In trimestrul intai al acestui an, hotelurile de 4 si 5 stele din Capitala au inregistrat un grad de ocupare mai mare fata de aceeasi perioada din 2010. Astfel, tendinta de crestere a pietei, cererea de evenimente si servicii au dus la modificarea pietei.

Spre exemplu, hotelul Radisson Blu si aparthotelul Centre Ville au avut un grad de ocupare de 67% in T1, usor peste nivelul din anul precedent, iar hotelul Howard Johnson Grand Plaza a inregistrat un grad mediu de ocupare de aproximativ 55%, mai mare cu 10 procente fata de perioada similara a anului trecut.

"Inceputul de an, de obicei, nu se caracterizeaza printr-un grad de ocupare mare in hoteluri. Pentru primele doua luni din 2011, rata de ocupare a hotelurilor de 4 si 5 stele este de 50-55%. La Crowne Plaza, gradul de ocupare in ianuarie si februarie a fost de 50%, fata de 40%, in anul precedent", declara intr-un interviu acordat wall-street.ro luna trecuta Franz Rattenstetter, directorul general al hotelului. [Mandat in criza: Ce planuri are noul CEO al Crowne]

Mandat in criza: Ce planuri are noul CEO al Crowne Plaza

Mandat in criza: Ce planuri are noul CEO al Crowne Plaza

In acest context, spectaculoase sunt cifrele inaintate de Adrian Catalin Petre, proprietarul Carol Parc Hotel, care afirma ca gradul de ocupare in hotelul sau (27%) a cunoscut un avans de 52% in primele trei luni ale anului.

La polul opus se afla Rin Grand Hotel, care a avut parte de o stagnare in primul trimestru comparativ cu acelasi trimestru al anului anterior. Din punct de vedere al gradului de ocupare, Rin Grand Hotel a inregistrat un procent de 36% (900 camere operationale), Rin Airport - 38%, iar Rin Central - 51%.

Cum variaza tarifele pentru o noapte de cazare

Tariful mediu pe camera in trimestrul unu din 2011 la Carol Parc s-a situate la 171 euro/noapte, fata de 159 euro/noapte, in T1 2010.

"Tarifele se situeaza inca la cotele din 2009 - 2010, atat pe segmentul de cazare, cat si la evenimente. Segmentul preponderent la hotelul Howard Johnson Grand Plaza ramane cel al turismului de business, cu o pondere de 80% din totalul cazarilor. Segmentul turismului de leisure este prognozat sa creasca pe perioada verii, in lunile iunie - august", declara Sonia Nastase, general manager Howard Johnson.

La hotelul Rin Grand, tariful mediu pentru o noapte de cazare a fost de aproximativ 45 euro/camera, situandu-se la acelasi nivel ca in primul trimestru al anului trecut.

Pentru o camera standard (cu un dormitor) la Radisson Blu, tarifele din T1 sunt aceleasi ca si anul trecut. "Preturile pornesc de la 120 euro/noapte, variaza in functie de marimea si facilitatile camerei", spune Adrian Adam, director de vanzari si marketing al hotelului de cinci stele.

Ceea ce s-a intamplat in primele trei luni ale acestui an nu constituie «material» suficient pentru a generaliza asupra unui trend in piata.

Citeste si:

In plus, dupa cum arata Adrian Adam, situatia economica internationala influenteaza in mod direct hotelierii de 5 stele din Bucuresti, deoarece majoritatea clientilor acestora sunt oameni de afaceri care lucreaza pentru multinationale.

"Este de asteptat, insa, ca evolutia gradului de ocupare in hoteluri sa fie una pozitiva pana la sfarsitul anului, avand in vedere ca volumul cererii pe segmentul nostru este intr-o usoara crestere", conform Soniei Nastase.

Aceasta sustine ca, desi intr-o prima faza hotelurile de 5 stele s-au confruntat cu venituri reduse, rezultate din necesitatea de a scadea tarifele pentru a se mentine in limitele de buget ale oaspetilor loiali, pe termen mediu si lung acest lucru inseamna de fapt un castig, deoarece clientela a fost pastrata.

Intrucat nu se intrevad semnale economice pozitive sau bugete in crestere de partea clientilor business, cresterea substantiala a cererii de servicii si facilitati Carol Parc Hotel se datoreaza tocmai adancirii crizei si micsorarii bugetelor companiilor.

"Evenimentele nu mai strang laolalta sute de participanti, cu necesitati de zeci de camere si spatii imense. Politica de preturi mai accesibila, orientata mai mult pe pachete complete accesibile si mai putin pe servicii individuale exclusiviste, face ca fiecare client sa gaseasca loc pentru un eveniment de dimensiuni «boutique»", declara Adrian Catalin Petre.

Tarifele pentru salile Carol Parc Hotel au ramas constante anul acesta - 150 euro/ora.

Exista evenimente traditionale care se repeta in fiecare an, pe care Radisson le-a avut si in anii trecuti, in ciuda crizei, dar si anul acesta.

"Avem si evenimente legate de pregatirea personalului (training) din diferite companii, conferinte de presa sau lansari de produse care sunt legate de momente specifice din activitatea firmelor. Majoritatea clientilor nostri sunt firme multinationale, insa exista si companii romanesti sau asociatii destul de active in zona organizarilor de evenimente", precizeaza directorul de vanzari si marketing al Radisson Blu.

Din punct de vedere al organizarii de evenimente, hotelul Rin Grand a inregistrat o usoara scadere in T1, de aproximativ 3% fata de aceeasi perioada a anului trecut.