Alina Iancu (35 ani) este antreprenoare in domeniul incaltamintei, insa dupa o invitatie la un wine bar a devenit pasionata de vinuri. Atat de pasionata incat a renuntat la vacante si a inceput sa investeasca tot ce castiga intr-o activitate de care romanii nici nu stiu: in dezvoltarea oenoturismului sau turismului viticol.

Dupa o iesire intamplatoare la un wine bar in 2011, Alina a devenit atat de interesata de vinuri incat a inceput sa viziteze tot mai multe crame din tara, pe care le si fotografia. Asa s-a apucat in 2014 sa lanseze crameromania.ro, o baza de date cu imagini si informatii in romana si engleza despre cramele din tara, ulterior a creat Revino.ro, varianta romaneasca a TripAdvisor pentru cramele din Romania, a inceput sa organizeze excursii la crame. Cu toate aceste proiecte, Alina Iancu vrea sa dezvolte turismul viticol in Romania.

"Investitia totala de pana acum este de 25.000 euro si a fost in totalitate a mea. O parte din bani a fost din economiile mele in ultimii 10 ani, dar si din faptul ca am renuntat la vacantele in afara tarii. Plecam de 2-3 ori pe an, iar una dintre vacante era mai scumpa. Si atunci fac o vacanta pe an in afara tarii. Pana la urma, proiectele acestea m-au ajutat sa imi cunosc tara", povesteste acum Alina Iancu, care de 16 ani este partener la o firma de tocuri si accesorii pentru incaltaminte.

Cum vrea sa promoveze turismul viticol

Antreprenoarea spune ca investeste pur si simplu din pasiune pentru ca turismul viticol "nu este un business din care sa poti trai". De altfel, site-ul CrameRomania.ro este un proiect non-profit. Insa nu vrea sa se opreasca aici: pe langa vizite ocazionale la crame cu turisti, Alina Iancu vrea sa faca harti cu cramele din Romania in format print.

"Eu as vrea sa ma axez pe harti. Sunt importante si soiurile de struguri, dar noua ne lipseste informatia despre crama in sine, ca exista asa ceva. Mi-ar placea sa fac o harta ca un carnetel cu multe zone viticole sau sa fac o harta mare si sa pun si obiective turistice. Pana sa facem turism viticol, trebuie sa aflam ca exista cramele. Asa ca harta in varianta printata o sa fie in plan pana la inceputul anului viitor. Macar cateva exemplare sa trimit la fiecare crama si sa le impart in Centrul Vechi. Cred ca acesta ar fi primul pas pentru promovarea turismului viticol la nivel national. In momentul in care publicul va afla, totul va creste si cramele se va pune la punct. Vor mai trece cel putin doi ani pana cand va creste turismul viticol, adica o crama sa aiba doua grupuri de turisti pe weekend si fiecare weekend din aprilie pana in noiembrie sa fie ocupat", spune Alina Iancu care este planul ei si pentru care are nevoie de un sponsor.

Sursa foto: CrameRomania.ro

In Romania, turismul viticol se practica de mai bine de cinci ani, insa multi romani nu stiu de existenta acestui tip de turism si nici macar de termenii "enoturism", "oenoturism" sau chiar "turism viticol", sustine fondatoarea CrameRomania.ro, potrivit careia cramele ar trebui sa se promoveze unele pe alte si sa fie legate de obiective turistice pentru a atrage turisti.

"Turism viticol in Romania inseamna turism de weekend, iar cramele trebuie legate de obiective turistice. Este important cand faci un traseu sa ai o idee despre distanta si ce ii poti recomanda unui turist sa viziteze. Cand spui turism viticol, spui grupuri de 6-8-10 persoane. Si cum nu toata lumea vrea sa viziteze crame, faci traseul cu orase si obiective turistice. Asta ar fi indicat la noi. Ai harta asta, te duci in orasul ala, mergi la crama asta", sustine Alina Iancu.

Totodata, ea subliniaza ca turismul viticol, aflandu-se la inceput in Romania, impune un numar minim de persoane la o vizita de degustare. "Turism viticol inseamna rezervare in prealabil cu o saptamana sau chiar doua si de cele mai multe ori grupuri de 6-10 persoane ca sa fie justificat pentru crama. Cramele cu cazare primesc si doua persoane la degustare, in rest nu este justificat pentru doar doua persoane. Cand ai 20 de turisti pe weekend, tu deschizi sticlele si nu ai nicio pierdere. Cand vin doua persoane, tu deschizi sticlele si ramai cu diferenta si ce ai facut cu ele", spune fondatoarea CrameRomania.ro.

Insa ca sa atraga turisti, Alina Iancu crede ca si cramele trebuie sa investeasca si sa deschida unitati de cazare, sa faca spatii de joaca pentru copii si sa organizeze diverse evenimente specifice, de la ziua portilor deschise la culesul viilor si sa aiba personal calificat care sa vorbeasca engleza pentru a putea fi atrasi si turisti straini.

"Vin si straini, dar mi-e greu sa cred ca isi iau bilet de avion ca sa viziteze crame in Romania. Sunt cei care vin cu business, sunt iubitori de crame si vor sa vada si crame, ei ajung in wine barurile din Centrul Vechi si isi dau seama ca la 100 de km sunt crame. Dar turisti straini sa vina special sa faca turism viticol in Romania… sa fim seriosi. Site-urile mele sunt foarte bine indexate, dar sunt abia la inceput", conchide Alina Iancu.

Turismul viticol poate fi practic in toate regiunile tarii. O vizita de degustare costa intre 29 lei si 100 lei de persoana si include vizita propriu-zisa a cramei si podgoriilor, degustarea a 3-5 vinuri diferite si gustare rece (salamuri, branzeturi etc).

In Romania, sunt inregistrate peste 250 de crame, insa dintre acestea doar 140 produc si vand vin imbuteliat. Totusi, numarul cramelor creste constat cu 5-10 unitati pe an, potrivit Alinei Iancu.

Sursa foto: CrameRomania.ro

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Turism »



Setari Cookie-uri