Anita Roddick s-a nascut pe 23 octombrie 1942 in provincia Sussex din Marea Britanie, intr-o familie de emigranti italieni, care detinea o cafenea in micul oras Littlehampton. Dupa terminarea studiilor s-a angajat ca profesoara la Bath College of Higher Education, lucrand apoi pentru Natiunile Unite. In numeroasele calatorii din acea perioada Anita l-a cunoscut pe Gordon Roddick, care avea sa-i devina sot in 1970. Cuplul a inceput propriile afaceri, deschizand un restaurant si un hotel in Marea Britanie.

Afacerea The Body Shop, o companie de productie si distributie de cosmetice, a avut ca obiectiv generarea unui venit propriu pentru Anita si cele doua fiice ale sale, in perioada in care sotul, Gordon, era plecat in America. Anita a pornit afacerea fara experienta in domeniu, realizand in scurt timp ca antreprenoriatul inseamna de fapt creativitate si o continua lupta pentru supravietuire.

“Conducerea primului magazin The Body Shop m-a invatat ca afacerea nu este doar stiinta financiara, totul se rezuma la comert, la faptul de a achizitiona si a vinde. Este vorba despre crearea unui produs sau serviciu atat de reusit incat oamenii sa fie dispusi sa dea bani pe el”, sustine Anita intr-o declaratie aparuta pe site-ul companiei www.thebodyshop.com.

Totusi, The Body Shop nu a fost inspirat doar de necesitatea financiara a doamnei Roddick. Anii de calatorie intensa in folosul Natiunilor Unite au insemnat o vasta cunoastere a diversi oameni din diferite continente, experienta care si-a lasat amprenta si in proiectul companiei de cosmetice. In educatia Anitei se simt si influentele mamei, educate in spiritul reciclarii si ecologismului, concepte care stau si astazi la baza obtinerii etice a produselor The Body Shop.

“De ce sa arunci un recipient cand il poti reumple? De ce sa cumperi mai mult decat ceea ce folosesti? Ne comportam asa cum facea mama in timpul celui de-al doilea razboi mondial, reciclam tot ceea ce puteam refolosi”, isi aminteste Anita, declarand ca aceste idei au stat la baza fundatiei activiste din spatele numelui The Body Shop.

Succesul in afaceri inseamna mai mult decat o idee buna, aici intervine si timing-ul. The Body Shop a aparut intr-o perioada in care Europa imbratisa conceptul “verde”, verdele fiind si culoarea logo-ului companiei, singura culoare care se preta peretilor vechi ai primului magazin The Body Shop. Astazi, marca The Body Shop este recunoscuta imediat datorita culorii verzi, care sugereaza, cat se poate de direct, ecologismul si folosirea ingredientelor naturale in cele peste 300 de produse cosmetice ale companiei.

Al doilea magazin The Body Shop s-a deschis dupa sase luni, timp in care Gordon s-a intors in Marea Britanie, venind cu ideea de a finanta mai multe magazine. Reteaua de francize s-a extins si in Europa, America si alte regiuni, compania devenind publica in 1984.

Succesul The Body Shop s-a datorat, de la inceput, dedicatiei de a contribui la schimbarile sociale si de mediu, de a comunica, prin produsele naturale vandute in magazine, drepturile umane si problemele mediului inconjurator, vizibile in deceniile care au urmat.

S-a nascut astfel initiativa The Body Shop Community Trade, odata cu asistarea Anitei, in 1989, la o intalnire a triburilor amazoniene la Altamira, locul desfasurarii unor proteste vehemente impotriva unui proiect hidro-electric care ar fi distrus sute de hectare de padure tropicala, afectand regiunea.

Citeste si:

“Trebuia sa fac ceva care ar fi putut ajuta comunitatea, ca acei oameni sa isi pastreze intact mediul si cultura. M-am gandit la nuca braziliana, prelevata de indieni din padurile tropicale si apoi macinata pentru a produce un ulei foarte hranitor pentru corp. Aceasta a fost prima mea relatie de afaceri cu acei oameni, pe atunci neobisnuiti cu activitati comerciale. Desi au existat numeroase riscuri, si acum, dupa 13 ani, lucram in parteneriat”, declara Anita, citata pe site-ul oficial al companiei.

Proiectul brazilian s-a extins cu infiintarea Green Pharmacy, care isi propune sa limiteze dependenta comunitatilor indigene fata de medicamentele scumpe si moderne, producand remedii naturiste pe baza plantelor care se gasesc in regiunile tropicale, accesibile acestor comunitati. O alta vizita in Glasgow a deschis parteneriatul cu Soapworks, o fabrica locala care produce sapunuri pentru companie, completand gama de produse de corp.

The Body Shop a dezvoltat pana in prezent 42 astfel de programe in 26 de state, printre care India, Nepal, Cuba, Ghana. Schimbul de ingrediente naturale, fie ca era vorba de ierburi, seminte, boabe de cacao sau fructe exotice, a insemnat un ajutor financiar pentru comunitatile respective si punerea bazelor unor afaceri care sa garanteze independenta acestora.

In 1990, Anita Roddick a vizitat Romania, lansand programul Romanian Relief Drive, devenit acum Children of The Edge, prin care se ofera ajutor orfanilor si copiilor afectati de calamitati, conflicte in familie, invaliditati si boli grave ca SIDA. Un an mai tarziu, The Body Shop ajunsese la un numar de 700 de magazine la nivel mondial, Roddick primind distinctia World Vision Award for Development Initiative, unul din numeroasele premii din cariera doamnei The Body Shop.

The Body Shop a fost votat in 2004 al doilea cel mai de incredere brand din Marea Britanie, ocupand locul 28 in clasamentul celor mai apreciate marci din lume. Cu un an inainte, Anita Roddick primea distinctia de cavaler acordata de insasi Regina Elisabeta a II-a a Marii Britanii, devenind Dame Anita Roddick, titlul fiind varianta feminina a celebrului rang de “Sir”.

Perioada anului 2005 a insemnat pentru fondatoarea The Body Shop retragerea din comitetul executiv al companiei si anuntarea cedarii averii personale in valoare de 51 milioane de lire sterline (104 milioane de dolari). Desi Roddick a parasit board-ul de conducere, ea isi dedica totusi timp afacerii The Body Shop, adaugand noi valori si initiative unei industrii care se traduce, pentru majoritatea investitorilor, in profituri uriase si atat.

Urmatorul pas a surprins industria frumusetii prin achizitionarea companiei The Body Shop de catre L’Oreal, pe 17 martie 2006. Suma vehiculata s-a ridicat la 652,3 milioane de lire sterline, potrivit cotidianului The Independent. Tranzactia s-a lasat cu numeroase controverse, in special datorita implicarii L’Oreal in testarea produselor pe animale, ceea ce contrazice valorile companiei engleze.

Al doilea motiv de ingrijorare a fost partiala detinere a grupului L’Oreal de catre Nestle, companie care a fost implicata in scandalul de boicotare a campaniei sale de marketing pentru laptele praf livrat in tarile subdezvoltate. Organizatia dezvolta relatii comerciale in 41 de state, antrenand peste 6.000 de angajati.

Astazi, The Body Shop se identifica cu valorile promovate de Anita: responsabilitate sociala, respectul pentru drepturile umane, protectia mediului si a animalelor (The Body Shop se declara impotriva testarii produselor pe animale) si respectul absolut pentru Community Trade. The Body Shop este mai mult decat “a one-woman-show”, este un concern global care incorporeaza mii de oameni gata sa impartaseasca obiectivele si misiunea companiei “verzi”.