Daca ati intreba un antreprenor care sunt factorii determinanti cu impact direct asupra performantelor si activitatilor unui business, teama de ziua de vineri, 13, numita in limbajul medical american paraskevidekatriaphobics, probabil ca nu s-ar regasi pe lista.

Potrivit unui studiu citat de revista Entrepreneur, 9% dintre americani au aceasta boala, mai mult, cercetarile efectuate releva ca din cauza acestei zile din calendar se pierd intre 800 si 900 milioane de dolari.

Astfel, exista sanse ca majoritatea persoanelor sa fie influentate intr-un mod superstitios in activitatea profesionala pe care o au, fie ca vorbim de un costum norocos purtat la un interviu important sau de ceea ce “spune” horoscopul in ziua in care au o intalnire de afaceri importanta.

Poate ca aceste lucruri par irationale insa, conform lui Stuart Vyse, profesor de psihologie al unui colegiu din Connecticut, aceste actiuni/superstitii sunt de inteles, mai ales in vremuri de incertitudine economica.

“In lumea de business, exista un sentiment acut de nesiguranta si incertitudine, fapt care ii determina pe oamenii de afaceri sa caute solutii pentru a castiga controlul asupra unor evenimente desfasurate, chiar daca, in final, acestia nu pot schimba situatia cu nimic”, spune profesorul.

“Ceea ce porti intr-o anume zi, cafeaua pe care o bei de dimineata-acestea sunt tipuri de lucruri care nu pot afecta venitul companiei tale la finalul unei zile, dar, cu toate acestea, foarte multe persoane isi pun credinta in astfel de superstitii pentru a fi sigure ca au facut tot ce le statea in putinta ca sa pastreze afacerea in siguranta", adauga Vyse.

Desi Vyse nu este adeptul comportamentului irational, el recunoaste ca superstitiile pot aduce anumite beneficii psihologice, cum ar fi increderea in sine sau starea de confort pe care aceasta trasatura o ofera.

“Nebun sau nu, te simti mai bine odata ce le-ai facut (superstitiile)”, mai spune Stuart Vyse.

De asemenea, Lauren Block si Thomas Kramer, profesori de marketing si afaceri internationale la Scoala de Afaceri Baruch din Zicklin, sunt de parere ca pot fi luate masuri de catre companii pentru a reduce pierderile cauzate de ziua de vineri, 13, precum si de a valorifica pozitiv superstitiile.

Cei doi profesori au analizat ideile de succes ale unei campanii de marketing construita pe baza cifrei 7 (sapte), considerata norocoasa in culturile occidentale.

Citeste si:

Pentru ca oamenii sunt predispusi in mod involuntar la risc in ziua de vineri, 13, dar si pentru ca acestia au o tendinta de a lua mai greu decizii, se pierd sute de milioane de dolari la o astfel de data.

“Oamenii nu mai fac atat de multe cumparaturi si evita sa iasa din casa sau sa zboare cu avionul”, afirma Kramer.

Superstitiile si afacerile nu merg mana in mana in culturile occidentale, insa in Asia-in special in China si Taiwan-se afla in deplina concordanta.

Potrivit unui studiu realizat de catre Block si Kramer, superstitiile pot influenta obiceiurile de cumparare ale taiwanezilor, mai ales atunci cand este vorba de culori si de numere norocoase sau cu ghinion.

In concluzie, Kramer spune ca oamenii de afaceri trebuie sa cunoasca toate superstitiile care exista pe piata pe care o targeteaza, pentru a putea specula si a mari profitul, dar si pentru a nu comite anumite erori care ar putea sa aduca ghinion.

In vremuri de criza, antreprenorii incearca asa numita stiinta a bucuriei pentru a construi afaceri infloritoare. Aceasta perioada testeaza priceperea antreprenoriala prin concepte psihologice care, daca sunt induse in comportamentul si strategia oamenilor de afaceri, pot avea rezultate pozitive asupra companiilor si a business-urilor pe care le conduc.

Psihologia pozitiva se manifesta, in forma curenta, prin optimism, bucurie si fericire, arata Martin E. P. Seligman, profesor la Universitatea din Pennsylvania. Majoritatea ideilor emise si a teoriilor create de acesta si-au gasit aplicabilitatea in mari companii ale secolului nostru, dupa cum arata BusinessWeek-Toyota Motor, Ann Taylor Stores (ANN), BP Castrol Marine, Marina Statelor Unite etc.

In plus, alte studii demonstreaza faptul ca sentimentul de fericire manifestat la locul de munca poate imbunatati castigurile unei companii, profitabilitatea acesteia, relatia cu angajatii, loialitatea consumatorilor, cat si siguranta la lucru.

De asemenea, sentimentele pozitive cresc nivelul de creativitate si maresc capabilitatea antreprenorului de a rezolva diverse probleme sau de a rezista la stres.

Ceea ce este cert in privinta acestor superstitii este ca, atata timp cat sunt luate in considerare, ele pot crea cadrul necesar indeplinirii scopurilor de business, si pot adauga gratitudine, speranta si o doza de autocontrol fiecarei zi de lucru. Iar antreprenorii fericiti, care iau aminte la aceste superstitii, construiesc afaceri mai rezistente in timp, echipe mai solide si mai productive.