Carnea, uleiul sau pastele fainoase sunt produse tot mai mult sub marca proprie a lantului de magazine. Urmeaza produsele mai sofisticate, principala sursa de venit a procesatorilor din industria alimentara.

Printre maruntisurile cumparate de Niculina M. din cel mai nou magazin Plus din Bucuresti, iese in evidenta o sticla mare, de doi litri, de suc. Nu a mai cumparat marca aceasta pana acum si nici nu a mai auzit de ea. Pretul, cu circa un leu nou mai mic decat in cazul concurentei, a facut-o sa puna sticla in cos.

In partea cealalta a tarii, in judetul Timis, Dumitru Cioloca, directorul firmei Patavia, producatoarea sucului Suiss, cumparat de Niculina, e multumit de colaborarea cu magazinele Plus. “Producem suc pentru marca lantului de magazine. Nu mai avem probleme cu distributia, iar capacitatea de productie este in mare parte acoperita. Vrem chiar sa dublam anul viitor volumul de imbuteliere, pana la 8.000 de sticle de doi litri pe ora”, spune Cioloca. Patavia se afla acum pe banda “de viteza” a comertului, beneficiind de cresterea exploziva a lanturilor de magazine, care investesc anual zeci de milioane de euro pentru dezvoltare.

Ce se intampla insa cand apare un concurent si mai ieftin, dispus sa “se dea peste cap”, pentru a putea intra in gratiile retailerului? Poti sa dispari de pe raft si nimeni sa nu observe, pentru ca marca magazinului ramane la locul ei, fiind produsa de altul, mai ieftin”, se plange un producator de ulei. “Lupta intre branduri si marcile magazinelor se va ascuti mai mult decat oricand in perioada urmatoare, insa trebuie luat in considerare faptul ca pretul mai mic nu garanteaza succesul unui astfel de produs. In cazurile cele mai fericite, aceste noi produse contribuie la cresterea totala a pietei”, crede Sergiu Mititelu, director comercial pentru producatorul de branzeturi Hochland.

Secretul supravietuirii consta intr-o combinatie de efort de marketing, pentru intarirea propriilor marci, si inovatia continua, astfel incat copiatorii ieftini sa ramana intodeauna in urma “originalului”. Inovatia este insa dificila in domeniul alimentar. Viitorul este nesigur pentru marii jucatori, daca nu aduc noutati pe piata. Marcile magazinelor muta puterea din mainile producatorilor in cele ale retailerilor, asa cum se intampla in restul Europei. Retailerii spun ca, deocamdata, e loc pentru toata lumea.

“Circa 5% din vanzarile de alimente sunt realizate sub marca proprie, iar in urmatorii ani ponderea lor in vanzari va ajunge cu siguranta la 15%, arata Andreea Mihai, Marketing Manager la Carrefour Romania.

Produse din carne, lactate sau paste fainoase. Lista produselor cu marca magazinului creste neincetat. Chiar si vinurile primesc marca de la magazin, Metro vanzand deja in Romania sortimente marca Winecellars. “Sa faci vinuri pentru marca magazinului poate fi o sabie cu doua taisuri. Daca propui un pret prea mic, castigi un loc in raft, dar nu mai ai bani pentru dezvoltare, ceea ce in timp inseamna faliment”, arata Liviu Grigorica, vicepresedinte al Asociatiei Degustatorilor Autorizati din Romania.

Citeste si:

La nivel mondial, marcile private conteaza pentru aproximativ 17% din piata, conform unor estimari ACNielsen. In Europa, acestea au ajuns la nivelul de 23% din piata si au un ritm dublu de crestere fata de cel al marcilor de producator. Cele mai frecvente produse vandute sub marca magazinelor sunt alimentele. Produsele refrigerate si cele congelate sunt cele mai populare, urmate de dulciuri si bauturi nealcoolice.

Extinderea lanturilor de magazine inseamna ca industria alimentara depinde tot mai mult de cerintele retailerilor. De modul cum procesatorii nostri se vor adapta acestei realitati depinde, in mare masura, nationalitatea produselor pe care le adauga consumatorii in cos.

Producatorii cheltuiesc masiv In publicitateca sa ramana in memoria consumatorilor

Industria Perioada Suma cheltuita (mil. euro)

Bauturi racoritoare 9 luni 2004 100,6
Bauturi racoritoare 9 luni 2005 141,6
Carne si preparate 9 luni 2004 10,6
Carne si preparate 9 luni 2005 20,9
Lactate 9 luni 2004 52,1

Lactate 9 luni 2005 102,9

Sursa: Alfa Cont