Bogdan Comanescueste directorul general Accelera, dezvoltator comercial, consultant si trainer de vanzari. El are 20 de ani de experienta nationala si internationala in vanzari, managementul vanzarilor si dezvoltarea comerciala a afacerilor. Comanescu a fost desemnat „Speakerul Anului 2012” la Bucuresti Business Days.

El a vorbit despre prima lectie utila in domeniul antreprenoriatului, pe care a invatat-o ca vanzator intr-un magazin de piese auto, la inceputul anilor `90. "Desi atunci mi-am facut treaba bine si am vandut produsele cerute de client, seful meu mi-a zis ce nu am facut bine: ofera ceva in plus clientului tau, altceva decat ce are el strict nevoie", a explicat Bogdan Comanescu, la Start-Up Wall-Street. Moderatorul si realizatorul emisiunii este Claudiu Vrinceanu, redactor sef al wall-street.ro.

Bogdan Comanescu, cu o experienta de 23 de ani in vanzari, a adaugat ca in acest domeniu este foarte important sa castigi increderea clientului. "Vanzarea inseamna in primul rand castigarea increderii celui pe care il ai in fata, iar daca omul are incredere in tine va cumpara cei ii vinzi".

Primii pasi in deschiderea unei afaceri

Directorul general al Accelera crede ca un antreprenor aflat la inceput de drum trebuie sa actioneze rapid, constant si sa nu stea pe ganduri.

"Inainte de educatie, i-as sfatui pe cei care vor sa isi deschida un business sa actioneze constant si puternic. Angajamentul este cel care iti aduce banii. Constat ca sunt tineri care stau sase luni facand cercetari, pliante, carti de vizita, discutand cu prietenii, dar practic nu se intalnesc cu nimeni sa isi vanda produsul, ceea ce este cel mai important", a afirmat Bogdan Comanescu.

Urmatorul pas pe care un antreprenor trebuie sa il faca este sa invete marketing.

"Un citat spune ca «daca as avea 20 de dolari, de doi dolari as cumpara marfa si de 18 dolari as face marketing marfii respective». Cand te apuci de business trebuie sa tii minte ca sangele care circula prin venele firmei sunt banii, iar acesti bani vin de la clienti. Daca nu vin de la clienti, ci de la banci, e doar o transfuzie", a explicat Comanescu.

El a adaugat ca pentru un antreprenor aflat la inceput de drum este extrem de important sa stie ce vinde in realitare si care ii sunt clientii.

"Orice antreprenor trebuie sa stie ce vinde el in realitate. De exemplu, vand asigurari sau vand liniste oamenilor? Astfel, iti este foarte clar cui ii vinzi, pentru ca trebuie sa iti clarifici cine sunt clienti, nu «oricine care...»", a precizat acesta.

Citeste si:

Cu toate acestea, Bogdan Comanescu spune ca oricat de mult ii place unui antreprenor ceea ce face trebuie sa invete sa delege si sa nu munceasca mai mult decat o facea intr-o companie.

"Unii confunda a-si face o firma cu a-si face un job. Ei le fac pe toate in firma, in loc sa lucreze 8-9 ore, ca in corporatie, ei lucreaza 12-14 ore. Scopul unui business este sa lucreze altii pentru tine. Teama de a delega vine din doua directii: «atat de mult imi place ce fac ca vreau sa fac eu tot» sau din neincrederea in oameni – «nu cred ca altii pot face lucrurile atat de bine ca mine»", a reliefat el.

Esential intr-un business aflat la inceput, in opinia lui Comanescu, este ca antreprenorul sa se implice in vanzari, sa se concentreze pe o strategie de piata si sa se diferentieaza constant de competitori.

De asemenea, un antreprenor la inceput de drum sa isi asume riscurile care se pot ivi, sa aiba incredere in oameni si sa actioneze impreuna cu acestia, precum si sa isi ia ajutoare specializate in domeniile pe care nu le stapaneste.

Ce nu trebuie sa faca un antreprenor

"Niciun business nu trebuie impartit 50%-50%, in cazul 51%-49% este fericire pentru toata lumea. Cand o afacere este impartita 50% cu 50% este cosmar. Mai devreme sau mai tarziu poate naste multa taraganare in luarea deciziilor", a afirmat Comanescu.

Totodata, Comanescu considera ca pentru ca un antreprenor sa aiba succes in businessul initiat, el nu trebuie sa stea mult timp in birou, ci sa mentina relatia cu clientii «fata in fata», sa nu investeasca in lucruri care nu aduc profit (birou sau masina), ci in dezvoltarea produsului si sa nu confunde nevoie din piata cu cererea.

"Antreprenorul nu trebuie sa confunde nevoia de produsul necesar cu cererea produsului. De exemplu, nevoia de training in Romania se ridica la 4 miliarde de euro anual, in timp ce cererea la doar 40 milioane de euro", a precizat Bogdan Comanescu.

Antreprenorul cu peste 20 de ani experienta in business a adaugat ca viitorul apartine businessurilor de nisa, care sunt usor de controlat si cu cheltuieli mai mici.