O dovada a faptului ca turistii romani nu renunta la standardele cu care s-au obisnuit o reprezinta scaderea cererilor pentru litoralul bulgaresc. “Cauza principala in diminuarea cererilor pentru turismul din Bulgaria o reprezinta scaderea calitatii serviciilor fata de anii anteriori. Romanii isi fac concediile in functie de recomandarile colegilor de birou. Sistemul de tip “word-of-mouth” conduce la un moment dat la o crestere masiva a cererilor pentru o locatie, dar si la prabusiri bruste in conditiile in care standardele nu sunt mentinute de la an la an. Acesta este cazul destinatiilor din Bulgaria pentru care preconizam o scadere drastica in acest an tocmai din cauza scaderii calitatii serviciilor”, declara Lacramioara Ionescu, director Exponent Travel.

O alta tendinta a acestui an, care are ca scop tot reducerea costurilor, este cresterea “early bookings-urilor”, in sensul ca sunt foarte multe persoane care prefera sa-si cumpere in aceasta perioada a anului excursiile pentru concediile de vara.

Acest sistem de achizitie poate asigura o reducere de 20%, mergand chiar pana la 30% pentru unele destinatii, cum este Egiptul. “Din studiile noastre a reiesit ca suma medie pe familie cheltuita de romani pentru un concediu este de aproximativ 700-800 de euro. Anul 2009, chiar daca va fi unul dificil, nu va diminua aceasta valoare sau pachetele cumparate, ci mai degraba clientii vor prefera o reducere substantiala a duratei sejururilor. Toate acestea se vor intampla si pe fondul unei cresteri de tarife de aproximativ 20%, pe unele destinatii chiar de 30%. Pentru comparatie tarifele in 2008 fata de 2007 au crescut cu aproximativ 15%”, adauga directorul Exponent Travel.
In Europa media sumei cheltuita pe familie pentru un concediu se ridica la aproximativ 1000-1300 euro.

Exponent Travel este o agentie de turism cu activitate in piata incepand cu anul 2005.

Anul 2008 a reprezentat pentru agentie un an cu o crestere de aproximativ 40%, atingand o cifra de afaceri de 600 000 euro.