Iar visul i s-a implinit. Pentru ca in afara de numeroase cantarete, actrite ori femei de afaceri care ii poarta hainele, creatiile sale sa gasesc in peste 90 de magazine partenere din toata lumea, iar 90% din vanzari sunt la nivel international.

„Au contat site-ul, vedetele, calitatea, designul, dar si preturile. Pentru ca trebuie sa ai o colectie buna, preturi, dar si sa poti intra intr-o retea internationala. Insa, odata ce livrezi produsul, cel mai mult conteaza reactia publicului”, afirma fondatoarea MLH Creation Factory.

Maria Lucia Hohan si-a inceput businessul in 2003 cu o investitie de 800 de euro, banii fiind primiti de la tatal ei, care pentru a-i imprumuta banii a pus-o sa faca un plan de business. Suma a fost investita in achizitia a doua masini de cusut.

Am crezut ca ce planuiesc se va intampla in maximum sase luni

“Nu aveam foarte multe optiuni Nu aveam unde sa lucrez in domeniu in Romania. Nu am avut mult timp sa ma gandesc, am pornit pe un drum si, probabil ca, daca ar trebui sa pornesc din nou, nu as mai face-o. Am inceput cu resurse foarte putine. Cred ca stiam in ce directie ma indrept, dar nu-mi imaginam cat timp o sa ia. Am crezut ca ce planuiesc se va intampla in maximum sase luni si s-a intamplat in zece ani. Nu stiam la ce nivel voi ajunge, dar ce imi doream era sa am distributie la nivel global, un brand bine cunoscut, nu doar un simplu atelier de croitorie, si produse care sa fie la aceleasi standarde cu cele ale designerilor internationali celebri”, spune Hohan.

Si-a lansat afacerea dupa ce anterior a studiat un an la CREAPOLE- Ecole superieure de design industriel din Paris si doi ani LISAA-L'institut superieur des arts appliquees, tot la Paris. De asemenea, a lucrat pentru casa de moda Krizia, sub indrumarea fondatoarei companiei Mariuccia Mandell.

„E mult spus ca am invatat business la scoala, dar invatam sa ne prezentam. Invatam sa ne comunicam ideea, produsul, in timp ce aici nu se pune foarte mult accentul pe asta. Eu am avut o sansa enorma sa plec acolo. Scoala este necesara, dar nu suficienta, conteaza foarte mult partea autodidacta, nu poti sa te astepti sa inveti tot. Pleci cu niste notiuni, inveti cum sa iti exploatezi creativitatea, cum sa extragi ideile din tine si din exterior. Acolo partea creativa dureaza trei ani, dupa care mai sunt doi ani de business si management, dar sunt la alegere. Eu am invatat de una singura zona de business”, spune fondatoarea MLH Creation Factory.

In cei 11 ani de la momentul in care a inceput businessul, cel mai dificil lucru a fost gasirea clientilor. Insa, in prezent, acest lucru nu mai este o problema.

Numarul de cliente si de comenzi s-a triplat in 2013

In 2006 a inceput sa participe la targuri internationale de profil, iar anul trecut, datorita extinderii globale, compania si-a triplat numarul de comenzi si de cliente.

„Ne-am extins foarte mult in Europa, Rusia, Brazilia, SUA, Africa de Nord, Australia. In Asia suntem deocamdata destul de putin prezenti. In jur de 90% din vanzari sunt la nivel international, iar cele mai importante piete sunt Orientul Mijlociu si Europa. Insa vanzarile depind de la sezon la sezon. Daca avem rochii putin mai acoperite, cu maneci mai lungi au mai mult succes in Orientul Mijlociu, in timp ce daca folosim culori mai tari se vor vinde mai bine in Europa de Sud. Pe de alta parte, daca sunt culori mai inchise se vand mai bine in Europa de Nord”, explica Maria Lucia Hohan.

Cresterea din 2013 a facut ca numarul de angajati ai MLH Creation Factory sa se dubleze anul trecut si sa ajunga astfel la 65. Dintre acestia, 40 lucreaza in fabrica din cartierul Rahova din Bucuresti (foto 3).

Citeste si:

Obiectivul pe 2014: consolidarea relatiei cu clientii actuali

Nu ofera detalii despre valoarea vanzarilor de anul trecut si nici despre cea a unei comenzi medii. Insa in 2012, MLH Creation Factory a avut o cifra de afaceri de aproape 785.000 de euro si un profit net de circa 62.000 de euro, conform Ministerului de Finante.

Tocmai pentru ca cel mai dificil este sa gasesti clienti, Maria Lucia Hohan afirma ca principalul obiectiv pentru acest an este sa consolideze relatia pe care o are cu cele care au cumparat macar o data un produs al sau.

„Vreau sa ne extindem anul acesta, pentru ca, bineinteles ca imi doresc sa fim peste tot. Dar cel mai important este sa-mi pastrez clientii actuali. Daca anumiti clienti au comandat un sezon, in primul rand pe acestea vreau sa-i mentin, sa devina permanenti. Sa-i faci sa comande sezon dupa sezon. Avem si clienti barbati, dar destul de rar. Mai sunt si mame ori prietene care cumpara, dar, in general, fiecare isi cumpara pentru ea. Cele care cumpara produsele noastre le iau pentru evenimente care marcheaza lucruri importante in viata lor, precum balul de absolvire, nunta, botez sau diferite gale”.

Online-ul a fost sansa mea

Produsele Mariei Lucia Hohan pot fi cumparate de la showroom-ul acesteia din cartierul Cotroceni din Capitala (foto 4), de pe site-ul mlh-shop.com si din 90 de magazine partenere din toata lumea.

„Investitia intr-un magazin propriu ar fi foarte mare, dar sunt sigura ca va veni momentul. Practic, eu am nevoie de zece ani sa cresc si din momentul acesta cred ca mai pot adauga inca zece pana la deschiderea unui magazin propriu in una dintre capitalele europene ori in New York. Nu pot sa spun exact cat inseamna partea de online din vanzarile noastre, dar este un procent semnificativ si a fost fereastra noastra catre lume. Online-ul a fost sansa mea, sunt un copil al online-ului. Site-ul a fost lansat in 2004, intai am avut site-ul si apoi am avut toata colectia. Am inceput cu produsul, dar cum nu aveam foarte multa experienta m-am gandit cum sa-l prezint si sa-l ambalez. Mergeau in paralel lucrurile. Tine si de scoala pentru ca acolo invatam sa facem lucrurile acestea", afirma Hohan.

Intrebata daca ia in considerare sa se extinda si pe alte segmente decat cel de femei, spune ca da, dar totul va urma pas cu pas.

„Avem multe planuri, dar trebuie intai sa organizam productia astfel incat sa fie posibile aceste lucruri. O sa le facem pe toate. Totul are legatura cu productia”, spune antreprenoarea.

Chiar daca ar avea mai multi bani, spune ca nu vrea sa isi vanda afacerea si crede ca nu o face nici pe viiitor.

„Nu vreau sa vand, dar depinde de partener. Insa prefer sa controlez situatia decat sa fiu miliardara”, mai spune Maria Lucia Hohan.