Absolvent al Facultatii de Management din cadrul ASE si un doctorat in economie, Razvan Beschea a inceput, la varsta de 17 ani, sa aduca televizoare second-hand din Germania, pe vremea cand RTC si Altex se dezvoltau pe aceasta nisa de business. Inainte de aceasta experienta, Beschea pleca in Turcia, alaturi de un prieten, de unde aducea baterii de ceas. In 1990 ajunsese sa castige de zece ori mai mult salariul pe care mama sa il avea ca inginer chimist.

Ulterior, dupa un experiment esuat in zona transporturilor, Razvan Beschea (foto) a demarat business-ul Albatros pe o piata cu concurenta interna (Tehnoton si Albalux) si externa (Daewoo). Investitia initiala s-a ridicat la aproximativ 40.000 euro. La inceputul, portofoliul era alcatuit din doar doua modele de masini de spalat semiautomate, in prezent acesta cuprinzand 90 de produse din diverse categorii, numarul acestora putand creste pana la 100 de produse in acest an.

“Una din problemele cu care ne-am confruntat la inceput a fost capitalul foarte mic raportat la ne propuneam sa facem. Si in al doilea rand eram necunoscuti in piata si trebuia sa promovam brandul, coroborat cu o oarecare lipsa de incredere. Brandul Albatros nu a fost cel mai ieftin ca pret, ci a fost de la inceput pozitionat ca si convenabil”, povesteste Beschea.

Daca in 2004, Albatros a vandut 5.000 de bucati din cele 4 modele de masini de spalat semiautomate existente la vremea respectiva, ajungand in decembrie 2009 sa introduca pe piata un numar de peste 12.500 de produse.

Produsele sunt importate din China si Turcia, in prezent existand discutii pentru astfel de activitati si cu Polonia, Macedonia si Lituania.

De asemenea, compania detine depozite inchiriate in Bucuresti si Bacau, respectiv un showroom in Cluj-Napoca. Potrivit lui Razvan Beschea, exista planuri pentru constructia unui depozit propriu, in Bucuresti sau Bacau, insa momentan varianta spatiilor inchiriate este mai potrivita.

Produsele Albatros sunt comercializate in peste 500 de magazine din intreaga tara, in retele precum Dedeman si Flanco.

“Consumatorul s-a maturizat, este mai reticent la hiperoferte, este mai atent la caracteristicile produsului. In 2001-2002 stiau ca vor sa-si cumpere o masina de spalat, acum se intereseaza de service, de caracteristici. Si migreaza din zona de scump spre convenabil”, subliniaza Beschea o serie de tendinte din piata de electrocasnice.

Ponderea Albatros in afacerile Alf Electrocasnice, companie care inglobeaza inca trei business-uri – Limpio bazat pe sisteme de curatenie, pardoseli din bambus si canapele – este de 80%. Alf Electrocasnice a raportat anul trecut o cifra de afaceri de 5,5 mil. euro. Investitia in celelalte trei afaceri a fost cuprinsa intre 200.000 si 300.000 euro.

“Pentru acest an am fi multumiti sa realizam aceleasi afaceri ca si anul trecut. Avem si un scenariu optimist pentru evolutia companiei, care indica o crestere de 30% comparativ cu 2009”, afirma managerul Alf Electrocasnice.

Printre produsele care inregistreaza cele mai mari vanzari sunt masinile de spalat semiautomate, aspiratoarele, cuptoarele electrice si cu microunde, hotele.

Chiar daca celelalte afaceri au fost afectate de criza financiara, Razvan Beschea declara ca nu are in plan renuntarea la aceste business-uri.

“Am corelat stocurile cu cererea, in cazul parchetului am fost nevoiti sa vindem sub pretul de intrare. In ceea ce priveste afacerea cu canapele, a fost afectata de criza financiara, inca nu am reusit sa o stabilizam, insa, in ambele cazuri, nu voi renunta la aceste business-uri. Ma astept sa vad dupa luna iulie o inversare de trend, o usoara imbunatatire”, spune Beschea.

Canapelele sunt importate din China, Vietnam si Indonezia, iar pardoselile din China, in prezent existand discutii in acest sens si cu Brazilia.