"Parerea mea ca persoana, nu ca presedinte al ANAT, este ca nu in aceste clasificari sta cheia succesului in turism. Statul ar trebui sa rezolve probleme mai importante precum fiscalitatea, infrastructura sau spatiile verzi. Legea cererii si a ofertei conduce in turism", a declarat, pentru NewsIn, presedintele Asociatiei Nationale a Agentiilor de Turism (ANAT), Dragos Anastasiu.

Secretarul general al Federatiei Patronale a Turismului Romanesc (FPTR), Dragos Raducanu, a afirmat ca Ministerul pentru IMM, Comert, Turism si Profesii Liberale (MIMMCTPL) a promis ca va tine cont de parerea lor in elaborarea proiectului dar ca nu s-a intamplat asa si ca nici nu le-a fost adus la cunostinta proiectul finit.

"Am vazut o faza intermediara a proiectului, insa nu ni s-a aratat rezultatul final. Au fost situatii in care am avut opinii diferite, iar dialogul social s-a facut <<ca sa fie>> pentru ca la final nu s-a tinut seama de opiniile noastre. In principiu, ideea este buna, pentru ca nu poti scrie pe o tablita "statiune de interes national" cand acolo se gasesc numai hoteluri de una si doua stele. Probleme vor avea insa si autoritatile locale, unele proaspat instalate in functie, care nu vor intelege de ce este necesar ca locatia sa fie numita statiune", a declarat Raducanu.

Si primarul statiunii Sinaia, Vlad Oprea, este de parere ca aceste clasificari nu vor rezolva problemele turismului romanesc.

"Nu stiam de acest proiect, insa nu cred ca in birocratie sta rezolvarea deficientelor turismului", a spus acesta.

De asemenea, primarii de pe litoral considera ca atragerea investitorilor ar fi utila litoralului, mai mult decat legile. Primarul Municipiului Mangalia, Claudiu Tusac, a declarat pentru NewsIn ca toate statiunile din sudul litoralului sunt de interes national, iar Mangalia desi are acest statut pe vechea legislatie, acest lucru nu a adus pana acum niciun avantaj locatiilor. Claudiu Tusac a precizat ca Executivul ar trebui sa gaseasca fondurile necesare pentru a putea fi create si conditiile de atragere a investitorilor interesati sa contruiasca hoteluri de cinci stele.

"Municipiul Mangalia, care dispune de sapte statiuni in sudul litoralului, nu ar avea niciun avantaj daca acestea ar fi declarate de interes national sau local in lipsa unor investitii majore. Guvernul inventeaza tot felul de legi cum a fost si cea pentru salvamari si unde nu s-au alocat fondurile”, a mai afirmat Claudiu Tusac care s-a referit inclusiv la dezvoltarea infrastructurii sau reabilitarea falezelor, care nu se pot face din fondurile administratiei locale.

Acesta considera ca toate statiunile din sudul litoralului, Mangalia, Olimp, Neptun, Saturn, Jupiter, Venus, Cap Aurora ar merita sa beneficieze de acest statut, dar trebuie gasite si solutiile financiare de a le face atractive pentru posibilii investitori.

Citeste si:

Pentru a se putea numi statiuni de interes national sau local, localitatile turistice vor trebui sa aiba cel putin 30% din structurile de primire clasificate in categoriile de trei-cinci stele/flori, potrivit proiectului de hotarare privind atestarea statiunilor turistice.

Potrivit proiectului, statiunile de interes national vor avea cel putin 500 de locuri de cazare, iar cele de interes local minim 100, la aceasta categorie nefiind incluse campingurile.

"Noile criterii de atestare a statiunilor turistice sunt mai permisive, in sensul ca o parte a acestora sunt obligatorii, iar o parte facultative si punctate. Proiectul de HG privind aprobarea normelor si criteriilor de atestare a statiunilor turistice este transmis Executivului pentru indeplinirea procedurii de includere pe lista sedintei de Guvern", a declarat secretarul de stat in MIMMCTPL, Lucia Morariu.

Pentru calificare, statiunile vor trebui sa indeplineasca toate cele 19 criterii obligatorii de atestare si o parte dintre cele 15 suplimentare (criteriile suplimentare detin punctaje de la 5 la 50). Obligatorii sunt si o parte din criteriile suplimentare, astfel incat statiunile de interes national sa adune minim 135 de puncte, iar cele de interes local minim 90 de puncte.

Printre criteriile obligatorii se numara existenta canalizarii, a energiei electrice si a apei curente. De asemenea, sunt necesare drumuri rutiere modernizate, transport in comun intre statiunea turistica si gara sau autogara care o deserveste, asistenta medicala si mijloc de transport pentru urgente medicale/punct de prim ajutor si mijloc de transport pentru urgente medicale si amplasarea intr-un cadru natural fara factori poluanti.

Totodata, pentru a-si putea pastra statutul de statiune de interes national sau local, localitatile de pe litoral trebuie sa dispuna de plaja amenajata, posturi de salvare si puncte de prim ajutor. In ceea ce priveste statiunile din zona montana, acestea trebuie sa dispuna de servicii de salvare montana.

Printre criteriile suplimentare de atestare a statiunilor turistice se numara existenta amenajarilor pentru practicarea sporturilor,a parcurilor, a salilor de spectacole cu o capacitate egala cu minim 40% din numarul locurilor de cazare existente in statiune si centru national de informare si promovare turistica, cu personal permanent care sa deserveasca exclusiv centrul.

In prezent statiunile sunt impartite in functie de interesul national sau local prin HG din 2002 si 2006, insa noile criterii sunt mai permisive, potrivit MIMMCPTL. Conform proiectului privind atestarea statiunilor turistice, in prezent, 37 de statiuni fac parte din categoria celor de interes national si 46 sunt clasificate ca avand interes local.