Wall-Street: Cum au fost primele 3 luni de la lansare pentru GoldenDeals Romania?

George Hadjigeorgiou: Am lansat GoldenDeals Romania pe 26 octombrie 2010. Au fost niste luni extraordinare. In primul rand, un detaliu important este ca nu suntem in businessul de cupoane, ci in businessul de a le permite consumatorilor sa descopere servicii noi, comercianti noi in orasul lor si lucruri noi de facut in fiecare zi.

Pe partea cealalta, incercam sa ii aducem comerciantului consumatori noi, pe care nu i-ar fi avut altfel, ii promovam serviciul sau produsul, ii aducem new business sau vindem stocul pe care ar putea sa-l aiba. Asa ne conducem businessul in Grecia, in Romania, Bulgaria si Serbia, e destul de diferit fata de cum o fac altii.

In acest moment suntem cea mai mare companie de cumparaturi de grup in Europa de Sud-Est, am economisit pentru consumatorii nostri mai mult de 16 milioane de euro, adica 64 milioane de lei pe toate pietele, care sunt in principal Grecia si Romania in acest moment; avem mai mult de 250.000 de consumatori care primesc ofertele noastre in fiecare zi. Am servit mai mult de 500 de oferte catre consumatori, din partea diferitilor comercianti.

Wall-Street: In toamna trecuta, cand v-ati lansat in Romania, avea loc un boom pe aceasta piata, s-au lansat mai mult de 10 site-uri in cateva luni. Va asteptati la o asemenea expansiune a pietei?

Businessul de cupoane si reduceri online - Noul El Dorado al Internetului romanesc?

Businessul de cupoane si reduceri online - Noul El Dorado al...

George Hadjigeorgiou: Da. Am analizat pietele din intreaga lume. Ne-am gandit de exemplu sa intram in China - erau 3.000 de competitori acolo; ne-am gandit sa mergem in India – erau 1000 de competitori in India. Stim ca pentru ca este un model de business cu bariere initiale de costuri scazute, cel putin asta cred oamenii, multi competitori vor impanzi piata. Stiam asta. In Grecia sunt 60 de competitori, iar in Romania cred ca avem in jur de 20.

Cred ca diferentierea in termeni de a fi un business bun, sustenabil pe termen lung in aceasta piata, versus a fi cineva care intra si peste doua luni iese din piata depinde de cum privesti acest business: daca te concentrezi asupra consumatorului si ii oferi o experienta buna, o gama de alegeri, daca creezi un brand cu care consumatorii sunt satisfacuti si in care pot avea incredere; cum raspunzi la emailuri cand primesti intrebari; cat de repede raspunzi la emailuri, tonul pe care il folosesti, cat de repede rezolvi plangeri, probleme etc. Cum te asiguri de nivelul calitatii prin selectarea comerciantilor, sa stii ca daca inchei un deal, comerciantul va fi capabil sa-l livreze. De exemplu, nu vom vinde niciodata 10.000 de cupoane intr-un loc care nu poate deservi atatea cupoane.

Suntem foarte stricti in a ne asigura standardele calitative. Acesta este un diferentiator pe termen mediu si lung. Nu cred ca toate businessurile de pe aceasta piata vor putea face asta. Cred ca intre 3 si 5 businessuri vor putea mentine asta si construi un business pe termen lung.

Wall-Street: Care au fost investitiile dvs. in Romania pana acum?

George Hadjigeorgiou: Nu putem dezvalui date financiare, dar investim atat in oameni, cat si in operatiuni si marketing. Compania GoldenDeals este cea mai mare din regiune si foarte profitabila. Am economisit mai mult de 16 milioane de euro pentru consumatori. Poti face matematica si intelege ca este un business foarte sanatos. Suntem parte din XE, care este compania lider in regiune in domeniul anunturilor. XE este o investitie a Global Finance, care este fondul de private equity lider in regiune, cu multe sute de milioane in termeni de asset-uri gestionate.

Wall-Street: Deci aveti bugete mari.

George Hadjigeorgiou: Avem o perspectiva a investitiilor pe termen lung pe piata din Romania, dar si in acest business.

Wall-Street: Aveti obiective precum «vreau sa fiu numarul unu sau in top trei pe aceasta piata»?

George Hadjigeorgiou: Suntem numarul unu in regiune si vrem sa ne extindem leadershipul si sa ne consolidam, deci raspunsul este da.

Wall-Street: In Romania pe acest segment mai exista Groupon, doi playeri locali importanti,
FunDeal si Kuponiada, si multi altii. Cum vedeti competitia?

Seful Groupon Romania: Toata lumea are loc pe piata, atata timp cat joaca corect

Seful Groupon Romania: Toata lumea are loc pe piata, atata timp cat...

George Hadjigeorgiou: Ne respectam intotdeauna competitia. Credem ca piata e suficient de mare pe termen lung pentru ca o mana de playeri puternici sa existe. Piata este practic fiecare masa nevanduta la restaurantele din Romania. As crede ca pe termen lung oamenii care vor oferi servicii bune si vor fi preocupati de satisfactia consumatorului vor reusi sa construiasca businessuri sustenabile.

Wall-Street: In Grecia, GoldenDeals e numarul unu pe piata. Cat de important e sa fii un jucator local pentru a castiga concursul?

Citeste si:

George Hadjigeorgiou: As spune ca aceiasi doi parametri se aplica in toate cazurile: unu, know how-ul local e foarte important si de asta investim in a avea oameni foarte buni, care inteleg piata. Al doilea parametru se refera la aceasta excelenta operationala de la un capat la altul si la a fi capabil sa le oferi consumatorilor experienta potrivita.

Sa-ti dau un exemplu. Groupon s-a lansat in Grecia inaintea noastra, as spune ca au investit probabil de cateva ori mai mult decat noi si totusi suntem semnificativ mai mari decat ei. Spun ca nu e vorba numai de banii pe care ii investesti, de cat de repede intri in piata, ci si de alfabetul businessului, cum ti-l conduci si ce tip de promisiune si relatie de incredere construiesti. Simtim ca brandul GoldenDeals confera mult mai multa incredere decat brandul Groupon in Grecia.

Wall-Street: Exista diferente semnificative intre consumatorii romani si cei greci?

George Hadjigeorgiou: Daca te uiti in intreaga lume, acest model a functionat fenomenal de bine in fiecare tara in care a fost lansat. La un nivel foarte macro, as spune ca consumatorii sunt la fel peste tot: vor sa descopere lucruri noi, la discount si se pare ca in mai multe piete categoriile cele mai populare sunt divertismentul, sanatate si frumusete, fun si travel. Daca mai coboram un nivel, am observat niste diferente in termenii lucrurilor pe care consumatorii le plac, savoarea locala. Este ca si glazura de pe tort, dar as spune ca nu exista diferente fundamentale. Oamenii vor aprecia intotdeauna o masa buna si interesanta.

Wall-Street: Ati lucrat inainte pentru Yahoo. Cum folositi aceasta experienta in ceea ce faceti acum?

George Hadjigeorgiou: Sunt foarte pasionat de Internet, am petrecut cea mai mare a carierei in acest domeniu, am avut norocul sa lucrez pentru companii mari si pentru start-upuri si am cunoscut multi oameni din Internet, la nivel global. Daca te uiti la datele demografice, sunt inca multi oameni care isi doresc sa intre pe Internet. In Romania, in Grecia sau in regiune, in functie de tara intre 35-60% din populatie are acces la Internet. Asta lasa o mare oportunitate pentru viitor. Ca sa-ti ofer niste insighturi interesante, este un studiu realizat de Yahoo care spune ca atunci cand penetrarea Internetului ajunge la 60%, consumul mediu de Internet per persoana creste de trei sau patru ori. Exista un punct de inflexiune, inainte de 60%, dupa care creste de trei-patru ori. Asta urmeaza in Romania, cred ca in anul urmator vom vedea asta in Grecia, in Turcia, in Bulgaria, in multe piete diferite, se intampla deja in Marea Britanie si in Statele Unite.

De asemenea, daca ne uitam la timpul petrecut pe Internet, care la nivel global reprezinta 20-25% din timpul total alocat consumului de media, si daca ne uitam la bugetele de publicitate cheltuite pe Internet ca procent din bugetele totale exista o diferenta mare intre 25% timpul petrecut si 11-12% - bugetele de publicitate.

Wall-Street: Cum folositi practic social media? Cat de important e Facebook pentru GoldenDeals in Romania?

George Hadjigeorgiou: As spune ca modelul [site-urilor de reduceri de grup] a devenit mult mai de succes datorita proliferarii social media si in special Facebook. Cred ca ne aflam in cea de a treia faza a revolutiei Internetului. In prima faza, hai sa-i spunem faza portalurilor, oamenii descopereau informatii, lucruri noi prin intermediul portalurilor. Intrau pe AOL, pe Yahoo, apasau pe butonul “Nou” si citeau ceea ce editorul sau cineva din organizatiile AOL sau Yahoo programa si plasa acolo.

In cea de a doua faza a Internetului, oamenii descopera prin Google. Intri pe Google, scrii ce te intereseaza si descoperi, pe baza unui algoritm obiectiv, lucruri care sunt relevante pentru tine.

In cea de a treia faza a Internetului, oamenii descopera si vor descoperi tot mai mult prin intermediului social graph (un concept al lui Mark Zuckerberg, care se refera la reteaua de relatii dintre utilizatorii Facebook – n.r.). Utilizatorii social graph for putea descoperi informatii mai relevante pentru ei pe baza interactiunii din cadrul social graph-ului. Cum va deveni asta relevant pentru GoldenDeals ? Credem ca felul in care functioneaza creierul atunci cand faci cumparaturi online sau cumparaturi in general se bazeaza pe patru principii.

Un principiu e raritatea, numarul doi e popularitatea, numarul trei e conformarea si numarul patru e increderea. Aceste patru principii sunt foarte importante pentru ca ceea ce face creierul tau atunci cand ia o decizie e sa taie in feliute – percepe diferiti stimuli, de incredere, conformare, popularitate si raritate si pe baza lor ia o decizie. Social media transforma aceste patru principii in ceva mult mai apropiat si mult mai mare, aduce acesti stimuli la tine si astfel iei decizia mult mai repede.

Wall-Street: Ce planuri are compania XE in Romania ?

George Hadjigeorgiou: Cu XE trecem printr-o transformare majora. Putina istorie: Hrisi Efkairia (XE) s-a lansat in 1993, ca un ziar de anunturi in Grecia, a crescut repede si a devenit o publicatie dominanta in domeniu, pentru categorii precum real-estate, auto, joburi si lucruri, in general, pe care le vinzi si cumperi. In 2008 XE a fost cumparat de Global Finance. Cum viitorul anunturilor este online, in acest moment investim mult pentru a transforma ceea ce era o companie offline intr-o companie online. Trecem printr-un proces amplu de rebranding pentru a oferi aceasta noua perceptie consumatorilor. Suntem in acest moment numarul unu de departe pe piata anunturilor din Grecia, in cele mai multe dintre categorii, inclusiv real estate. XE, prin operatiunile sale de anunturi atinge mai mult de 2 milioane de consumatori in fiecare luna, prin combinatia de print si online. Dorim sa ne extindem in noi arii precum e-commerce, iar o parte din servicii vom incerca sa le extindem in regiune. Sau prin parteneriate, sau organic, sau in alte moduri.

Wall-Street: Va propuneti sa va extindeti in Romania, sa intrati cu noi produse ?

George Hadjigeorgiou: Da. Romania este una din pietele strategice pentru noi si cautam intotdeauna sa crestem organic, prin greenfielduri, asa cum a fost in cazul GoldenDeals, sau prin parteneriate. De asemenea, daca gasim pe cineva care s-ar potrivi in familia noastra, vom fi foarte bucurosi s-o facem. Credem ca Romania e o piata suficient de mare atat in termeni de populatie cat si de penetrare a Internetului si prezinta varii oportunitati de aducere a unor servicii de calitate. Ca parte a viziunii noastre de a deveni o companie lider in piete online in Europa de Sud-Est si in nordul Africii, cautam activ sa ne extindem mai mult in Romania, ca fiind una din pietele noastre strategice. Cele trei arii ale noastre sunt anunturi, e-commerce si group buying – GoldenDeals.