Criza financiara a facut ca fiecare client sa fie mult mai atent la calitatea serviciilor, dar si la pretul platit pentru produsele de asigurari. Astfel, rolul brokerului, al "sfatuitorului" clientului, devine unul prioritar.

Cu toate ca nici piata brokerajului de asigurari nu a scapat anul trecut de efectele crizei, care a condus spre o scadere de 15% a veniturilor din industrie pana la 116 milioane de euro, situatia dificila si deteriorarea mediului economic a ajutat totusi consultantii din industria locala de profil printr-o crestere a interesului clientilor pentru expertiza si serviciile acestora.

„Majoritatea clientilor apreciaza mai mult, in prezent, cel putin o oferta comparativa de preturi si puterea de negociere pe care un intermediar o are in fata asiguratorilor pentru clienti. Deci, din acest punct de vedere putem spune ca am fost ajutati de criza. Pe de alta parte, ponderea brokerilor in total piata de asigurari a crescut anul trecut, numai veniturile au scazut din cauza situatiei economice si totodata din cauza scaderii pietei asigurarilor”, a declarat Karina Rosu (foto), CEO-ul Aon (KaRo Servicii de Asigurari din 1991 pana in decembrie 2005, cand a fost cumparat de brokerul international Aon n.r), care a intemediat prime brute subscrise in valoare de 136 milioane de lei in 2009.

La nivelul intregii piete a brokerajului, Karina Rosu crede ca anul 2010 va fi incheiat, ca pondere in total piata asigurari, la nivelul din 2009 sau cu o usoara crestere. Totusi, ca nivel al primelor brute intermediate, ea crede ca industria brokerajului va raporta o scadere de circa 5% in ton cu piata asigurarilor. In 2009, brokerii au intermediat 36% din valoarea totala a subscrierilor din piata, cu 4% mai mult decat in 2008, potrivit datelor Uniunii Nationale a Societatilor de Intermediere si Consultanta in Asigurari din Romania (UNSICAR).

„Consultanta oferita de un broker profesionst poate oferi in aceasta perioada optimizarea costurilor pachetului de asigurari, audit de asigurari, servicii de management al riscului, toate aceste activitati avand pe termen scurt si mediu impact direct asupra capitalului de care clientul dispune si ii ofera in acelasi timp imaginea clara si obiectiva a expunerii la risc in balanta cu alternativele de asigurare oferite, negociate si configurate dupa necesitatile proprii de asigurare”, explica Alexandra Ionescu, manager de retail in cadrul London Brokers, companie specializata in consultanta si intermediere in asigurari.

Desi brokerii cred ca mai sunt lucruri de pus la punct, in mare si din cauza situatiei economice foarte dificile din prisma intermediarilor piata s-a maturizat. Atat asiguratii cat si asiguratorii inteleg, in prezent, rolul si beneficiile colaborarii cu un intermediar in asigurari.

„Dupa atatia ani, eu consider ca lucrurile sunt clare si fiecare isi cunoaste segmentul si abordarea corecta. Educarea pietei si a consumatorului de servicii financiare este in permanenta sustinuta si dezvoltata si cred ca au fost facuti pasi importanti in acest sens”, explica Ionescu.

Relatiile dintre brokeri si asiguratori si brokeri si clienti trebuie gandite ca parteneriate. „Un parteneriat in care fiecare are de castigat daca respecta regulile jocului si care da nastere la lucruri noi, benefice atat pentru cei din acest segment in care activam cat si pentru intreaga societate. In ambele situatii sunt si lucruri de imbunatatit dar cred ca premizele pentru o mai buna colaborare si comunicare exista trebuie doar sa se inteleaga ca interesul este unul comun si trebuie directionat corect avand la baza principii etice de business si de dezvoltare durabila, pe termen lung”.

De altfel, spune Karina Rosu, clientii lucreaza din ce in ce mai mult prin brokeri, spre deosebire de acum 10 ani cand nu se intelegea exact acetivitatea acestora si piata nu era reglementata foarte bine. „In ceea ce priveste asiguratorii, cand vorbim, ca intermediar, cu sediile centrale care de obicei sunt ale marilor grupuri internationale, nu intampinam probleme, insa mai apar probleme izolat la unitatile teritoriale, din cauza neintelegerii rolului brokerului. In general insa se intelege mai bine acum decat in urma cu cativa ani ca a lucra cu un broker atat ca asigurat cats i ca asigurator nu presupune costuri suplimentare”, a detaliat Rosu.

Din punctul de vedere al comisioanelor percepute de brokeri, lucrurile pot fi imbunatatie. „Cred ca in cazul comisionarii, acestea ar trebui sa fie obiectul discutiei intre cele doua parti implicate, adica brokeri si asiguratori care incheie un contract comercial. Cred ca niveul comisioanelor tine de relatiile comerciale dintre cele doua parti si nu de Comisia de Supraveghere a Asigurarilor”, este de parere Rosu.

Sursa foto: www.1asig.ro

Cat de mult a afectat criza piata brokerajului de asigurari

Cat de mult a afectat criza piata brokerajului de asigurari