In Romania, ca si in Occident, antreprenorii se pot conecta cu lumea investitorilor direct prin intermediul Internetului.

FundingUniverse.com a fost creat special ca un loc virtual de intalnire intre antreprenori si investitori. Rapid si eficient, site-ul l-a ajutat pe tanarul Nate Alder, fondator al Argon Tehnologies (www.argongear.com), sa obtina o finantare de 375.000 de dolari din partea unui business angel.

Compania produce si distribuie echipament sportiv destinat in special sporturilor extreme, brevetand tehnologia Klymit, care asigura lejeritate si confort maxim. Initial, proiectul a fost respins de investitori, insa o privire mai atenta asupra start-up-ului creat de trei studenti de la Brigham Young University, Statele Unite, le-a asigurat aproximativ 12 oferte. “Cand ne-am intalnit fata in fata, atunci s-a produs diferenta. Sansele cresc semnificativ”, afirma Alder, citat de WSJ.

Daca intalnirea definitorie pentru viitorul unei afaceri se face face-to-face, contactele se obtin online, deoarece lumea investitorilor business angel nu este atat de transparenta, chiar ineficienta, dupa cum o caracterizeaza Brock Blake, CEO FundingUniverse. “Business angels nu se plimba pe strazi cu un semn mare pe spate care indica ‘Angel Investor’”, sustine Blake.

FundingUniverse a debutat in urma cu doi ani, cu cateva mii de dolari. Antreprenorii sunt liberi sa isi posteze planurile de afaceri, care sunt consultate si introduce catre investitorii cu un portofoliu asemanator start-up-ului propus. Dupa postarea gratuita a planului de afaceri, serviciile companiei si dialogarea cu investitorii atrasi de idee se taxeaza cu tarife lunare cuprinse intre 20 si 50 de dolari, in functie de solicitari.

Pasul urmator este fixarea unor intalniri, unde aproximativ 50 de business angels sunt adunati intr-o camera pentru a rasfoi aproximativ zece proiecte intr-un interval, in medie, de sapte minute. Aceste evenimente de “speed-pitching” se organizeaza in statele americane, urmatorul pe lista fiind Utah, cu sase intalniri deja stabilite pentru 2008.

Reteaua are in prezent 718 investitori si 21.000 de antreprenori, potrivit lui Blake. Insa nu e singura. FundingPost este un serviciu similar, care introduce antreprenorii investitorilor din baza de date si taxeaza 100 de dolari pentru inscrierea pe site. Un pachet de servicii solicitate poate ajunge si la 2.000 de dolari, in functie de exigentele clientilor. In ultima luna, peste 100 de planuri de afaceri au fost puse la dispozitia investitorilor.

Citeste si:

In Romania, initiativa unui proiect care sa adune sub acelasi acoperis antreprenorii talentati si investitorii business-angels in cautare de idei proaspete, ii apartine tanarului om de afaceri Mihai Andrei, fondator BizAngels (www.bizangels.ro).

”BizAngels a aparut ca idee acum doi ani, a durat cateva luni cercetarea de piata, webdesignul si crearea softului din spatele web-site-ului. In septembrie 2006 a fost lansat”, ne povesteste Mihai, adaugand ca ideea i-a venit in urma experientei din Londra de la Camera de Comert a Vestului Londrei, cand si-a dat seama ca nu exista un astfel de serviciu in Romania.

Astfel, tanarul antreprenor a dat start ideii sale de a reuni virtual cele doua tabere, cei ce isi doresc finantare si cei care finanteaza propunerile de afaceri. “Webdesigne-ul si cu softul s-au ridicat la aproximativ cateva mii de euro plus restul cheltuielilor de marketing si promovare. In prezent sunt peste 130 de investitori si aproape 300 de antreprenori”, continua Mihai.

Inscrierea planului de afaceri pe site este gratuita, insa, daca antreprenorul doreste sa raspunda unui business angel care isi manifesta interesul, taxa este de 100 de euro, pentru fiecare proiect aflat in joc.
Cele doua proiecte finantate pana acum, unul in distributie IT si unul in imobiliare, confirma insa faptul ca, in Romania, lucrurile se misca putin mai greu decat in State. “In medie, sunt facute intre cinci si zece propuneri de afaceri pe luna. La acest capitol antreprenorii romani primesc note mici, exista inca o oarecare retinere la unii in a-si pune propunerile, pe partea cealalta investitorii, atat romani cat si straini, ii asteapta cu interes”, afirma acesta.

Chiar si asa, cererea exista, numarul de antreprenori inscrisi pe site demonstrand ca exista sustinere a afacerii, atat timp cat exista persoane cu o viziune clara in afaceri. Si, bineinteles, oameni dispusi sa investeasca in noi provocari, fie si pentru diversitate.

“Este un serviciu de nisa, chiar elitist, business angels sunt in general persoane peste medie, atat ca intelegere a afacerilor, cat si ca venituri din acestea. La fel si cei care pun propuneri de afaceri pe site sunt antreprenori care inteleg jocul si faptul ca dai ceva, primesti ceva; nu in ultimul rand sunt dispusi sa faca efort sa exprime ideile si sa trimita propunerea si sa se implice pentru reusita acesteia”, incheie Mihai.