Dezvoltatorii cel mai puternic afectati de "tsunami-ul economic" vor fi cei fara lichiditati, in timp ce grupul celor care vor supravitui este format din oamenii care "stau pe cash" si cei care vor astepta sa treaca criza”, a declarat, pentru Wall-Street, Luiza Moraru (foto).

“Piata locala a mall-urilor va fi afectata, indeosebi dezvoltatorii fara lichiditati. Cei cu proiecte interesante pentru retaileri vor functiona fara niciun fel de probleme. Cand vorbim de efecte, vorbim de intarzieri de proiecte anuntate deja, proiecte la care s-a renuntat, retaileri care sunt fie in stand-by, fie nu se mai dezvolta", a spus Moraru.

Oficialul CBRE|Eurisko nu crede ca retail-ul va fi cel mai afectat sector imobiliar, insa admite ca in contextul crizei nu poate fi totul roz.

“Totusi daca stam si ne gandim la numarul urias de proiecte, la metrii patrati anuntati pe piata si numarul de orase din Romania, ajungem la concluzia ca vom asista la o concurenta acerba in urmatorii trei-cinci ani pe acest domeniu”, adauga Luiza Moraru.

In contextul financiar actual, vor rezista acele proiecte care se vor remarca atat prin locatie si concept, cat si prin arhitectura, atmosfera sau circulatie, crede reprezentantul CBRE|Eurisko.

Mall-urile tematice, una din inovatiile pietei de profil

In opinia Luizei Moraru, este important ca un mall sa reprezinte un “landmark” al unui oras, sugerand ca una din tendintele actuale vizeaza construirea de centre comerciale tematice, care deseori capteaza “culoarea locala”. In acest sens, Luiza Moraru a oferit drept exemplu mall-ul 8a Avenida din Sao Joao da Madeira (Portugalia), dezvoltat de Sonae Sierra, un centru comercial care promoveaza conceptul de “eco-friendly” si in care energia electrica este obtinuta pe baza de panouri solare.

Citeste si:

“Toata lumea vorbeste astazi despre concept, despre locatie, despre brandurile corecte, despre noutatea pe care o aduc brandurile, intrucat suntem inca pe o piata in care ideile abia acum intra. Cred ca dezvoltatorii care vor sa fie pe aceasta piata si care vor sa-si pastreze centrele comerciale si sa le opereze trebuie sa se evidentieze prin inovatie”, considera Moraru.

Alte exemple de centre comerciale cu o tema definita sunt ansamblul Norte Shopping (Portugalia), care a fost construit pe terenul unei vechi tesatorii, pastrand atmosfera prin reconstituirea mecanismelor folosite in acea vreme la tesut. La randul sau, Loure Shopping (Portugalia) este un centru comercial tematizat pe zi si noapte, care incearca sa mentina cumparatorul in interiorul sau cat mai mult timp posibil, prin intermediul magazinelor, food-court-ului, a unui casino sau al unei discoteci.

De asemenea, o alta tendinta este de a construi centre comerciale dedicate exclusiv nevoilor publicului feminin, care reprezinta 80% din consumatorii unui mall.

“Unii dezvoltatori au inceput sa puna accent pe detalii, importante pentru consumatorul feminin, gen toalete, mother room, locuri in care poti sa stai de vorba cu o prietena sau poti sa bei relaxata o cafea. In urma cu cinci ani era inadmisibil sa plasezi cafenele altundeva decat in food-court, acum insa toata lumea incearca sa puna din 30 in 30 de metri o cafenea, un restaurant, unde sa te asezi, sa pierzi cateva minute, dupa care sa pornesti din nou la cumparaturi”, explica Luiza Moraru.

Totodata, dezvoltatorii acorda din ce in ce mai multa importanta food-court-urile, care nu se mai rezuma doar la restaurante de tipul fast-food, ci vizeaza in special localurile “upper-class”, cu o mare varietate de feluri de mancare. In prezent, food-court-urile reprezinta 10-15% din totalul suprafetei inchiriate dintr-un mall.