Unul din cei mai importanti factori care conditioneaza obtinerea succesului pe piata valutara este pregatirea psihologica a investitorului si capacitatea de a lua decizii din domeniul investitiilor sub influenta stresului. Traderul in Forex trebuie sa stie sa gandeasca selectiv, sa accepte un anumit nivel de pierderi si sa evite presiunile exercitate de mediul de piata.
Mihai Nichisoiu, analist piete internationale la Tradeville (fostul Vanguard), sustine ca una din notiunile care unifica experientele personale in privinta psihologiei tranzactionarii se refera la instinctul de supravietuire.

“Cineva care se urca la volan cu intentia de a alerga in trafic cu 200 km/h are un instinct redus de supravietuire, sau mai degraba nu-l poseda. Analog, un trader care incearca sa speculeze o duzina de semnale de tranzactionare pe un grafic de 5 minute, riscand o parte semnificativa a capitalului la fiecare intrare in piata, are un instinct de supravietuire aproape absent”, a declarat analistul.

Emotiile presupuse de speculatiile valutare sunt extreme, mai ales in conditiile in care platofrmele retail ofera marje de tranzactionare extrem de mici. De aceea, aspectul psihologic este uneori, mai important decat analiza.

“Un trader poate face zilnic drumul de la euforie la panica. Chiar in conditiile in care administrarea riscurilor este perceputa ca fiind prudenta, emotiile apar des. Desi detasarea traderului este critica, recunoasterea emotiilor este necesara in masura in care in anumite momente cheie semnale din subconstient devin avertismente pe care constientul fie nu le poate genera, fie evita sa o faca”sustine Nichisoiu.

Iulian Rizea, broker la Deltastock Inc., sustine ca piata valutara este caracterizata de o componenta psihologica foarte mare, 70-80%, aceasta facand si diferenta intre traderii buni si cei mediocrii.

“Cand este publicat un indicator economic, toti traderii il vad, dar reactiile sunt diferite pentru ca perceptiile asupra indicatorului sunt diferite. Notiunile economice pe care trebui sa le cunosti pot fi asimilate relativ rapid insa knowhow-ul de a tranzactiona se dobandeste mai greu. Marea majoritate a celor care tranzactioneaza pe Forex folosesc analiza tehnica. Acelasi grafic este vazut de traderi diferiti in moduri diferite“, a declarat Rizea, pentru Wall-Street.

Cum se depasesc situatiile critice

Abilitatea de a gandi critic este un alt concept vital legat de psihologia tranzactionarii. Aceasta presupune capacitatea de a privi critic atat decizia de speculatie, ipoteza tehnica sau fundamentala pe care se construieste, cat si semnalele pe care le transmite piata.

“Premisa de la care plec intotdeauna este ca fiecare secunda e o alta secunda. Orice se poate intampla oricand. Cineva spunea: ‹‹nu sunt dispus sa mor pentru principiile mele, pentru ca acestea s-ar putea dovedi gresite››. O ipoteza de piata trebuie supusa unui proces critic permanent, in sensul in care descoperirea vulnerabilitatilor potentiale este mai importanta decat listarea meritelor prezente”, a mai declarat analistul Tradeville.

De obicei, panica vine atunci cand nu exista un scenariu si un stop loss foarte clar.

“Panica apare foarte usor atunci cand nu iti dimensionezi bine expunerile si riscurile iar la o miscare contarara te sperii si inchizi imediat. Cheia este sa inveti din greseli si sa incerci sa le eviti . Orice trader are serii de tranzactii negative totul este sa incerci sa limitezi pierderile generate de aceste serii. Cum poti sa faci lucrul asta se poate discuta foarte mult”, recomanda Iulian Rizea.

Asadar, psihologia se antreneaza cu timpul deoarece fiecare trader are reactii diferite in functie de foarte multi factori: situatie financiara, echilibru emotional, trasaturi ale caracterului sau.


Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Money »



Setari Cookie-uri