“Facturile utilitatilor pot creste cu pana la 20-25% in anotimpul rece, in principal ca urmare a consumurilor aferente incalzirii. Indiferent de forma de energie utilizata, energie electrica sau gaze naturale, consumurile sunt mari si depind de variatiile de temperatura exterioara”, a declarat, pentru wall-street.ro, Catalin Traistaru (foto), seful departamentului de property management al companiei Building Support Services (BSS), unul din cei mai importanti jucatori din piata de administrare a cladirilor.

In ceea ce priveste serviciile de intretinere a spatiului, precum deszapezirea, acestea sunt direct influentate de conditiile atmosferice, tipul si volumul de zapada, temperaturi exterioare si intensitatea vantului. Astfel, mall-urile cu parcari subterane mari sunt avantajate, intrucat zonele care trebuie deszapezite sunt mai reduse, insa au cheltuieli suplimentare pentru asigurarea curateniei in garaj. Pe de alta parte, pentru centrele comerciale cu parcari exterioare mari, deszapezirea este o problema majora, atragand dupa sine costuri pe masura.

“Proprietarii trebuie sa tina cont de faptul ca un mall in care clientul nu gaseste loc de parcare sau in care trotuarele si caile de acces sunt inoperabile, nu poate avea un trafic corespunzator”, subliniaza managerul BSS.

Pe langa costul cu inchirierea utilajelor de deszapezire, dezvoltatorii centrelor comerciale mai au de suportat si cheltuielile cu substantele de combatere si prevenire a inghetului. Daca in anii anteriori se foloseau ca substante de dezghet sarea si nisipul, cu urmari grave asupra pavajului, in prezent, spune Traistaru, se folosesc solutii ecologice de tipul clorurilor de calciu sau magneziu, cu dezavantajul ca sunt de pana la trei ori mai scumpe. Astfel, costurile cu deszapezirea pot insemna o crestere lunara a cheltuielilor cu circa 15–20%.

Problema iluminatului

Un alt aspect ce trebuie avut in vedere, spune reprezentantul BSS, este problema iluminatului. In lunile de iarna, si mai ales in perioada sarbatorilor, cand programul mall-urilor se prelungeste simtitor, ziua este mai scurta si chiar daca unele mall-uri au suprafete vitrate generoase, costurile cu iluminatul cresc considerabil.

Citeste si:

“Impactul acestei probleme pentru chiriasii si proprietarii centrelor comerciale poate fi redus prin aplicarea unor solutii de eficientizare energetica, precum inlocuirea corpurilor de iluminat clasic cu cele economice, montare de senzori de prezenta si utilizarea iluminatului doar in spatiile aflate in folosinta”, a mai explicat seful departamentului de property management al BSS.

In cazul celor patru centre comerciale din reteaua Iulius Group, detinuta de omul de afaceri Iulian Dascalu, costurile de intretinere se mentin, in mare parte, la acelasi nivel, pe tot parcursul anului, potrivit reprezentantilor dezvoltatorului.

Astfel, daca pe timp de vara, facturile la energia electrica sunt mai ridicate, ca urmare a functionarii echipamentelor care asigura aerul conditionat, acestea scad pe timp de iarna. In schimb, in sezonul rece, valoarea facturilor la gaz metan creste fata de lunile de vara, consecinta a necesarului de caldura in cadrul mall-urilor. “Fata de lunile de vara, iarna costurile alimentarii cu gaz cresc cu pana la 15%”, au declarat oficialii Iulius Group.

Un alt exemplu de compensare a cheltuielilor de vara cu cele de iarna dat de compania Iulius Group se refera la actiunile de intretinere a spatiilor verzi, care, in sezonul rece, sunt inlocuite de cele privind deszapezirea.

Reteaua Iulius Group a fost infiintata in anul 1991 de catre Iulian Dascalu si in prezent detine patru mall-uri in Iasi, Timisoara, Suceava si Cluj-Napoca. Omul de afaceri iesean este considerat cel mai mare proprietar de mall-uri, detinand prin intermediul companiei Iulius Group o suprafata construita de 426.346 mp de spatii comerciale.