Balducci’s, un magazin de legume si fructe din Greenwich Village, New York, a evoluat de la un mic lant de restaurante in Washington D.C, deschizandu-si in aceasta primavara primul sau outlet de 700mp in terminalul 2 al aeroportului international Kennedy.

Balducci’s se inscrie astfel in randul tendintelor industriei alimentare, prezenta tot mai mult in aeroporturile domestice si internationale, trend care ofera “un echilibru intre brand-urile nationale si locale”, a declarat Pat Banducci, vicepresedinte in dezvoltarea afacerilor la HMSHost, o companie multinationala cu sediul in Bethesda, care administreaza francizele de pe aeroporturi.

Aeroporturile nu sunt interesate doar de marci cunoscute mondial ca McDonald’s, brand-uri consacrate in care clientii au deja incredere. Exista o preferinta pentru brand-urile locale care “dau un anumit sens locului”, sustine Banducci. Pentru micii afaceristi concentrati pe vanzarea de mancare si bautura, aeroporturile reprezinta o mare oportunitate, continua acesta.

Pe aeroportul international din San Francisco, in cele doua terminale rezervate zborurilor interne, aproximativ 80% din vanzatorii alimentari sunt brand-uri locale, in timp ce in aria zborurilor internationale, unde calatorii sunt tentati sa cheltuiasca mai mult, se afla doar restaurant locale si cafenele.

Filozofia aeroportului este usor de inteles: predomina brand-uri locale, afirma Kandace Bender, directorul de marketing al aeroportului american. “Este un oras care ofera o gama excelenta de mancare si bautura. Atat turistii, cat si localii ar trebui sa aiba senzatia ede a apartine orasului San Francisco”, sustine Bender.

Practic, cum isi adjudeca proprietarii micilor restaurante un loc in aeroport? Exista o licitatie, un comitet de experti urmand sa desemneze cine si unde, in ce terminal primeste un loc pentru a-si desfasura activitatea. Lista cu calificarile este valabila pe site-ul aeroportului respectiv.

In aeroportul din San Francisco, calatorii isi beau cafeaua la Peet’s Coffee and Tea, o companie din Berkley fondata in 1966. Terminalele domestic include spatii Burger King si Yankee Pier, un restaurant regional care serveste preparate de peste si fructe de mare, parte a lantului de restaurante Lark Creek.

Francizele platesc aeroportului fie o suma minima anuala garantata, fie un procent din vanzarile totale, depinde care dintre aceste optiuni are o valoare mai ridicata. Majoritatea platesc procentul din vanzari, in functie de tipul francizei. Proprietarii stabilesc aceleasi preturi ca si in magazinele traditionale, adaugand 10% ca si costuri de securitate, potrivit declaratiilor lui Bender.

Reprezentantii aeroporturilor administreaza aceste concesii, multumita carora s-au inregistrat majorari de 14% in vanzarile pe pasager la toate terminalele americane, in perioada iulie 2006 –martie 2007, fata de intervalul anului precedent.

Deschiderea de noi locatii intr-un aeroport presupune adesea adaptarea operatiunilor intr-un spatiu restrans, oferirea unui serviciu mai rapid si a unei game mail imitate de produse decat in cazul companiei mama.

Citeste si:

De exemplu, Balducci’s ofera autoservire, dar serveste si clientii care se adreseaza personalului de la tejghea. Sandwich-urile, care costa in medie 7 dolari bucata, pot fi incalzite, la fel si ouale pentru micul dejun. Conceptul, apropiat de notiunea de fast-food, a avut mare succes in terminalul aeroportului din New York, a declarat Barbara Parasco, presedintele Balducci’s.

Conditiile de start up al unei francize variaza de la un aeroport la altul, si chiar de la un terminal la altul. Ocazional, companiile aeriene se implica in alegerea comerciantilor, asa cum Delta Airlines a facut-o in cazul aeroportului Kennedy, dezvoltand un parteneriat cu o terta companie care administreaza francizele.

Autoritatea portuara apartinand New York si New Jersey, care opereaza aeroporturile Kennedy, La Guardia, Newark Liberty International si Teterboro Airports, incurajeaza mix-ul dintre brand-urile nationale si regionale in ceea ce priveste restaurantele si cafenelele din aceste aeroporturi.

“Incercam sa oferim de toate pentru toti, de la susi pana la gratar, fast food si meniuri complete de restaurant”, a precizat Pasquale DiFulco, un purtator de cuvant al Autoritatii. Pentru a incuraja sugestiile, exista chiar un formular pe site-ul organizatiei, in care se pot trece idei de noi gustari sau preparate, dar si propuneri de alte afaceri.

Ca urmare a unei cresteri masive de interes pentru vinuri in Statele Unite, terminalul 1 va avea, din toamna, locatia Idlewild Wine Bar, care va oferi vinuri din Hudson Walley, precum si selectii din alte vinoteci, la un pret de retailer.

Ideea unei vinoteci a fost preluata de la Asociatia producatorilor de vin din Yadkin Valley, prezenta in aeroportul international Charlotte Douglas din Carolina de Nord. Avand licenta in agroturism, asociatia a deschis un magazin cu punct de degustare in 2005, servind, in cei 600mp disponibili, pasagerii zborurilor nationale si internationale.

Rezultatele au intrecut orice asteptari, arata Bruce Ridgeway, directorul general al magazinului. Vanzarile au crescut cu 7-8% in acest an, incluzand vinul care este luat drept cadou de catre pasageri si transportat in avion. Pretul mediu se ridica la 14 dolari pe sticla, acelasi ca si in toate punctele de vanzare a vinului. “Am avut clienti care cumpara vinul si apoi se inscriu pentru zborul international, pastrandu-l pentru acasa, in Anglia, Franta, Germania, Austria, chiar si Africa si India”, continua Ridgeway.

Vinul cumparat poate fi luat la bord, pentru ca magazinele se afla in zone in care pasagerii au trecut de verificarile securizate, ceea ce reprezinta un atu pentru francizele din aeroporturi, sustine Ridgeway. Chiar si tonetele cu preparate alimentare, restaurantele sau cafenelele plasate dupa punctul de securitate tind sa atraga vanzari mai ridicate decat in alt caz. Calatorii sunt limitati numai de polita referitoare la bagajul detinut. Pentru cei care nu pot sa introduca sticla de vin la bordul avionului, Yadkin Valley trimite vinul la adresa ceruta, acolo unde legea permite acest lucru.

Reusita in aceasta afacere in aeroporturi depinde, bineinteles, de produsul oferit consumatorilor. Comertul in aeroporturi beneficiaza, totusi, de o audienta impresionanta, in aeroportul Kennedy, de exemplu, inregistrandu-se 43 milioane de calatori in 2006, implicit potentiali clienti in orice moment. Dar peisajul aeroportului se schimba constant, ca orice mediu de altfel, fie ca e vorba de introducerea unor noi linii aeriene, modificarea locatiilor, fuziuni sau falimente.

Vanzarea in aeroporturi ramane insa profitabila. Pentru calatorii fortati sa astepte intr-un terminal, un sandwich sau un pahar cu vin este oricand binevenit, impulsionand si mai mult veniturile proprietarilor de restaurante, magazine si cafenele. Aeroporturile americane reprezinta, intr-adevar, o piata uriasa de desfacere pentru micii afaceristi locali, care pot astfel sa ofere propriile produse cu specific regional turistilor care asteapta imbarcarea spre o alta destinatie.