"Cred ca doar 60-70% din centrele comerciale anuntate in Romania se vor finaliza, restul de 30% fie nu vor mai fi construite, fie isi vor schimba destinatia initiala si se vor transforma in proiecte rezidentiale sau de birouri. Este greu de estimate care centre comerciale vor avea success si care nu", a declarat acount managerul departmentului de retail al Eurisko, Daniel Nistor.

“In patru - cinci ani sau chiar mai devreme vom asista la primele esecuri in domeniu cand cresterea ofertei de produse comerciale va depasi puterea de absorbtie a pietei si ritmul de dezvoltare economica" a adaugat reprezentantul Eurisko, prezent Zilele Biz.

"Piata autohtona de retail va deveni suprasaturata in doi-trei ani de zile, in conditiile in care vor fi finalizate toate proiectele anuntate de dezvoltatori, situatie care ar conduce la aparitia, in 2009-2010, a primelor esecuri in materie de centre comerciale", sustinea, in urma cu cateva luni, si Bogdan Georgescu, managing partner Colliers Romania.

Citeste si:

Reprezentantul Eurisko a analizat si evolutia yield-ului (randamentul investitional) pe piata romaneasca a spatiilor comerciale stradale, indicator influentat in principal de potentialul de dezvoltare al zonei (orasului) in care este construit centrul comercial, de amplasament, vizibilitate, trafic pietonal existent si previzionat, estimarea chiriilor viitoare, existenta unui chirias in spatiu, natura acestui chirias si dezvoltarea comertului modern in zona.

In Capitala, valoarea yield-ului spatiilor comerciale stradale a scazut simtitor in ultimii doi ani de la 9,5% in 2005, la 8,5% in 2006 si respectiv 6,5% in primele noua luni ale anului, potrivit reprezentantului Eurisko. In celelalte orase mari ale tarii (cel putin 300.000 de locuitori), randamentul investitional al spatiilor comerciale stradale este in prezent de 8-9%, in orasele cu 200.000-300.000 de locuitori de 8,5-9,5%, in orasele cu 100.000-200.000 locuitori este de 10-11%, iar in cele cu mai putin de 100.000 locuitori este de 11-13%.

Principalii jucatori de pe piata romaneasca de retail sunt fondurile de investitii private care fac achizitii de mai mica anvergura (intre 5 si 50 milioane euro), cele institutionale care fac achizitii de anvergura (intre 30 milioane si 500 milioane euro), dezvoltatorii care aduc un plus de valoare proiectelor achizitionate prin experienta acumulata pe piata internationala si micii investitori ce realizeaza tranzactii cuprinse intre 0,5 - 5 milioane euro.