Site-urile de partid, blogurile candidatilor, campaniile de promovare online sunt unelte ineficiente in comunicarea cu electoratul romanesc al anului 2008, potrivit politicienilor si specialistilor romani in comunicare, prezenti la evenimentul Politica 2.0. De cealalta parte, strainii sunt optimisti si vorbesc despre formule de succes, care nu par insa aplicabile in contextul autohton.
“In era digitala, in Romania, se castiga alegerile cu sacosele”

Raspandirea Internetului si a calculatoarelor a schimbat, totusi, felul in care se face politica, potrivit lui Zsolt Nagy, fost ministru al Tehnologiei si Comunicatiilor, care imparte istoria campaniilor electorale romanesti in epocile B.C. (before computer) si A.C. (after computer). In 1996, cand Nagy gestiona campania electorala pe tara, el si colegii sai din UDMR atribuiau calculatorului exclusiv functia de masina de scris electronica. Lucrurile s-au mai schimbat in 2000, cand au aparut primele site-uri de partid iar simpatizantii erau informati prin SMS in legatura cu evolutia campaniei.

In 2004, partidul lui Nagy folosea intranetul si era activ pe forumuri. “Pot spune ca alocam partii electronice aproximativ 8% din efortul, timpul si resursele umane ale partidului. Nu ma refer aici la bani”, a spus fostul ministru. In 2008, “anul de maturizare”, se folosesc retele sociale, bloguri, SMS-uri si e-mail-uri.

Comunicarea online ramane insa ineficienta, atata timp cat in perioada alegerilor locale din primavara acestui an cozmingusa.info aduna, in medie, 4400 de vizitatori pe zi, iar emilboc.ro, doar 12 vizitatori. Gusa a iesit cu mai putin de 6% din alegerile pentru Primaria Bucurestiului, iar Boc a castigat Clujul cu 75%.

Adriana Saftoiu, fost purtator de cuvant al presedintelui Romaniei, in prezent candidat de Urlati la Camera Deputatilor, este mai radicala: “In era digitala, in Romania, se castiga alegerile cu sacosele”. Intr-o tara in care jumatate din populatie traieste in mediul rural si jumatate din alegatori provin din acest mediu, in care calculatoarele abia acum se introduc, o campanie electorala online este lipsita de sens, spune Saftoiu.

“Campania electorala e un moment in care ei (localnicii comunelor care apartin de Urlati – n.red.) stiu ca vor primi sacose si bani. Nu ma refer aici la obiecte promotionale”, a spus fostul purtator de cuvant. “Putem construi doar pentru generatiile care vor vota peste 10-15 ani, in mediul rural. Ei ne-ar putea introduce in era digitala”.

“Netul nu scoate omul din casa sa-l duca la vot”


Daca Barack Obama s-ar putea sa fie primul presedinte ales “pe Internet”, asa cum J.F.Kennedy a fost primul presedinte ales cu ajutorul televiziunii, Romania apartine inca “generatiei TV” prezentata de Marshall McLuhan in anii '60, este de parere Dumitru Bortun, presedintele Juriului de Onoare al Asociatiei Romane de Relatii Publice.

Chiar si in conditiile in care campaniile online s-ar bucura de atentia unui public tanar, acesta nu va fi indeajuns indeajuns de motivat incat sa actioneze si sa mearga la vot. “Netul nu scoate omul din casa sa-l duca la vot”, spune Bortun.

Bogdan Naumovici, director de creatie la 23 Communication Ideas si persoana care a realizat campania publicitara a lui Cozmin Gusa la alegerile locale, a completat afirmatiile lui Bortun cu cifre. Campania electorala a lui Cozmin Gusa a fost axata pe mediul online si s-a adresat unui public tanar. Naumovici a ales aceasta strategie bazandu-se pe faptul ca circa 75% din utilizatorii de Internet din Romania locuiesc in Bucuresti si 76,3% din cei care acceseaza site-urile de politica sunt bucuresteni.

Campania lui Gusa a avut, totusi, un relativ succes. Intr-una din saptamanile perioadei electorale numele politicianului a inregistrat 462 de cautari pe Google. Reclamele de pe Yahoo Messenger au obtinut peste trei milioane de afisari, plasand campania lui Gusa in top 3 campanii romanesti pe messenger, ca rata de click.

Gusa a obtinut 5,9% din voturile bucurestenilor, iar actualul primar, Sorin Oprescu fusese creditat cu 30%, in conditiile in care site-ul lui Oprescu nu facea parte din top 1000 pe trafic.ro. Naumovici explica esecul inaintand inca o cifra: 65% din votantii bucuresteni au peste 50 de ani.

“Nu stiu nici un exemplu de promovare online care sa fi generat actiuni offline”, spune directorul de creatie. “Cred ca alegerile vor fi castigate pe net la un moment dat, in Romania, cand se va vota pe net”.

Occidentalilor le iese


In contrast cu specialistii romani, invitatii straini ai conferintei s-au aratat foarte optimisti in legatura cu eficienta campaniilor electorale online. Phil Noble, presedinte Phil Noble & Associates si consilier al candidatului democrat la Casa Alba Barack Obama, a vorbit despre revolutia globala pe care Internetul a provocat-o in viata politica, aratand cum platformele online ale lui Obama au reusit sa implice milioane de sustinatori si sa atraga fonduri.

Chiar si alegerile electorale din Ghana beneficiaza de ultima tehnologie, alegatorii putand raporta fraudele cu ajutorul radioului sau telefonului mobil. Tot in Ghana, rezultatele alegerilor sunt communicate in timp real prin telefonul mobil.

Raspandirea Internetului implica si pericole, avertizeaza Noble. “Al Quaeda este cea mai eficienta organizatie online”, iar online-ul ar putea genera noi valuri de organizatii teroriste, pornografie si talharii.

Mai aproape de noi, in Ungaria, consultantul Viktor Szigetvari a reusit sa creeze, pentru alegerile generale din 2006, o baza de date de circa trei milioane de alegatori (dintr-o populatie totala de zece milioane). Electoratul a putut fi sortat in functie de varsta, ocupatie, venituri, regiunea in care traieste si a primit mesaje electorale personalizate.

Potrivit lui Ralf Guldenzopf, consultant german in comunicare politica, secretul succesului politic in online consta in implicarea publicului in actiunile electorale. Peste zece milioane de nemti s-au aratat dispusi, in urma unui sondaj de opinie, sa se implice in campania electorala chiar daca nu faceau parte din nici un partid politic. Dintre acestia, patru milioane erau sustinatorii partidului CDU CSU, al actualului cancelar al Germaniei, Angela Merkel.

Echipa lui Guldenzopf a realizat o platforma online de comunicare politica, ce a adunat peste 30.000 de membri. “Sunt tineri, de sex masculin, au venituri ridicate si traiesc in mediul urban. Nu ei sunt electoratul nostru. Dar sunt dispusi sa faca campanie alaturi de noi”, a spus consultantul. “Oamenii au obosit sa asculte, vor sa vorbeasca. Internetul le ofera aceasta posibilitate”.
Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Media & Pub »


Setari Cookie-uri