Nu se va intampla pana la sfarsitul anului, insa Facebook are mari sanse sa devina prima retea sociala cu 1 miliard de utilizatori, spune fondatorul si CEO-ul Mark Zuckerberg, prezent la festivalul de publicitate Cannes Lions. Daca cifrele sunt imprevizibile, strategia companiei pe termen lung e tinuta sub control de tanarul de 26 de ani, care prefera o companie solida unor castiguri rapide.
Reteaua sociala Facebook are in prezent aproape 500 de milioane de utilizatori in intreaga lume. Pe cand miliardul? “Nu avem nici o sansa sa obtinem un miliard de utilizatori pana la sfarsitul anului”, spune Zuckerberg. “E mai usor sa faci predictii pentru 5-10 ani decat pentru 2-3 ani, deoarece pe termen scurt intervin tot felul de microtrenduri. De-a lungul anilor cresterea (numarului de utilizatori) n-a fost constanta. Uneori n-am crescut prea mult, alteori am crescut exponential in cateva saptamani”.

La inceputul lui 2009, Facebook avea 125 de milioane de utilizatori. Compania a estimat o crestere pana la 200-250 de milioane, insa la sfarsitul anului erau 350 de milioane de utilizatori. “Avem sanse sa fim noi compania care sa ajunga la 1 miliard de utilizatori. E o garantie ca aici se va ajunge. Cum si cand, depinde”.

Singurele tari importante unde Facebook nu este lider de piata sunt Japonia, Rusia, China si Coreea. De obicei, in tarile in care are o prezenta modesta, reteaua sociala se extinde prin intermediul strainilor care calatoresc sau traiesc temporar acolo si le recomanda celor din jur sa foloseasca Facebook. O tara atinge “punctul critic” atunci cand cresc foarte mult conexiunile local-local fata de cele local-international, explica Zuckerberg. Asta se intampla in Rusia, unde deocamdata Facebook are doar un milion de utilizatori.

Insa cresterea accelerata a bazei de utilizatori nu se numara printre obiectivele companiei Facebook. “Suntem intr-o etapa norocoasa: crestem rapid fara sa ne fortam”, a spus Zuckerberg in fata celei mai mari audiente din istoria festivalului de la Cannes. “Cel mai bun lucru pe termen lung este sa nu incercam sa atragem mai multi utilizatori sau venituri in urmatorii un an-doi, sa ne servim partenerii cat putem de bine si sa crestem pe baze solide”.

Provocarea principala a companiei care are 500 milioane de utilizatori si un milion de dezvoltatori independenti este sa-si dezvolte nu atat produsul, cat abilitatea de a gestiona aceste audiente mari si grupuri de parteneri. Facebook si-a format o echipa de vanzari “de prima clasa”, iar ambitia lui Zuckerberg e sa aiba o echipa la fel de performanta in zona de dezvoltare.

“Nu construim pentru 6 luni-un an, ci pentru 5-10 ani. Ne permitem sa creem valoare pentru parteneri si clienti in loc sa ne maximizam profiturile pe termen scurt” a spus Zuckerberg.

Printre cei care au influentat viziunea de business a tanarului antreprenor se numara Don Graham, anterior CEO al The Washington Post Company si in prezent membru in board-ul de conducere al Facebook. “In Silicon Valley multe companii se concentreaza pe rezultatele pe termen scurt. Eu nu am rezonat cu asta”.

Atunci cand se raporteaza la Facebook, Zuckerberg spune ca e o companie “hiper-media-tech” – produce tehnologie insa isi obtine veniturile prin vanzarea de spatiu media. Acest model de companii formeaza un nou val in lumea de business si va creste puternic in urmatorii ani, sustine Zuckerberg.

Printre proiectele noi la care lucreaza echipa Facebook se numara o serie de aplicatii pe baza de locatie, care vor fi lansate “curand”. Ambitia lui Zuckerberg e sa dezvolte platforme deschise “pe orizontala”, care sa le permita utilizatorilor sa construiasca aplicatii si chiar business-uri pe baza lor. Un astfel de exemplu este o aplicatie prin intermediul careia londonezii sunt anuntati daca vreuna din liniile metroului are probleme sau e blocata.

“Cu cat poti personaliza mai mult produsele, cu atat e mai eficient. Oamenilor le pasa de produsele personalizate. E un trend mare, nu tine doar de Facebook”, a spus Zuckerberg. “Cred ca fiecare industrie va trece prin aceasta schimbare: se vor lansa produse construite in jurul oamenilor. Jocurile din retelele sociale sunt indicatori timpurii ai acestor platforme. Astfel de aplicatii vor fi sistematic mai angajante decat ce avem acum sau ce aveam in trecut”.

Mark Zuckerberg a fondat Facebook in 2004, pe cand era student la Harvard si avea doar 20 de ani. Facebook are in prezent aproape 500 de milioane de utilizatori in intreaga lume, iar Zuckerberg este unul dintre cei mai tineri miliardari, cu o avere estimata la 4 miliarde de dolari, in 2010.
Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Media & Pub »


Setari Cookie-uri