„Sunteti singurul dezvoltator din lume care poate sa ridice Canary Wharf”, a spus Thatcher.

Intrigat, seful grupului canadian Olympia&York, Paul Reichman, a trimis cinci dintre executivii companiei la Londra pentru a analiza locul in care urma mai apoi sa se ridice districtul de business. George Iacobescu, acum presedinte si director executiv al Canary Wharf Group, a fost unul dintre ei.

Atunci a fost pentru prima oara cand Iacobescu, primul roman numit cavaler de Regina Marii Britanii, a fost in Londra.

Iacobescu a povestit intr-un interviu acordat The Telegraph cum initial s-a ratacit in oras, cum locul in care astazi lucreaza aproape 100.000 de oameni era pustiu si lipsit de orice forma de infrastructura, neavand nici macar apa sau electricitate si cum a fost initial sceptic cu privire la dezvoltarea proprietatilor. „Cand m-am intors, i-am scris o nota sefului meu -Nu va atingeti de proiect-”, isi aminteste managerul.

In ciuda dubiilor initiale ale lui Iacobescu, estul Londrei a devenit unul dintre cartierele comerciale etalon in lume. De asemenea, desi sceptic, Iacobescu a fost entuziasmat de lucrare in ceea ce priveste partea de inginerie, mai ales ca o buna parte din proiect trebuia construita pe apa.

De altfel, Iacobescu, de profesie inginer, a lucrat in Romania pentru compania britanica Wimpey, dezvoltand statii de pompare pentru agricultura.

George Iacobescu s-a nascut in Romania in 1945 si a crescut intr-un mediu pe care il descrie ca brutal, represiv si „cel mai rigid stalinist” regim comunist. El a povestit ca era disperat sa plece din Romania inca din momentul in care a invatat sa citeasca.

Intr-un final la maturitate, dupa cativa ani de asteptare, i s-a oferit pasaportul si a plecat in Montreal.

In 1978, Iacobescu a inceput sa lucreze la Olympia&York si a ajuns sub aripa protectoare a fondatorului firmei, Paul Reichmann.
Dupa ce s-a mutat in New York pentru a lucra la World Financiar Center, Iacobescu a fost inclus si in echipa de elita trimisa in Londra pentru a lucra la Canary Wharf, la acea data cea mai mare dezvoltare din lume.

Citeste si:

„Trebuie sa fii putin nebun ca sa te apuci de o asemenea constructie, pentru ca nu am realizat cat de dificil era. Canary Wharf era o mica municipalitate. Am lucrat la drumuri, transport, crearea unei comunitati. Am cheltuit in primii 3-4 ani aproape 2 mld. lire. Trebuia sa cream un mini oras si costul infrastructurii era urias. Probabil abia in ultimii 5-6 ani ne-am recuperat banii investiti intre 1987 si 1991”, povesteste Iacobescu.

Succesul Canary Wharf a fost doar o chestiune de timp. „In realitate, au trebuit 20 de ani ca proiectul sa devina un succes”, a spus managerul roman. „S-a dovedit ca a fost produsul potrivit, doar ca a fost nevoie de mult timp”, a adaugat Iacobescu.

George Iacobescu ramane ambitios cu privire la proiect in continuare, acesta considerand ca suprafata proprietatilor din Canary Wharf se va dubla in urmatorii 10-12 ani.

De asemenea, romanul considera ca bancile din economiile emergente vor incepe sa intre in spatiile din proiect.„Cred ca in timp vor veni”, spune Iacobescu

De asemenea, Iacobescu a inceput sa primesca telefoane de la lideri politici care au nevoie de expertiza acestuia in proiecte de regenerare urbanistica, asemanator telefonului dat de Thatcher din 1987. Doar ca acum ei suna din China. „Cred ca intr-un fel Canary Wharf este foarte apreciat in tarile care alearga pentru a prinde din urma Occidentul. Probabil am putea sa facem cinci sau sase Canary Wharf maine in China”, spune managerul.

O va face? Ar fi proiecte interesante, spune Iacobescu razand.

Sursa foto: thisislondon.co.uk