De-a lungul timpului au afisat „preturi gresite” (in defavoarea comerciantului) mai multe magazine online, in Romania cele mai cunoscute cazuri fiind eMag.ro si Cel.ro. Dupa cateva balbe, eMag.ro a decis sa renunte la cateva mii de euro si sa onoreze comenzile procesate sub preturi gresite, nu aceeasi fiind situatia Cel.ro din 2010 si, recent, in 2013.

Situatia „preturilor gresite” este una complexa din punct de vedere juridic dar poate si mai complicata din punct de vedere al repercusiunilor aduse retailer-ului respectiv. Unii clienti pot intelege de ce nu le-a fost livrat un televizor ce a avut, eronat, pretul de 80 de lei cand de fapt el costa 2.000 de lei, altii pot „taxa” imediat magazinul si, sprijiniti de retele sociale si blog-uri, sa cauzeze daune grave magazinului.

In alte situatii, magazinele chiar pot profita de eroare mergand chiar pana la a face campanii de marketing "cu preturi gresite". Este cazul eMag.ro care, dupa ce a onorat comenzi la preturi extrem de mici, a transmis newslettere cu titluri precum "Am gresit iar preturile! :)".

Conform ANPC, in situatia in care retaierul nu onoreaza comenzile, clientii pot apela la institutie „si sunt si indreptatiti sa o faca. Pot apela la magazinul de unde si-au facut comanda si unde au si achizitionat-o pentru a rezolva pe cale amiabila solicitarea – o greseala se plateste, iar magazinul ar trebui sa faca tot ceea ce este posibil pentru a-si multumi clientii si a-i fideliza.

“In cazul in care nu au gasit o solutionare pozitiva la magazin, consumatorii pot depune reclamatii la ANPC sau la comisariatele noastre judetene sau din Bucuresti lasandu-si toate datele de identificare si atasand actele doveditoare (chitante, facturi, print-screen-uri cu preturile afisate pe site). Drepturile consumatorilor au fost incalcate in ceea ce priveste informarea, magazinul afisand un pret care a fost schimbat ulterior. De altfel, la ANPC exista reclamatii cu astfel de solicitari”.

Rezolvarea acestui gen de situatii cu ajutorul ANPC tine foarte mult si de buna credinta a clientilor – daca ei au cumparat zeci de produse este clar ca utilizatorii au dorit sa profite de greseala companiei si Protectia Consumatorului ar putea sa nu intervina in favoarea lor. Daca insa au achizitionat cantitati normale, in functie de caz, ANPC ar putea sa “forteze mana” magazinului respectiv.

Ce spun juristii

Pentru a se apara si a nu trebui sa livreze produsele cu preturile foarte mici, oficialii Cel.ro invoca urmatorul articol referitor la pretul fictiv si pretul derizoriu.

Art. 1665 Pretul fictiv si pretul derizoriu
(1) Vanzarea este anulabila atunci cand pretul este stabilit fara intentia de a fi platit.
(2) De asemenea, daca prin lege nu se prevede altfel, vanzarea este anulabila cand pretul este intr-atat de disproportionat fata de valoarea bunului, incat este evident ca partile nu au dorit sa consimta la o vanzare.

Conform art. 9, paragraf 1, din Legea Comertului Electronic, Legea nr. 365/2002, in legatura cu incheierea contractului prin mijloace electronice, se prevede ca, daca partile nu au convenit altfel, contractul se considera incheiat in momentul in care acceptarea ofertei de a contracta a ajuns la cunostinta ofertantului explica Dr. Beatrice Onica Jarka, partener la Cunescu Balaciu si Asociatii.

Acelasi art. 9 la paragraful 3 prevede ca in cazul in care destinatarul trimite prin mijloace electronice oferta de a contracta sau acceptarea ofertei ferme de a contracta facute de furnizorul de servicii, furnizorul de servicii are obligatia de a confirma primirea ofertei sau, dupa caz, a acceptarii acesteia, in unul dintre urmatoarele moduri:

a) trimiterea unei dovezi de primire prin posta electronica sau printr-un alt mijloc de comunicare individuala echivalent, la adresa indicata de catre destinatar, fara intarziere;
b) confirmarea primirii ofertei sau a acceptarii ofertei, printr-un mijloc echivalent celui utilizat pentru trimiterea ofertei sau a acceptarii ofertei, de indata ce oferta sau acceptarea a fost primita de furnizorul de servicii, cu conditia ca aceasta confirmare sa poata fi stocata si reprodusa de catre destinatar.

Asadar contractul incheiat in conditiile articolului 9 paragraf 1 este un contract valabil care produce efecte juridice, desigur daca sunt respectate si celelalte conditii prevazute de lege in general, precum cele de expuse mai jos.

Pretul sub cost nu trebuie confundat cu pretul fictiv sau derizoriu. Aceste notiuni trateaza aspecte diferite ale vanzarii. Ultimele doua, pretul fictiv sau derizoriu, pot atrage anularea vanzarii, asadar sunt cauza de nulitate relativa.

Citeste si:

In ceea ce priveste pretul sub cost OG 99/2000 la zi reglementeaza la art.16 vanzari cu pret redus, care sunt:

a) vanzari de lichidare;
b) vanzari de soldare;
c) vanzari efectuate in structuri de vanzare denumite magazin de fabrica sau depozit de fabrica;
d) vanzari promotionale;
e) vanzari ale produselor destinate satisfacerii unor nevoi ocazionale ale consumatorului, dupa ce evenimentul a trecut si este evident ca produsele respective nu mai pot fi vandute in conditii comerciale normale;
f) vanzari ale produselor care intr-o perioada de 3 luni de la aprovizionare nu au fost vandute;
g) vanzari accelerate ale produselor susceptibile de o deteriorare rapida sau a caror conservare nu mai poate fi asigurata pana la limita termenului de valabilitate;
h) vanzarea unui produs la un pret aliniat la cel legal practicat de ceilalti comercianti din aceeasi zona comerciala, pentru acelasi produs, determinat de mediul concurential;
i) vanzarea produselor cu caracteristici identice, ale caror preturi de reaprovizionare s-au diminuat.

Iar la art.17 interdictia de a oferi sau vinde produse in pierdere, cu exceptia situatiilor prevazute la art. 16 lit.:
• a) (vanzari de lichidare);
• c) (vanzari efectuate in structuri de vanzare denumite magazin de fabrica sau depozit de fabrica),
• e) (vanzari ale produselor destinate satisfacerii unor nevoi ocazionale ale consumatorului, dupa ce evenimentul a trecut si este evident ca produsele respective nu mai pot fi vandute in conditii comerciale normale);
• i) (vanzarea produselor cu caracteristici identice, ale caror preturi de reaprovizionare s-au diminuat), precum si in cazul produselor aflate in pachete de servicii.

Prin vanzare in pierdere, in sensul art. 17, se intelege orice vanzare la un pret egal sau inferior costului de achizitie, astfel cum acesta este definit in reglementarile legale in vigoare.

Art. 73 din acelasi act normative prevede ca “oferirea spre vanzare a produselor in pierdere in alte cazuri decat cele prevazute la art. 17, cu amenda de la 2.000 lei la 10.000 lei in masura in care nu sunt aplicabile prevederile Legii concurentei nr. 21/1996, republicata”;

Cu alte cuvinte, apararea de pret de derizoriu ar putea fi invocata in instanta pentru anularea contractului care insa a fost incheiat si produce efecte, pana la anularea lui in instanta.

In Romania, situatiile similare de care s-a ocupat biroul Cunescu Balaciu si Asociatii au fot rezolvate amiabil.

Clientii sunt protejati de legea Uniunii Europene privind drepturile on-line.

Ana Maria Andronic, senior associate la casa de avocatura Biris Goran indeamna clientii sa nu ezite sa contacteze ANPC in situatii similare.

“Cu siguranta in situatia in care consumatorii sesizeaza practici comerciale care incalca legea ar trebui sa faca o plangere la oficiul de protectie a consumatorului -- uneori conusmatorii ezita pentru ca se gandesc ca e multa birocratie insa ei sunt destul de prompti in raspunsuri si actiuni si am avut clienti care au facut acest lucru”.

Ambii avocati cat si ANPC incurajeaza clientii sa isi cunoasca drepturile si, daca se simt nedreptatiti, sa apeleze la organismele ce le pot face dreptate.

Tu ai cumparat produse la preturi ireal de mici? Cum a reactionat retailer-ul? Ai apelat la ANPC? wall-street.ro te incurajeaza sa comentezi.