campania electorala pentru alegerile locale din 2008 cea mai mare suma pentru promovare pe mediile traditionale a fost investita de PDL, aproape 3 milioane de euro (2.998.721 de euro).

Potrivit firmei de consultanta Media Hub, care ofera estimari nete pentru valorile atrase de mijloacele de comunicare traditionale (TV, presa scrisa si radio), in clasamentul investitiilor dupa aplicarea discounturilor urmeaza PSD cu aproape 2 milioane de euro (1.802.913 euro) si PNL cu o suma neta de 1.768.562 de euro.

Citeste si:

Potrivit datelor monitorizate in perioada 1 aprilie - 31 iulie 2008 si comunicate de Alfa Cont, cel mai atractiv canal media pentru primele trei partide politice, mentionate mai sus si ierarhizate in functie de valoarea investitiilor pentru comunicare, a fost presa scrisa. Acest mediu de comunicare a reusit sa atraga aproximativ 7,6 milioane de euro, valoare bruta. Atentia celor trei partide a fost directionata, in special, catre ziare, investitia bruta totala cifrandu-se la 7.270.665 de euro. Insertiile in reviste au costat cele trei partide 348.780 de euro.

Partidele au directionat pentru aparitiile pe TV doar 7,2% din bugetul alocat mediilor traditionale. Astfel, PD-L, PSD si PNL au platit putin peste jumatate de milion de euro (593.300 euro) pentru promovarea mesajelor electorale pe TV.

PDL a platit cel mai mult pentru comunicarea in presa, investitia sa ridicandu-se la o cifra bruta de 3.429.001 euro, urmata de TV cu o cifra bruta de 319.400 euro. PSD si PNL au investit 2.071.142 de euro, respectiv 2.119.302 euro pentru spatiu publicitar in presa. Suma bruta platita de PSD pentru comunicarea pe TV a fost de 108.707 euro, iar cea platita de PNL, de 91.400 Euro, conform monitorizarii realizate de Alfa Cont.

Diferenta dintre sumele brute si estimarile nete ale acestor bugete se datoreaza politicilor de discount-uri si sporuri practicate de televiziuni si ziare, au precizat surse din piata. Astfel, daca in cazul unui client comercial, pentru un spot TV poate fi aplicat un discount de pana la 90% (conform NewsIn AdRating, n.red.) pentru difuzarea lui, in cazul unui client politic la costul brut se adauga un spor care poate merge pana la 100% din valoarea bruta de difuzare.

De asemenea, discount-urile de care pot beneficia clientii politici se situeaza la aproximativ 25-40% din suma rezultata in urma aplicarii sporului. În cazul presei scrise, pentru un client politic exista posibilitatea adaugarii acelorasi sporuri de pana la 100%, iar discont-ul aplicat sumei rezultate este de aproximativ 15 - 20%, fata de un client comercial care poate primi o reducere de pana la 50%.