World Travel & Tourism Council (WTTC) a elaborat un raport de tara referitor la impactul, din acest an, al industriei de turism in economia romaneasca si sumele estimate a fi rulate pe piata romaneasca. Analizand indicatorii prezentanti de WTTC, vom constata ca atat Guvernul roman, cat si mediul privat din industria de turism sunt mult prea putin implicate in promovarea turismului romanesc. De la sumele investite in acest sector si pana la banii care ar putea intra in economie din turism, Romania se afla cu mult sub state comparabile ca populatie si ca dimensiune geografica si pe acelasi nivel cu state mult mai mici, cu populatie de sub 10 milioane de locuitori.

“Studiul WTTC masoara si estimeaza indicatorii economici din sectorul turism din Romania, un prim pas catre prezentarea unor elemente-cheie, cum ar fi managementul din turism, marketingul si promovarea, infrastructura din tara, politica de taxare. Speram ca prin prezentarea indicatorilor actuali, acest raport va incuraja Guvernul si mediul privat sa lucreze impreuna pentru crearea conditiilor necesare unei industrii de varf”, sustin reprezentantii WTTC.
Cu toate acestea, mesajul institutului pentru Romania este pozitiv, considerand ca turismul romanesc revine la “o crestere sanatoasa”. Astfel, se asteapta ca industria de turism sa reprezinte, in 2005, 1,3% din PIB si sa creeze 114.978 locuri de munca, in timp ce mult mai vastul indicator numit economia turismului (impactul direct si indirect ) sa totalizeze 5,8% din PIB si sa aduca 492.352 noi slujbe. Previziunile WTTC se intind si pe urmatorii zece ani si estimeaza o crestere anuala de 6,1% a turismului romanesc intre 2006 si 2015. In anul 2005, activitatea economica generata de turism va aduce Romaniei 8,2 miliarde dolari. Polonia va castiga 34,46 miliarde dolari, in timp ce Ungaria, 15,26 miliarde dolari, iar Cehia, 24,66 miliarde dolari. Ca valoare absoluta, Romania se apropie de Bulgaria, care va obtine 6,86 miliarde dolari din turism, si de Slovacia, care va castiga 9,19 miliarde dolari.

Industria de turism are un impact direct asupra locurilor de munca nou create (se estimeaza 114.978 slujbe pentru Romania) si asupra produsului intern brut (anul acesta, turismul va fi 1,3% din PIB pe 2005). Cu toate acestea, turismul afecteaza aproape toate sectoarele economice (transporturi, hoteluri, servicii, produse alimentare), iar impactul real direct si indirect al acestui domeniu se masoara in 492.352 noi slujbe ( 4,9% din totalul fortei de munca active), 5,6 miliarde dolari (echivalentul a 5,8% din PIB-ul din acest an), 2,2 miliarde dolari reprezentand exporturi, servicii si marfuri (echivalentul a 5,9% din totalul exporturilor pe acest an), 1,7 miliarde dolari investitii de capital (echivalentul a 8% din totalul investitiilor estimate pentru 2005), iar estimarile legate de sumele alocate de la bugetul de stat pentru turism se ridica la 279 milioane dolari. In privinta implicarii statului in turism, prin transferuri sau subventii, Romania se afla cu putin peste Bulgaria (160,8 milioane dolari), Croatia (102,1 milioane dolari), chiar si peste Slovacia (195,4 milioane dolari), insa este cu mult sub Polonia, tara apropiata ca numar de locuitori si dimensiune si care aloca 1,4 miliarde dolari, sau Cehia, care da din bugetul de stat 965,2 milioane dolari in acest an pentru turism.
WTTC analizeaza impactul turismului asupra intregii economii nationale si masoara atat cererea, cat si oferta din turism. In acest an se estimeaza ca turistii romani vor cheltui 3,1 miliarde dolari, iar turistii straini 1,3 miliarde dolari. Statul roman va investii in turism 279 milioane dolari, bani care se regasesc in servicii culturale, facilitati vamale, in administrarea infrastructurii.

Ce va aduce turismul In acest an Romaniei si tarilor din regiune

Citeste si:

Turismul este, conform programelor de guvernare ale partidelor de orice culoare politica, un sector prioritar al economiei romanesti. Totusi, datele estimative pentru acest an nu prea dovedesc acest lucru. tari comparabile cu Romania, ca populatie si ca dimensiune, vor castiga din turism sume de patru ori mai mari decat ceea ce va obtine turismul romanesc. Investitiile in acesta industrie vor fi pe masura. O tara precum Estonia va avea investitii in turism ce vor reprezenta 21,3% din totalul investitiilor de capital din aceasta tara in acest an. Romania va avea doar 8,1 miliarde dolari din turism si va beneficia de 8% din totalul investitiilor.

Cat va cheltui statul roman pentru promovarea turismului

Sumele alocate de la bugetul de stat, prin subventii sau transferuri, in turismul romanesc sunt aproape la acelasi nivel cu cele din Slovacia, Lituania, Estonia, Croatia. Polonia, Cehia si Ungaria, tari care au cele mai mari sume incasate din economia turismului, aloca, in 2005, cele mai mari sume de la bugetul de stat pentru industria turistica nationala. Ca urmare, asa cum “cine seamana vant culege furtuna”, guvernantii pot constata ca proverbul romanesc se potriveste de minune cu situatia actuala din turismul romanesc.