Sunt si cateva exceptii, insa in majoritatea cazurilor situatia se prezinta in acest fel. Modul in care mesajele sunt concepute nu difera mult, trecand de la o vitrina la alta. Mai mult de atat, chiar si fonturile folosite pentru texte sunt asemanatoare. Magazinele care se respecta au grija ca mesajele ce apar pe vitrina sa nu strice aspectul acesteia si sa se incadreze in stilul pe care designerii l-au considerat potrivit. Acest lucru este destul de important, deoarece aspectul unei vitrine poate fi cu usurinta stricat in cazul in care grafica mesajelor si afiselor este una nepotrivita cu designul vitrinei. Cele mai vizibile anunturi referitoare la reduceri sunt de obicei cele pentru articolele de imbracaminte sau incaltaminte. O alta categorie o reprezinta aparatura electronica si electrocasnica.

RAMASI IN URMA.

In ceea ce priveste magazinele de imbracaminte, pentru acestea vitrina joaca un rol deosebit in scopul atragerii de potentiali clienti. De aici apare si interesul sporit referitor la design-ul acesteia si la modul in care este amenajata. Cand incepe sezonul reducerilor, managerii magazinelor se gandesc deja la modul in care vor comunica acest lucru, mai ales in interiorul spatiului oferit de vitrina. In tarile cu gust exersat pentru design, sunt organizate evenimente cu aceasta ocazie, evenimente intens mediatizate. Un bun exemplu ar fi deschiderea oficiala a marilor magazine din SUA cu ocazia inceperii sezonului de reduceri. Astfel de evenimente apar uneori si in buletinele de stiri. In Romania, lucrurile nu se petrec la acelasi nivel, desi se observa unele imbunatatiri fata de anii trecuti.

Daca acum ceva timp, lipitul unor hartii ce anuntau reducerile in vitrina magazinului era considerat un lucru multumitor, in prezent s-au gasit solutii mai bune, cel putin in ceea ce priveste grafica anunturilor. In functie de aspectul vitrinei si imaginea pe care magazinul doreste sa o aiba, anunturile difera.

MODALITATI DE COMUNICARE.

Citeste si:

Unele sunt mai discrete, utilizand fonturi cu litere mai subtiri, ce au culori care le fac sa iasa mai putin in evidenta, pe cand altele arunca mesaje pe toata suprafata vitrinei, folosind fonturi din familia Arial Black. Acestea din urma sunt de cele mai multe ori de prost-gust si creeaza senzatia de "second-hand" sau de "ieftin si de proasta calitate". Se pot intalni si cazuri in care magazinele nu fac nici macar atat, multumindu-se sa taie (cu pixul) pretul vechi si sa il scrie dedesubt pe cel nou. Difera si termenii folositi pentru mesaje. Cel mai des utilizat este acela de "reduceri" alaturi de cifra care indica procentul scazut din pret. Intalnim insa si alte exprimari, precum: sale, solduri sau vanzari de soldare. Unele formulari cad in ridicol, de exemplu: "reduceri imense".

FIECARE DUPA POSIBILITATI

Mai sunt inca magazine care, desi au vitrine bine amenajate, au ramas tot la lipitul anunturilor, facute la o imprimanta alb-negru, cu banda adeziva pe geamul vitrinei. Creativitatea e cu greu de gasit in afisele si anunturile pentru reduceri. In cel mai bun caz avem de-a face cu executii grafice de calitate care reflecta intr-o anumita masura imaginea pe care magazinul o promoveaza. Astfel de afise intalnim la firme precum Adidas sau Media Galaxy. Sunt companii care ajung sa-si anunte reducerile de preturi pe canale media outdoor sau TV. Altex este un bun exemplu, insa si marile centre comerciale au apelat la aceste modalitati de promovare.

Carrefour Orhideea, spre exemplu, si-a anuntat sezonul de reduceri mergand si pe varianta outdoor. Prin urmare, anuntarea perioadei de soldare de catre majoritatea magazinelor aduce, pe langa preturi scazute, si o multime de mesaje pe aceasta tema, care in afara de cifre si texte nu aduc nimic interesant si nu sunt insotite de vreo idee creativa.