Tot mai multe companii din Romania baga bani in crearea atmosferei de acasa la locul de munca. Asta inseamna, concret, ca darama peretii dintre birouri si fac loc pentru „open space”. Totul ca angajatii sa fie mult mai relaxati, sa comunice intre ei si „sa se simta ca acasa”, atunci cand lucreaza noua ore in corporatie.

Un astfel de exemplu este WorkLab, noul concept de open space, amenajarea locului de munca si design interior, lansat de Corporate Office Solutions (COS), companie in amenajari la cheie a spatiilor de birouri din Romania, cu sediul in Bucuresti.

Potrivit managing partnerului COS, Christophe Weller, amenajarea spatiului de 1000 mp in care isi desfasoara activitatea compania a durat un an, iar investitia a atins 100.000 de euro pentru mobilier nou si diferit in functie de departament si mochete care sa se asorteze cu intregul design interior, predominat de culori vii, asa cum se poate observa in imaginile urmatoare.

Imagine 1: Atunci cand vor sa ia o pauza mai relaxata, angajatii COS se pot intinde pe capaneaua din living room-ul cafenea de la munca si sa bea o cafea in timp ce se gandesc la proiectele la care lucreaza.

Imagine 2: In aceasta imagine vedeti spatiul de lucru pentru angajatii departamentului de vanzari. Birourile si scaunele inalte au fost gandite astfel pentru ca respectivii angajati lucreaza in medie patru ore pe zi la birou si in rest au intalniri cu clienti. Pentru ca acestia petrec mult timp in afara companiei, ei nu au un birou dedicat, ci ocupa locurile libere atunci cand isi incep programul de lucru. In plus, birourile inalte au fost alese si pentru acei angajati care vor sa lucreze uneori in picioare pentru ca studiile au aratat ca eficienta si productivitatea vin si cand muschii corpului sunt relaxati in afara statului pe scaun.

Imagine 3: Spatiu pentru o discutie relaxata cu clienti sau intre colegi

Citeste si:

Imagine 4: Birouri separate pentru angajatii a caror activitate necesita putina intimitate

Clientii COS deschisi la transformarea spatiului de lucru in open space sunt companiile multinationale din Romania (Microsoft, Holcim, Adobe Systems, Unilever, Pfizer, Vivacom, GSK, Oracle si altele) in care aceasta schimbare este o traditie impusa de compania-mama, si mai putin companiile romanesti. Singurele astfel de exemple sunt Petrom si eMag.

Desi bugetele finale pentru construirea a unui open space in companiile amintite sunt confidentiale, reprezentantii COS au declarat ca costul mediu pe metru patrat este de 200 de euro. Asta inseamna ca, pentru acei clienti, unde de exemplu COS a amenajat un spatiu de 2.450 metri patrati, potrivit datelor publicate pe site-ul companiei de design, costurile ar fi, la un calcul simplu, 490.000 de euro.

Cu toate ca managing partner-ul COS sustine ca „avem solutii atractive si pentru mediul educational si cel medical”, compania pe care o conduce modifica spatii de lucru, asa cum a mentionat, predominant in mediul privat. Domeniul public este aproape deloc deschis la investitii in reamenajarea locului de munca, comparativ cu companiile private in care deja a schimbat atmosfera de la birou din multinationale.

„Nu este doar de fashion, este un mod de viata”, a subliniat reprezentantul COS despre amenajarea locului de munca, care implica schimbarea mobilierului, asortarea culorilor si introducerea, uneori, a unor pereti mobili care poti mutati atunci cand se doreste largirea spatiului de lucru si transformarea acestuia intr-o sala mare de conferinta sau incaperi separate.

Pretentiile clientilor difera de la un domeniu pofesional la altul, spune arhitectul companiei, Corina Maxim. Cea mai intalnita cerinta este crearea unei sali mari de conferinta, care sa fie sparta de pereti masivi mobili, iar sala de masaj si dus sunt printre cerintele mai deosebite din partea corporatiilor. Chiar si asa, tendinta actuala consta in dusuri pentru angajatii care vin pe bicicleta la locul de munca si o incapere speciala pentru copiii angajatilor.

COS a inregistrat, la sfarsitului lui septembrie, un venit operational de peste 11,2 milioane de euro, cu 12% mai mare fata de anul trecut, iar la sfarsit de octombrie, in ceea ce priveste comenzile plasate, compania a ajuns la 14 milioane de euro. In 2012, in aceeasi perioada de timp, insa, COS atingea 9,5 milioane de euro, iar pe intreg anul a obtinut 11,8 milioane de euro.

Despre 2013, Weller a declarat ca „avem o crestere de 45 % comparativ cu anul trecut in ceea ce priveste comenzile plasate, insa cresterea se va incetini pana la final de an. Ne asteptam sa avem cel putin 15,5 milioane de euro semnati pana la final de decembrie” si a subliniat ca acesta este cel mai bun an al companiei, urmatorul fiind 2008.