Robert a lucrat inainte de a se alatura Facebook la cea mai mare agentie digitala din Polonia unde, timp de 10 ani, a urmarit indeaproape evolutia tehnologiei si a online-ului, putand privi atat din perspectiva unui om de marketing cat si a unui pasionat de tehnologie care conduce una dintre zonele geografice care evolueaza cel mai rapid pentru Facebook.

“Este fascinant sa aflu ca, in Romania, cu cativa euro, ai Internet aproape nelimitat! In Polonia trebuie sa platesti zeci de euro pentru asa ceva, nu este de mirare ca romanii sunt atat de pasionati de tehnologie si stau atat de mult timp cu nasul in smartphone-uri”, spune el, zambind.

De fapt, continua el, 75% din timpul petrecut pe mobil este in doar patru aplicatii, Facebook si Instagram (retea detinuta de Facebook – n.r.) acoperind 1 din 5 minute, continua el. Valorile sunt valabile si in Romania, cu mici diferente.

100 de milioane de videoclipuri vizualizate, zilnic, de romani

Fiecare wall al fiecarui utilizator din cei peste 1,6 miliarde care folosesc Facebook este personalizat, si, spune Robert, va deveni din ce in ce mai familiar pentru fiecare dintre noi. “Exista insa cateva tendinte comune – prima ar fi din ce in ce mai multe videoclipuri pe fiecare wall in parte. Daca as putea, chiar as accelera aceasta tendinta!”, spune el.

“Nu mai vorbim deci doar de calitatea clipurilor ci din ce in ce mai mult de relevanta lor pentru fiecare dintre noi. Toate vor ajunge sa fie personalizate; pana la urma, vorbim de o retea de comunicare bidirectionala”.

Desi televiziunea inca detine, per total, “partea leului” in bugetele de marketing, Robert subliniaza ca atentia oamenilor se indreapta din ce in ce mai mult catre mobile si se acorda mai multa atentie terminalului mobil decat unui canal anume de TV.

“Da, per total oamenii inca se uita mai mult la televizor, insa nu pe un singur canal. Pe mobile targetezi mult mai precis si atentia este mult mai ridicata. Un exemplu simplu – atunci cand te uiti, intr-un bar, la televizor, acorzi mai putina atentie clipurilor decat daca ai face-o pe mobile. Cand te uiti la TV esti distras si de ce se intampla in jurul tau, este o mai mare distanta intre privire si ecran, comparat cu telefonul mobil, cel mai personal obiect pe care il avem”.

Managerul Facebook incurajeaza deci marketerii, indiferent de industrii, sa incerce sa renunte la preconceptiile conform carora TV-ul este rege si sa priveasca catre canalele alternative, inclusiv mobile-ul, ca suport 360 de grade.

Citeste si:

Si pentru ca tot am amintit de 360 de grade, Robert crede cu tarie ca videoclipurile filmate la 360 de grade vor incepe sa fie din ce in ce mai prezente pe retea si in online, in general. “Mai mult, VR-ul este unul dintre cele mai incitate lucruri care se intampla in lumea tehnologica. Suntem abia la inceput, abia la 1% din capacitate, si deja este un interes major. Nu vom asista la un boom, peste noapte, insa in mod clar realitatea virtuala este aici pentru a ramane. Poti face videoconferinte si sa simti ca esti la aceeasi masa cu interlocutorii tai, cu adevarat!”, spune el, entuziasmat.

Practic, 1/6 din viata noastra ne-o vom petrece urmarind video. Aveti grija deci sa serviti privitorilor continut de calitate – indiferent de platforma, avertizeaza managerul Facebook. “in prezent, pe retea, sunt vizualizate 100 de milioane de ore de videoclipuri/zi si tendinta este crescatoare”.

In ce canale de marketing ar investi daca ar avea un magazin online?

L-am intrebat pe managerul regional Facebook in ce canale ar investi, daca ar reprezenta un retailer care vinde haine.

“O sa raspund sincer – TV, Facebook si Google”, spune el. “TV, pentru ca inainte de a cauta sa cumpere, oamenii trebuie sa stie ca doresc sa faca acest lucru si sa stie ce si de ce sa caute”, explica robert. Facebook si Google, pentru cautari. “Trebuie sa fii eficient, cu un buget cat mai mic. Nu as incerca sa intru pe prea multe canale, sa «raspandesc» clientii. Daca i-as putea convinge sa cumpere direct prin Facebook, ar fi cel mai bine”, explica el.

Spre deosebire de Facebook, pe Instagram nu avem, efectiv, prieteni, cat oameni pasionati de aceleasi lucruri cu care comunicam. “Campaniile pe Instagram se potrivesc in masura in care targetezi, prin imagini de calitate, pasionati de ceea ce tu incerci sa vinzi. Daca esti, de exemplu, vanzator de cafea, exista foarte multe grupuri de pasionati cu care poti comunica. De masini vintage, la fel. Acolo se pune accent aproape total pe imagini”.

Totodata, Robert spune ca, daca nu activezi in industria jocurilor, de foarte multe ori nu este necesar sa lansezi o aplicatie proprie pentru business-ul tau. “Ganditi-va ca sunt 3,1 milioane de aplicatii in lume si numarul lor creste constant si rapid. Este costisitor sa ai o aplicatie proprie, este costisitor sa o marketezi, concurenta este enorma. Gandeste-te bine daca iti aduce beneficii reale”.

Cum promovezi business-urile offline?

Sotia lui Robert Bednarski a deschis saptamana aceasta o cafenea pe una dintre strazile Cracoviei. Cum o va marketa?

“In primul rand, am sfatuit-o sa NU isi faca niciun Website. Nu are nevoie. Nu este magazin online, este un punct de vanzare fizic. Ce va face insa va fi sa puna accent pe Facebook, pe socializare, si pe Pinterest, fotografii expresive si… savuroase, cu cafea! Mai ales la inceput trebuie sa fii atent la costuri si pentru a testa campanii pe Facebook te costa doar cativa euro”.

Cu alte cuvinte, vorbim de o democratizare a pietei. “Daca acum cativa ani trebuia sa ai milioane pentru a te putea bate cu marii jucatori deja stabiliti, acum ai sanse egale, acces neingradit la resurse la care in trecut nici nu puteai visa!”.

“Oamenii petrec cel mai mult timp pe mobile in aplicatii, nu fac atat de mult browsing. Inca un motiv pentru care, cel putin la inceput, nu este necesar sa ai un Website”.

Exclusiv - informatii despre utilizatorii din Romania de Facebook

  • Utilizatori activi lunar - 8,1 milioane
  • Utilizatori activi lunar/mobil - 7 milioane
  • Utilizatori activi zilnic - 6 milioane
  • Utilizatori activi zilnic/mobile - 5 milioane