Vremea neprielnica si concurenta deloc de neglijat pentru destinatiile externe au cauzat scaderea vanzarilor de bilete pentru litoralul autohton cu 40% fata de anul trecut. Aceasta situatie a obligat agentiile de turism sa ofere promotii pentru pachetele de servicii, reducerile oferite pentru hotelurile din statiunile romanesti mergand pana la 8%. Noutate fara precent pentru turismul autohon, avand in vedere ca ne aflam in varf de sezon, perioada in care tarifele se afla si ele la nivelul de apogeu, dat fiind ca si cererea, cel putin teoretic, este maxima.

Grad de ocupare: maximum 60%

"Fata de anul trecut, vanzarile de bilete pentru hotelurile de pe litoralul autohton au scazut in medie cu 40%", ne-a declarat Lucia Morariu, presedinta Asociatiei Nationale a Agentiilor de Turism (ANAT). "Statiunea Mamaia ramane in top si sustine 40% din vanzarile de pe litoral. In schimb, in Saturn, acestea sunt la jumatate din cele din Mamaia", spune presedinta ANAT.

Preferintele turistilor cu disponibilitati financiare reduse s-au indreptat, in acest an, in ordine, catre Saturn, Eforie Nord, Jupiter, Neptun, Venus, Olimp, Costinesti, Cap Aurora, Mangalia si Eforie Sud. Trebuie amintit ca multe din hotelurile aflate in aceste statiuni abia au reusit, pana acum, sa-si ocupe capacitatea de cazare in proportie de 20%, au declarat marii tour-operatori romani intervievati pentru acest top.

Potrivit ANAT, gradul mediu de ocupare al unitatilor de cazare de pe litoralul autohton este in prezent de 50-60%. Principalele motive ale acestei scaderi dramatice a numarului de turisti sunt atat vremea neprielnica, cat si structura anului scolar si a celui universitar, care face ca vacantele sa inceapa tarziu in vara. La acestea se adauga, spune Lucia Morariu, si faptul ca tarifele pentru sezonul urmator se stabilesc si se comunica de catre hotelieri tarziu, astfel incat ofertele apar abia pe la inceputul anului, situatie care ingreuneaza vanzarea biletelor, mai ales a celor in rate. Deloc de neglijat este scumpirea tarifelor pentru litoralul autohton cu circa 10% fata de cele practicate in sezonul precedent. "Hotelierii nu ne-au inteles si au majorat tarifele cu 10%, in conditiile in care produsele externe s-a ieftinit", ne-a mai informat oficialul ANAT. Nu trebuie uitata nici lipsa infrastructurii de agrement, carenta care se manifesta mai ales in statiunile din sudul litoralului si care nu ofera practic turistilor alternative de petrecere a timpului in caz ca vremea este proasta.

Optimism pentru viitor

Cu toate ca actualul trend nu-i favorizeaza, operatorii din turism sunt optimisti in privinta redresarii situatiei, mai ales ca prognozele elaborate de Administratia Nationala pentru Meteorologie pentru perioada iulie-septembrie sunt "extrem de favorabile" petrecerii concediului la mare. "Interesul pentru litoralul Marii Negre exista. Potentialii turisti au fost, insa, descurajati de ploile si de inundatiile din ultima vreme. Multi clienti se vor inscrie in perioada imediat urmatoare, dupa ce vor constata o imbunatatire a vremii. Prognoza ANMH este favorabila", spune Iulian Andrei, presedintele Comisiei pentru Turism Intern a ANAT.

Prognozele sunt de vina

Vazandu-se cu hotelurile pe jumatate goale si cu incasari pe masura in varf de sezon, unii proprietari de pe litoral acuza meteorologii de faptul ca-i saboteaza, prin prognozele pe langa realitate oferite. Astfel, spun ei, vremea de pe litoral a contrazis previziunile si a fost excelenta, dar turistii de week-end au fost indepartati de prognozele nefavorabile. "Credem ca specialistii Autoritatii Meteorologice ar trebui sa fie ceva mai atenti si mai circumspecti atunci cand deciziile lor pot influenta atat de sever circulatia turistica si incasarile din turism", a declarat, pentru Amos News, Mihai Musat, patronul unui restaurant din Mamaia. Acesta nu este singurul nemultumit de efectele previziunilor meteo asupra turismului, pozitia sa fiind sustinuta si de alti patroni. "Atunci cand dispunem de un sezon atat de scurt, o alarma meteo de acest gen face ca eforturile noastre de a primi cat mai bine turistii sa se iroseasca in zadar", declara actionarul unui complex turistic din Costinesti. Potrivit Amos News, agentii de turism se gandesc sa organizeze o actiune prin care sa se solicite plata de daune de catre Ministerul Mediului in cazul in care se vor mai repeta situatii de acest gen.