"Retailul stradal se afla, in prezent, intr-o perioada de stagnare, dupa ce in prima jumatate a anului 2008 cresterile au fost in medie de 15% comparativ cu aceeasi perioada a lui 2007. Stablilizarea s-a produs in a doua jumatate a anului trecut, pe masura ce criza economica internationala s-a facut simtita si la noi", sustine directorul departamentului de Retail al DTZ Echinox, Oana Iliescu.

Potrivit DTZ, in topul celor mai scumpe zone din Bucuresti se situeaza centrul Capitalei cu accent pe Bvd. Magheru, urmat de Calea Victoriei, inregistrandu-se in 2008 chirii variind intre 120-150 euro/ mp.

"In actualul context economic cand principalii consumatori de spatii comerciale stradale - operatorii bancari, farmaciile si cazinourile - isi revizuiesc strategia de dezvoltare, unii dintre ei chiar stopand-o, ne asteptam ca cererea pentru astfel de spatii sa stagneze si chiar sa scada pentru spatiile situate in locatii fara trafic pietonal consistent. Pentru spatiile stradale cu un vad comercial deosebit ne asteptam ca cererea sa se mentina constanta", este de parere Estera Enache, senior consultant in cadrul departmentului de Retail al DTZ.

Reprezentantii companiei mai spun ca pentru prima jumatate a lui 2009 este de asteptat ca nivelul chiriilor pentru spatiile stradale interesante sa se mentina constant, in timp ce pentru zonele semicentrale, cu trafic pietonal redus vom asista la o crestere a gradului de disponibilitate si implicit la o scadere a chiriilor.

"S-a facut resimtita in ultimul an o tendinta a retailarilor de parasire a spatiilor stradale din cartiere in favoarea mall-urilor. Fenomenul s-a remarcat si la nivelul operatorilor din domeniul electrocasnicelor, care au trecut printr-un proces extensiv de dezvoltare a retelei, proces initiat cand spatiile comerciale din mall-uri nu erau o optiune comuna. Cauzele acestui fenomen sunt multiple. Pe de o parte, spatiile stradale sunt limitate ca si suprafata si nu mai raspund intotdeauna exigentelor conceptului de retail modern pe care l-au abordat chiriasii lor in ultima vreme. Mall-urile sunt o alternativa atragatoare pentru multe lanturi de magazine care s-au extins in trecut prin spatii stradale, deoarece ofera suprafete mai mari, flexibilitate in configurarea acestora, trafic sporit si marketing integrat", au adaugat cei de la DTZ.

In plus, acestia considera ca si conditiile contractuale pot fi un alt motiv al relocarii. Astfel, un contract pentru un spatiu stradal este de cele mai multe ori mai flexibil si mai permisiv pentru chirias, acesta putand sa se retraga fara consecinte majore, spre deosebire de contractele de inchiriere pentru centre comerciale, mult mai riguroase si mai rigide, care au o perioada minima de inchiriere de 5 ani, fara posibilitatea chiriasului de terminare inainte de termen.

"Avand in vedere cele de mai sus, eliberarea unitatilor stradale neperformante din portofoliu poate fi o masura imediata intreprinsa de retailerii mari - cum sunt si operatorii de electrocasnice – care trec acum printr-un proces de restructurare a retelei de magazine", mentioneaza Oana Iliescu.

Citeste si:

In ceea ce priveste costurile, reprezentantii companiei de consultanta sustin ca nu e neaparat mai ieftin un spatiu intr-un centru comercial.

"Spre exemplu, pentru o suprafata similara cu cele pe care le ocupa in mod normal un magazin stradal, un retailer ar putea plati chiar mai mult intr-un mall. Avantajul intr-un centru comercial este ca se pot contracta si suprafete mai mari, retailerul obtinand astfel un cost al chiriei pe metru patrat mai mic si un spatiu in care isi poate implementa conceptul", conchid consultantii imobiliari.

Acestia mai spun ca exista in continuare cerere pentru spatiile comerciale semicentrale situate in zone cu trafic pietonal intens, dar ocuparea acestor spatii depinde si de flexibiltatea proprietarilor in negocierea preturilor. In prezent, chiriile pentru spatiile comerciale stradale din zonele semicentrale din Bucuresti variaza intre 25 euro/mp si 45 euro/mp.

DTZ este o companie internatioanala de consultanta imobiliara, cu peste 12.500 specialisti care consiliaza si actioneaza pentru companii multinationale de prestigiu, mari institutii financiare, guverne, dezvoltatori si investitori in 40 de tari din toata lumea. Cu 200 de birouri in 163 de orase, DTZ asigura servicii integrate de agentie, de consultanta de corporatie, brokeraj, evaluari, finantari corporative, managementul proprietatilor si cercetare de piata.

In noiembrie 2002, dupa noua ani de activitate pe piata imobiliara din Romania, Echinox Consulting a incheiat un acord de parteneriat cu compania multinationala DTZ, una dintre firmele leader pe plan international in domeniul imobiliar, Echinox Consulting devenind reprezentantul local al DTZ sub denumirea de DTZ Echinox.

DTZ Echinox asigura o gama larga de servicii pentru investitori, ocupanti si proprietari pe toate sectoarele pietei imobiliare.